HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Panelbasabsorbent i taket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/28 :  20:11:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har skissat lite på en panelabsorbent som jag funderar på att slänga upp i taket. Inspiration tagen ifrån http://www.recording.org/users/acoustics/#better%20traps.

Då många är duktiga på sånt här på forumet, skulle jag uppskatta lite feedback på detta.
Hur spelar måtten in på frekvensegenskaperna? Delvis längd/bredd på hela panelen, men också mellanrummet mellan, i det här fallet, taket och dämpplattan respektive panelen. Till sist tjockleken på dämpmaterialet. Finns det en formel?

På sidan som länken pekar på ser det ut att vara öppet i ena kortändan och i övrigt tätt. Är detta viktigt, eller kan man få en bra dämpeffekt med en panel, dämpmaterial o mellanrum, även om det inte är lufttätt runt sidorna??

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/28 :  23:31:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att man ska ha hängande skivor i taket för att få bästa dämpningen av reflexer för det är väl det du vill ha. Panel- absobenter brukar man bara ha på väggar men vill man isolera utgående eller inträngande ljud då kan man ha absorbenter i taket.
Jag kan nog inte det där så bra längre men jag tror att det var så
jag lärde mig.

gcs
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/29 :  18:47:35  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Om man nu i första hand inte är ute för att dämpa reflexer utan snarare rumsresonanser, så kan väl inte en extra panelabsorbent vara fel, speciellt då den borde låta de högre frekvenserna vara ifred?

Kanske att man skall diffusera framsidan på panelen, men det är ett senare problem.

Finns det någon fundamental begränsnign med en basabsorbent i taket. Tanken är att sätta den mitt i taket, av praktiska skäl och det kanske inte är optimalt?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:01:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Intressant sida du hittat Matrixen.
Det är i rumshörnen där begränsningsytor möts som basdämpare är som effektivast.
Men hur får man det att fungera med panelabsorbent?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000