Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 18:51:00
|
Balance Hembio Hifi i Jönköping har tagit fram ett nytt sortiment av bredbandsabsorbenter (tubetraps). Kallas Sound AID (Acoustic Improvement Device)
Dom är c.a 120 cm höga med tyg i tre olika färgvarianter, vitt, rött, grått, samt topplock i betsad MDF. Perfekt att ställa blomkrukor på.
Finns i tre olika storlekar: ø25 cm , 995 kr ø32 cm , 1295 kr ø42 cm , 1595 kr Ju större diameter, ju längre ned i basen dämpar de.
Frågor: 036 - 12 23 20
|
Edited by - Björn-Ola on 2003/11/12 12:17:35 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 19:31:43
|
nån hemsida man kan titta på ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 01:15:19
|
Intressant tips! |
Bravo |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 18:59:47
|
d kay Skriver:
"fattar fortfarande inte hur man kan ta 1600kr för sånt där. Det är ju bara gullfiber, lite trä och tyg.
Rimligt pris vore 500kr/styck. Fan att IKEA inte börjat bygga sådana ännu. De har ju börjat sälja högtalarställ numera.."
Jag kan ju bara instämma..jag är ju intresserade av att skaffa ett par absorbenter..men till rimligt pris..så det får bli mitt första DIY-projekt..
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 19:46:23
|
Hade det gått att massproducera i ett billigt lågprisland så.. Men det kräver att alla Svenskar inser att tubetraps är något som bara måste finnas i var mans hem. Visst kan man tillverka sådana själv, svårigheten är ju att få tag i rörskålar av dom grövre dimensionerna. DIY-Projekten har oftast stupat på detta. Därför tänkte jag att det alltid kunde glädja någon om jag spred information om att det går att köpa färdiga till ett rimligt pris. Och jag hade hoppats kunna göra detta utan en massa onödiga kommentarer från sura Grin-Ollar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 23:57:33
|
Tack för tipset Björn-Ola, detta är ju ändå "lite" billigare än ASC Tube traps. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 00:27:55
|
quote: Jag kan ju bara instämma..jag är ju intresserade av att skaffa ett par absorbenter..men till rimligt pris..så det får bli mitt första DIY-projekt..
Tom! Du är välkommen att snickra ihop den i min källare ifall du tycker att det är otympligt att mecka med isolering, reglar mm i din lägenhet. Skicka ett PM isf.
|
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 13:37:33
|
Tänkte inte vara sur.. iaf. inte så mycket. Kan ibland överdriva tonen i mina inlägg, fast jag tycker fortfarande att det är hutlösa priser. Men som sagt, snart kommer IKEA på ideen att bygga in färdiga absorbenter i bokhyllan Billy. Eller varför inte stilrena kolonner till vardagsrummet?. Ingen behöver ju få veta att de absorberar bas också... för då tror väl de att basen försvinner ifrån subwoofern eller nåt..
absorbers for the masses!.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 13:51:18
|
Finns det ngn info om frekvenserna som dessa "gäller"...och hur pass mycket de absorberar?
Sitter "locken" löstagbart?
\\K-man |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 14:00:07
|
Du ska väl inte missunna killarna att dom får lite betalt för det arbete dom lägger ned? Vad tar du själv i timmen? Om du kan bygga dessa själv, så är det bara att gratulera. Och då behöver du inte heller störas av dom "hutlösa" priserna. Har du tur kanske du kan hitta överblivna rörskålar på någon isolerfirma. Kanske du kan få dom till ett bra pris, kanske isolerfirmorna börjat inse värdet av alla rörskålar dom slängt på bakgården p.g.a. alla DIY:are som springer runt och rotar. Kanske du tvingas beställa dom minimum 100 m rörskålar som Isover säljer. Då blir det inte billigt. I vilket fall som helst: Lycka till! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 14:27:08
|
Tackar B-O för tipset. jAg tycker att det är rätt rimligt prissatt. PAC i Gbg har byggt och byger en del bredbandsabsorbenter och jag har sett vilket jobb det är att göra dessa. Det är inget man slänger ihop på nån timme. Visst, allt går att DIY men för så lite pengar som detta rör sig om är det knappast lönsamt om man inte tycker att byggandet i sig är ett nöje.
För övrigt ett spännande lyssningsrum. Man blir nästan sugen på en avstickare till Jönköping. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 14:43:43
|
En fråga bara ... ... "rörskålar"? !
Upplys mig! Nyfiken.
Mvh /pegul |
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 15:44:20
|
De DIY:are som kan snickra ihop ett par som ovan som kan skicka dem till mig...jag betalar 500kr styck. Kom igen nu....visa att det finns något bakom orden. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 15:46:30
|
1600:- för den största modellen. Vet inte om jag tycker att det är så farligt. Själv är jag LÅNGT ifrån att köpa nån, men ta och börja räkna på vad materialet kostar, för att bygga en/två. Sen vill man nog ha lite förtjänst. Mycket testtid som skall räknas in i priset.
Då tycker jag dte är konstigare att det finns kablar för 6 siffriga belopp. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 15:49:53
|
Btw....mycket mysig uppställning åt ena hållet |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 16:47:53
|
Rörskål. Används bl.a. för att isolera ventilationsrör (rätta mig om jag har fel):
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 16:59:23
|
Ingen som vill tillverka ett par till mig... |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 19:24:05
|
Hade tänk bygga mig ett par tubetraps, men det har inte varit helt enkelt att få tag på material (som ändå inte är helt gratis direkt). Kan nog tänka mig att ge nån tia extra för att slippa stöket. |
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 12:27:11
|
Hhmmm, ingen som har erbjudit sig att tillverka dem till mig ännu...kanske är ett bra pris på dom ändå... |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 13:28:40
|
Okej, fråga den här killen istället..
http://ic.net/%7Ejtgale/diy2.htm
"Well, I have finally done it. Here is *the* DIY cylindrical bass absorber project I have been threatening for quite a while. It is actually very simple to make, and very cost effective as you will find out. Forget about any other bass absorber project you have seen. This is the one. Made of the very same materials as the ""name" brand absorber, for pennies on the dollar. I hope you enjoy this as much as I have. Comments are always welcome!"
Och om han hittade rörskålar så borde de finnas här i Sverige också.. kan tyvärr inte svara för hur byggvarubranschen fungerar här i Sverige.
Eller varför inte denna kille som även producerar absorberande väggpaneler kommersiellt. http://www.ethanwiner.com/basstrap.html
Men visst om dessa tubetraps är billigare än övriga varianter så köp dem. Tyvärr behöver man visst inte bara två utan som på bilden ovan en hel bunt, och då skulle man vilja ha ett ännu billigare alternativ.
Hmm ,undrar varför de hängde upp dem i taket?, det funkar väl lika bra att lägga dem på golvet under/i stolarna. Det vore också lite snyggare ifall man kunde bygga in dem i möbler så man slipper se dem. Jag gissar att WAF är otroligt dålig för tubetraps hängande i taket.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 13:41:33
|
"Okej, fråga den här killen istället.."
Nä, jag vill gärna köpa av någon på Forumet som ansåg sig kunna producera dem mycket billigare....Host host..
" fattar fortfarande inte hur man kan ta 1600kr för sånt där. Det är ju bara gullfiber, lite trä och tyg.
Rimligt pris vore 500kr/styck. " - citat av signaturen d kay
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 16:23:26
|
Desvärre funkar byggvaruindustrin ganska dåligt i Sverige vad gäller priser. Bristande konkurens eller kartellbildning?
Som privatperson eller småbyggare är det ofta svårt att få köpa mindre kvantiteter men man kanske kan gå ihop några stycken?
Akustikåtgärder ger mycket effekt för pengarna och effekten är enormt mycket större än byte av kablar. (Jag tror på kablars inverkan men med absorbenter handlar det om magnitudskillnad och inte nyanser!) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 18:36:33
|
quote: fattar fortfarande inte hur man kan ta 1600kr för sånt där. Det är ju bara gullfiber, lite trä och tyg.
Öhhh, du kanske skulle tänka igenom saken en gång till. Själva matrialet är kanske inte så dyrt men menar du på allvar att dom inte ska ta ut något för TIDEN det tar dom att bygga dom? Du kan bygga samma själv men då tar det TID för DIG.
Tror du att det kostar Coca Cola runt 10 kr att göra 33 cl cola? |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 20:56:37
|
Annars är Coca-cola svindyrt, egentligen bara litet sockervatten som man kan blanda ihop själv för 25 öre.
Skulle vara intressantare att få reda på hur effektiva de är, dvs. absorptionskoeffienter och nedre gränsfrekvens för dämpning.
|
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 00:16:11
|
Är som flera andra också intresserad av att veta hur bra verkningsgraden är och var den finns.
Anders47, jag fixar 2 liter cola för 75 öre! givet ? (ska bara surfa efter ett DIY recept) |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
Topic |
|