HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa begagnat- vad ska man tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/28 :  20:05:06  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
Hej! Jag funderar på att köpa att par begagnade dynaudio audience 42 med tillhörande atacama stativ. Är det något speciellt man bör tänka på när man köper begagnat? Jag är helt grön och vill ju inte gå och bli blåst det första jag gör

Hur funkar det praktiskt? Tar man det mot postförskott och kollar igenom grejorna på posten? Vad är det man ska titta speciellt på när man köper begagnade högtalare, är det någon del som ofta är sliten osv.. Han vill ha 4500 för stativen och högtalarna, är det schysst tycker ni?

Väldigt tacksam för svar!/jOhan

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:08:17  Show Profile Send Gebex a Private Message
Att köpa begagnat är alltid riskfyllt.

Se till att du har personens namn, adress telnummer innan du genomför affären.

Tala med personen. Om du inte får "rätt vibbar" avstå från affären.

Skriv kontrakt innan pengar och varor skickas.

Det bästa är om du kan få nåågon att titta på sakerna på plats, betala och skicka sakerna.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:14:45  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Digitalkamera är något som nästan alla har idag.
Jag skulle nog be om ett antal närbilder på prylarna.

Att betala till ett bankkonto i förskott är relativt riskfritt eftersom en sådan betalning alltid kan spåras.
Kanske kan man betala 50% i förskott och resten så fort man fått prylarna.
Mailkontakt via en svensk ISP (tyo @telia.com) underlättar när man avtalar om vad man köper och i vilket skick det är i.

Mobilnummer och hotmailadresser skulle jag nog undvika vid distansköp.

Sedan är dom allra flesta ärliga så risken att bli blåst är liten.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/10/29 :  08:59:03  Show Profile Send Skiier a Private Message
Posten har väl inte det bästa ryktet vad gäller försiktig pakethantering.
Dock har jag personligen hört mkt gott om bussgods. De har även en motsvarighet
till Postens postförskott, efterkrav (kostar 138:- extra).
När du får paketet skall du vara rädd om emballaget och öppna det varsamt.
Om någonting skulle ha skadats under frakten görs en besiktning av
emballaget och om produkten är väl emballerad men skadad under frakt får
fraktföretaget stå för kostnaden.

Och angående priset på 42:orna + stativ. Den kombinationen kostar runt
6500 i butik (7500 för den fanerade varianten). 4500 låter hyggligt om
det är bra skick på sakerna.

MEN, ta reda på vilka Atacama-stativ det rör sig om. Nexus6/7 ...
När du sitter i din lyssningsposition skall örat vara i höjd
med stativhögtalarens diskant. Fråga & Mät!
Blir både jobbigt och dyrt om det visar sig att stativen inte
passar hemma hos dig.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/29 :  09:09:56  Show Profile Send Johansson a Private Message
Problemet är att du måste betala innan du får öppna paketet om du fått det mot postförskott, risken finns alltid att du hittar en bunt tegelstenar i paketet och då är det för sent.

En annan sur grej är att man oftast blir tvungen att lyssna på grejorna i butik för att få en uppfattning om hur de låter, inte många privata säljare som låter en låna hem prylen för test innan man bestämmer sig. Sen säger man "tack och bock, känn er blåsta" till innan man går hem och köper prylen begagnad. Man känner sig rätt jävlig i och med att man tar upp massa tid för butikspersonalen utan att dom får något för det...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/29 :  11:05:17  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag håller också med om att kombinationen bussgods + efterkrav, såvida nu inte man bor på samma ort som säljaren (vilket förstås är helt överlägset).

Jag köper inget som inte har originalkartong. En fördel med detta är att man när man hämtar ut paketet på bussgodsterminalen då ser kartongen - är det en lätt begagnad originalkartong som det t.ex. står "NAD C370" på så finns det goda chanser att innehållet är en sådan.

En annan fördel är att är den förpackad i originalkartong brukar transportskador sällan uppstå.

Men visst, säker är man aldrig. Begagnatköp av privatpersoner är alltid ett riskspel. Dock så kan förtjänsten (lägre priser) vara nog så trevlig om man har tur och får en bra vara av en seriös säljare.

Håller med Gebex (det där med "vibbar") - underskatta aldrig din egen intuition!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/29 :  11:17:29  Show Profile Send John a Private Message
Är det inte olagligt att skicka tegelstenar istället för hifiprylar? (möjligen byggsvängen undantagen )

Menar bara att om man nu har namn, adress, telefon etc. till säljaren och denne/a skulle packa ner skrot i en Nad 370-kartong så kan man välan gå till farbro/tant polisen? Eller? (nä, jag har väl inte de högsta tankar om polisen heller, men om det var som på film då?)

/en john som inte riktigt vet

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/29 :  11:55:56  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jo, men då kommer ord stå emot ord. Såvida du inte öppnar paketet inför tre oberoende personer inhyrda från SSKV (Statens StereoKontrolleringsVerk).

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/10/29 :  12:03:45  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Bussgods + efterkrav är kanon anser jag. Jag brukar dessutom ta med lite fika till personalen, vilket har renderat att jag kunnat kolla i lådorna innan jag löser ut dem. (Ja, jag vet att det inte får gå till så, men ärliga personer har inget att frukta.)


dajo - Att betala till ett bankkonto i förskott är relativt riskfritt eftersom en sådan betalning alltid kan spåras. Att kunna spåra är inte detsamma som att kunna få tillbaka pengar. Dessutom finns bankskretessen. (Se även på prisjakts forum om skojaren som vill sälja dvd-film).

John - att polisanmäla (och ibland till och med få rätt i en domstol) behöver int ebetyda att man får sina saker eller undviker att loosa en massa stålar. Tyvärr!
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/10/29 :  16:53:57  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Farbror Barbro - jag väntar t ex på att få pengar tillbaka för en mobiltelefon som aldrig dök upp. Han fälldes i rätten och kronofogden är inkopplad - men inga pengar tillbaka ännu. (Då ska det även nämnas att jag för tillfället jobbar på Polisen...)

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/29 :  17:36:59  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Att kunna spåra är inte detsamma som att kunna få tillbaka pengar. Dessutom finns bankskretessen.

Nej, en privatperson kan inte spåra men eftersom man naturligtvis polisanmäler ofoget så begär polisen ut namn och adress tillsammans med kontoutdrag.

Om personen i fråga hinner sätta sprätt på pengarna och inte kan betala tillbaka är ju en annan historia.
Förr eller senare får man oftast tillbaka sina pengar om det nu inte rör sig om någon uteliggare osv.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/10/29 :  17:44:42  Show Profile Send Amazon a Private Message
Köp ALDRIG begagnade grejor innan du vet att de fungerar. Han kan lika gärna skicka ett par trasiga högtalare till dig, och sen påstå att du gjort sönder dem. Polisen gör intenting alls för du kan antagligen inte bevisa att han gjort sönder dem. Har råkat ut för detta själv.

Edited by - Amazon on 2003/10/29 17:45:25
Go to Top of Page

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:40:24  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
Tack för alla svar, de har varit till väldigt god hjälp! Jag köper nog nytt eftersom han jag skulle köpa av var andra ägaren och jag inte förlorar så mycket på att köpa nytt och dessutom få garanti. Men nästa gång kanske.. Ha det! /jOhan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000