HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Testresultat: Spikes mot Kuddar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/21 :  10:14:15  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nu har jag äntligen fått tummen ur??och testat TemaIsolator-kuddarna från Ljudtema.
När jag köpte mina Audio Pro Avantek Six så satt det på undersidan gummifötter vilka jag använde ganska länge. Sedan bestämde jag mig för att testa dom spikes som medföljde. En klar ljudförbättring. Nu ville jag alltså se om dämpkuddar som så många förespråkar är ännu bättre. Det lustiga är att vissa påstår sig veta att på framförallt parkettgolv bör man ha kuddar, medan andra menar precis tvärtom.

Mitt testresultat: (olidlig spänning):
På mina högtalare i mitt rum med parkettgolv blev det inte den minsta skillnad på ljudet.
Så jag gjorde en kompromiss när jag skulle sätta tillbaka mina spikes. Jag satt två st. spikes fram och en kudde bak. Så nu står högtalarna både stabilt och lätt fjädrande, det måste väl vara det optimala? 4 st. kuddar satte jag under min Yamaha DSP-AX1. Kuddarna var för vikter mellan 10-30 kg och AX1:an väger bara 29kg.
Blev det bättre ljud nu då?
Nej, jag tror inte det. Men jag fick ju en erfarenhet till i livet och det kanske är värt dom 315:- som kuddarna kostade. Och vem vet hur dom funkar till nästa par högtalare jag köper.
Kanske är mina nuvarande högtalare för billiga eller perfekt stadgade, kanske är rummet för bra eller kanske helt hopplöst.
Det enda jag vet riktigt säkert är att min hörsel är mycket bra och min anläggning låter bra.
Kan man begära något mer när det gäller hifi egentligen?

Idag är det midsommar och nästan alla är lediga från jobbet. Men jag som är en serviceinriktad radiohandlare har öppet till kl. 13.00.
Men sen skall det bli både sill & snaps.

Glad midsommar till alla hifiintresserade!!



  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000