HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 IR-hörlurar? Värt ett försök?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/28 :  23:18:24  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Jag erkänner direkt att jag vet näst intill noll om eventuell god kvalitet bland fjärrhörlurar och prisbild för dessa. Av rena bekvämlighetsskäl verkar konceptet dock högst tilltalande. Är det värt pengarna? Hur mycket sämre ljud är det än i lika dyra standardhörlurar? Fungerar sändningen väl? Naturligtvis går det att kolla själv på nätet och i tidningar, men är lite lat i det här ärendet.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:46:09

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/28 :  23:40:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror inte på IR eller RF hörlurar. Jag har själv ett par Sennheiser HD8 med inbyggd expander för att minska bruset...jag tycker att det bara är skit. IR lurar har oxå högt brus så dom går bort för mig i alla fall. Jag väntar på den dagen när det släpps lurar med digital RF överföring då kanske.

gcs
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/10/29 :  11:57:39  Show Profile Send Sudden a Private Message
Har ett par Sennheiser HDR 45 (Nu RS 45)

Och jag skulle vilja säga att man får lägga ungefär dubbla priset för att få samma ljud (om man bortser från bruset).

/Sudden
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/29 :  12:25:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Bruset kan i alla fall inte jag bortse i från. Jag brukar använda mina RF lurar när jag är ute i trädgården och jobbar. Sudden hur fungerar RS 45:ans expander när man lyssnar?

gcs


Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/10/29 :  13:46:48  Show Profile Send Sudden a Private Message
Sådär skulle jag säga
Har bar gämfört med polarens Philips (någonting) IR lur.
Och jämfört med dom så är mina brusfria

Men när man kopplar in sladden så blir det ju så klart ljusår bättre.

Synd att man inte kommit på något bättre sätt ännu.
Smidigt med trådlöst.

/sudden
Go to Top of Page

n/a
deleted

1 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:37:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skulle definitivt köpa ett par med digital radioöverföring. IR är enligt mig värdelöst då överföringen bryts om någon går förbi mig eller liknande. Vanlig (analog) RF går också bort p.g.a. bruset som ovillkorligen uppstår.

Själv har jag precis beställt ett par Philips HD1500. Verkar vara ett par riktigt trevliga lurar och de har digital RF-överföring. Gick på 380€ inkl. frakt från Tyskland. De släpps inte på svenska marknaden förrän 2004 tyvärr.

Amphony har två modeller med digital trådlös överföring. Dels den lite enklare Amphony 1000 och dels "HiFi-modellen" Amphony 2000. De kommer att ploppa upp i Sverige nu i november vad jag hört. Kostar som de heter, d.v.s. ca: 1000kr för den billigare och ca: 2000kr för den dyrare.

Trådlös digital överföring är grymt trevligt! Speciellt under tysta partier då det verkligen är helt tyst och inget bakgrundsbrus.

Edited by - n/a on 2003/10/29 22:40:38
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:17:36  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag köpte ett par RF-hörlurar för 800:- på Kjell&CO, men de var snudd på oanvändbara faktiskt. Massa brus och störningar, åtminstone i min lägenhet. De åkte tillbaka till affären rätt snabbt kan jag säga.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:54:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl just det som är problemet med trådlöst, lätt att störningar uppstår, att ovidkommande signaler tas in osv.
Fördelen med tråd är att du slipper en massa problem förutom rörelsefriheten då.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:47:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
IR är värdelöst. Det är vi nog alla överens om.
Men trådlösa radiohörlurar är inte dumt.
Brus, javisst, men smidigt att gå omkring fritt med musik i huset utan att störa någon.
Jag har mycket glädje av min. T.o.m. dammsugning är roligt nuförtiden om man blir ackompanjerad av Metallica
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/30 :  14:41:29  Show Profile Send d_kay a Private Message
Har ni testat Sony's värstinglur?. MDR-s8000 tror jag den heter. Jävligt cool med inbyggt gyro och allt. Fick mycket högt betyg i Hifi &Musik, där skriver de att priset är 16.000kr fast de säljs nu för c:a 10.000kr i vissa butiker. Inyggd Virtual DTS/Dolby Digital EX och allt. Ska nog kolla in dessa själv. Man bor ju i lägenhet.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000