HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nya bredbandsabsorbenter, nu komplett med bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/29 :  18:51:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Balance Hembio Hifi i Jönköping har tagit fram ett nytt sortiment av bredbandsabsorbenter (tubetraps).
Kallas Sound AID (Acoustic Improvement Device)

Dom är c.a 120 cm höga med tyg i tre olika färgvarianter, vitt, rött, grått, samt topplock i betsad MDF. Perfekt att ställa blomkrukor på.

Finns i tre olika storlekar:
ø25 cm , 995 kr
ø32 cm , 1295 kr
ø42 cm , 1595 kr
Ju större diameter, ju längre ned i basen dämpar de.

Frågor: 036 - 12 23 20














Edited by - Björn-Ola on 2003/11/12 12:17:35

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:31:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
nån hemsida man kan titta på ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:29:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Finns tyvärr inga bilder på dom på hemsidan än, kan bara beskådas i butiken.

http://www.balance-hembiohifi.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:15:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant tips!

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:59:47  Show Profile Send Cyber a Private Message
d kay Skriver:

"fattar fortfarande inte hur man kan ta 1600kr för sånt där. Det är ju bara gullfiber, lite trä och tyg.

Rimligt pris vore 500kr/styck. Fan att IKEA inte börjat bygga sådana ännu. De har ju börjat sälja högtalarställ numera.."

Jag kan ju bara instämma..jag är ju intresserade av att skaffa ett par absorbenter..men till rimligt pris..så det får bli mitt första DIY-projekt..

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/30 :  19:46:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hade det gått att massproducera i ett billigt lågprisland så..
Men det kräver att alla Svenskar inser att tubetraps är något som bara måste finnas i var mans hem.
Visst kan man tillverka sådana själv, svårigheten är ju att få tag i rörskålar av dom grövre dimensionerna.
DIY-Projekten har oftast stupat på detta.
Därför tänkte jag att det alltid kunde glädja någon om jag spred information om att det går att köpa färdiga till ett rimligt pris.
Och jag hade hoppats kunna göra detta utan en massa onödiga kommentarer från sura Grin-Ollar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:57:33  Show Profile Send juha a Private Message
Tack för tipset Björn-Ola, detta är ju ändå "lite" billigare än ASC Tube traps.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/31 :  00:27:55  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
quote:
Jag kan ju bara instämma..jag är ju intresserade av att skaffa ett par absorbenter..men till rimligt pris..så det får bli mitt första DIY-projekt..


Tom! Du är välkommen att snickra ihop den i min källare ifall du tycker att det är otympligt att mecka med isolering, reglar mm i din lägenhet. Skicka ett PM isf.

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:37:33  Show Profile Send d_kay a Private Message
Tänkte inte vara sur.. iaf. inte så mycket. Kan ibland överdriva tonen i mina inlägg, fast jag tycker fortfarande att det är hutlösa priser. Men som sagt, snart kommer IKEA på ideen att bygga in färdiga absorbenter i bokhyllan Billy. Eller varför inte stilrena kolonner till vardagsrummet?. Ingen behöver ju få veta att de absorberar bas också... för då tror väl de att basen försvinner ifrån subwoofern eller nåt..

absorbers for the masses!.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:51:18  Show Profile Send K-man a Private Message
Finns det ngn info om frekvenserna som dessa "gäller"...och hur pass mycket de absorberar?

Sitter "locken" löstagbart?

\\K-man
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:00:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du ska väl inte missunna killarna att dom får lite betalt för det arbete dom lägger ned?
Vad tar du själv i timmen?
Om du kan bygga dessa själv, så är det bara att gratulera. Och då behöver du inte heller störas av dom "hutlösa" priserna.
Har du tur kanske du kan hitta överblivna rörskålar på någon isolerfirma.
Kanske du kan få dom till ett bra pris, kanske isolerfirmorna börjat inse värdet av alla rörskålar dom slängt på bakgården p.g.a. alla DIY:are som springer runt och rotar. Kanske du tvingas beställa dom minimum 100 m rörskålar som Isover säljer. Då blir det inte billigt.
I vilket fall som helst: Lycka till!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:27:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Tackar B-O för tipset. jAg tycker att det är rätt rimligt prissatt. PAC i Gbg har byggt och byger en del bredbandsabsorbenter och jag har sett vilket jobb det är att göra dessa. Det är inget man slänger ihop på nån timme. Visst, allt går att DIY men för så lite pengar som detta rör sig om är det knappast lönsamt om man inte tycker att byggandet i sig är ett nöje.

För övrigt ett spännande lyssningsrum. Man blir nästan sugen på en avstickare till Jönköping.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:43:43  Show Profile Send pegul a Private Message
En fråga bara ...
... "rörskålar"? !

Upplys mig! Nyfiken.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/31 :  15:44:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
De DIY:are som kan snickra ihop ett par som ovan som kan skicka dem till mig...jag betalar 500kr styck. Kom igen nu....visa att det finns något bakom orden.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/31 :  15:46:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
1600:- för den största modellen. Vet inte om jag tycker att det är så farligt. Själv är jag LÅNGT ifrån att köpa nån, men ta och börja räkna på vad materialet kostar, för att bygga en/två. Sen vill man nog ha lite förtjänst. Mycket testtid som skall räknas in i priset.

Då tycker jag dte är konstigare att det finns kablar för 6 siffriga belopp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/31 :  15:49:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Btw....mycket mysig uppställning åt ena hållet

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:47:53  Show Profile Send Pelle a Private Message

Rörskål. Används bl.a. för att isolera ventilationsrör (rätta mig om jag har fel):


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:59:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ingen som vill tillverka ett par till mig...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:24:05  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Hade tänk bygga mig ett par tubetraps, men det har inte varit helt enkelt att få tag på material (som ändå inte är helt gratis direkt). Kan nog tänka mig att ge nån tia extra för att slippa stöket.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:27:11  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hhmmm, ingen som har erbjudit sig att tillverka dem till mig ännu...kanske är ett bra pris på dom ändå...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/03 :  13:28:40  Show Profile Send d_kay a Private Message
Okej, fråga den här killen istället..

http://ic.net/%7Ejtgale/diy2.htm

"Well, I have finally done it. Here is *the* DIY cylindrical bass absorber project I have been threatening for quite a while. It is actually very simple to make, and very cost effective as you will find out. Forget about any other bass absorber project you have seen. This is the one. Made of the very same materials as the ""name" brand absorber, for pennies on the dollar. I hope you enjoy this as much as
I have. Comments are always welcome!"

Och om han hittade rörskålar så borde de finnas här i Sverige också.. kan tyvärr inte svara för hur byggvarubranschen fungerar här i Sverige.

Eller varför inte denna kille som även producerar absorberande väggpaneler kommersiellt.
http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

Men visst om dessa tubetraps är billigare än övriga varianter så köp dem. Tyvärr behöver man visst inte bara två utan som på bilden ovan en hel bunt, och då skulle man vilja ha ett ännu billigare alternativ.

Hmm ,undrar varför de hängde upp dem i taket?, det funkar väl lika bra att lägga dem på golvet under/i stolarna. Det vore också lite snyggare ifall man kunde bygga in dem i möbler så man slipper se dem. Jag gissar att WAF är otroligt dålig för tubetraps hängande i taket.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/03 :  13:41:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Okej, fråga den här killen istället.."

Nä, jag vill gärna köpa av någon på Forumet som ansåg sig kunna producera dem mycket billigare....Host host..

" fattar fortfarande inte hur man kan ta 1600kr för sånt där. Det är ju bara gullfiber, lite trä och tyg.

Rimligt pris vore 500kr/styck. " - citat av signaturen d kay


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/03 :  16:23:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Desvärre funkar byggvaruindustrin ganska dåligt i Sverige vad gäller priser. Bristande konkurens eller kartellbildning?

Som privatperson eller småbyggare är det ofta svårt att få köpa mindre kvantiteter men man kanske kan gå ihop några stycken?

Akustikåtgärder ger mycket effekt för pengarna och effekten är enormt mycket större än byte av kablar. (Jag tror på kablars inverkan men med absorbenter handlar det om magnitudskillnad och inte nyanser!)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/03 :  18:36:33  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
fattar fortfarande inte hur man kan ta 1600kr för sånt där. Det är ju bara gullfiber, lite trä och tyg.



Öhhh, du kanske skulle tänka igenom saken en gång till. Själva matrialet är kanske inte så dyrt men menar du på allvar att dom inte ska ta ut något för TIDEN det tar dom att bygga dom?
Du kan bygga samma själv men då tar det TID för DIG.

Tror du att det kostar Coca Cola runt 10 kr att göra 33 cl cola?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/03 :  20:56:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Annars är Coca-cola svindyrt, egentligen bara litet sockervatten som man kan blanda ihop själv för 25 öre.

Skulle vara intressantare att få reda på hur effektiva de är, dvs. absorptionskoeffienter och nedre gränsfrekvens för dämpning.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/04 :  00:16:11  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Är som flera andra också intresserad av att veta hur bra verkningsgraden är och var den finns.



Anders47, jag fixar 2 liter cola för 75 öre! givet ? (ska bara surfa efter ett DIY recept)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000