HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spolar, induktans och resistans ... Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/28 :  10:51:34  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Har en fråga om spolar.
Jag har köpt delar till filtret i HFLS-1 men inte fått tag på spolar med samma värde som de i beskrivningen.

Jag har 0,5 mH istället för 0,470mH och 2,4mH istället för 2,2mH.
Jag måste alltså linda av dem lite för att de ska få "rätt" värde.
Har ingen multimeter som kan mäta spolar men dock en lite enklare från Biltema. Den kan jag ju mäta resistans med.

Resistansen i spolen är väl helt enkelt trådens resistans/meter * antal meter tråd som finns i spolen, eller?

Nu till frågan.
Kan jag genom att mäta resistansen i spolen och sätta det i förhållande till induktansen, få fram hur mycket resistansen ska sänkas för att få rätt induktans?
Gick det att förstå det där?

Jag är antagligen helt ute och cyklar här, så lite hjälp är välkommet.

Ett "problem" med mitt resonemang ovan är väl att jag inte kan kontrollera att "startinduktansen" stämmer utan måste lita på att märkningen av spolen stämmer.

Skulle helst slippa pynta för en multimeter i nuläget.

Tacksam för svar (och helst inte alltför tekniska)

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/28 :  11:47:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Spolen på 0.47 mH skulle jag nog lämna orörd. Det är svårt att mäta resistansen speciellt tillförlitligt så för spolen på 2.4 mH skulle jag rulla av "ungefär 10%" så om du ser 100 varv eller så kan du ta bort 10 var eller så. Det tycker jag är exakt nog. De spolar du har är säkert 3-5 % tolerans också. Du kan naturligtvis Rulla va en cirka 6 % från den lille också....
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/28 :  12:13:25  Show Profile Send pegul a Private Message
Tack för svaret, UrSv!

Jag har dock inte den blekaste om hur många varv det är i spolarna.
Man vil ju helst slippa att rulla av hela för att räkna dem. 1... 2... 3 ... 4... 5... 6 7... 8... 9 osv till .
Det blir nog inte så bra heller.

Du skriver att det är svårt att mäta resistansen "tillförlitligt" och så är det väl. Speciellt som jag har en lite billigare multimeter från Biltema. Men resonemanget, då? Stämer det (förhållande mellan resistans och induktans) eller är det helt åt skogen?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2003/10/28 12:13:53
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/28 :  12:25:47  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
På helhet så är det nog ett linjärt förhållande mellan resistans och induktans men eftersom du kanske drar bort en bit av tråden som är längst ut på spolen så genererar den nog lägre mH än om du skulle dragit bort samma längd av tråden som suttit i flera varv på innerdiametern av spolen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/28 :  12:26:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns ett "förhållande" mellan resistans och induktans i den meningen att om du vet resistansen och resistiviteten kan du räkna ut längden men det är allt.
Induktansen avgörs av antalet varv på spolen och inte direkt av längden på ledaren.
Du bör kunna uppskatta antalet varv om du mäter spolens radie och längd samt antar att spolen är gjord av koppar så att du kan slå upp resistiviteten, problemet är bara att det finns gott om felkällor och om spolen är kort så kan du inte använda de enklaste formlerna för att räkna ut antaltet varv (eftersom de antar att spolen är oändligt lång).

jag tror inte du kan komma närmare än +-20% som bäst så det är rätt meningslöst i det här fallet.

Om jag vore du skulle jag prova med spolarna som de är nu, låter det apa kan du ju prova att linda av några varv på 2.4 mH-spolen och se om det blir bättre.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/28 :  12:32:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kom på en sak. Om du prompt vill veta induktansen kan du bestämma det genom att göra en serie resonanskrets, vad du behöver är en funktionsgenerator (ett ljudkort borde fungera), en multimeter (biltema borde fungera) en lämplig kondensator samt ett litet motstånd (runt 10 ohm).
Det fungerar men är väldigt bökigt utan oscilloskop men du bör kunna bestämma induktansen ganska bra.

Om du vill kan jag beskriva hur man gör, men det är som sagt var ganska knöligt.



Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/28 :  13:01:27  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Klarar du det med en multimeter över huvud taget? De brukar få fnatt då man går över 100Hz iofs kanske du inte tänkt göra det?

Hjelm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:31:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Man kan likrikta och glätta mätpunkten så spelar inte bandbredden nån större roll för multimetern...
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/28 :  16:41:50  Show Profile Send pegul a Private Message
Tack för svaren!

Nu börjar det bli överkurs för mig.
Kanske blir så att jag får "krypa till korset" och köpa en multimeter ändå.
Någon som vet vart man kan köpa en billigt?
Såg att Claes Ohlson hade men kunde inte helt klargöra om det gick att mäta spolar med dem.

Någon som vet nåt?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/28 :  16:53:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tror inte någon av dem klarar induktans, det är rätt ovanligt på multimetrar och finns definitivt inte på de billigaste modellerna. Elfa har en modell http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3961.htm
kostar dock 840+moms. Noggranheten är dock bara +-5%.

Ett "riktigt" mätinstrument som klarar att mäta induktans (LCR-meter) kostar ett antal tusen kronor.

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:19:27  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
varför inte låna en induktansmätare av någon snäll människa... om du inte hittar någon så spring in på någon gymnasie eller högskola och be att få låna en... det fungerade för mig...

mvh stefan

| Hemsidan |
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/28 :  18:19:19  Show Profile Send celef a Private Message
det är alltid lättare att köpa rätt från början! ;)

sound pollution
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/28 :  20:22:15  Show Profile Send hohho a Private Message
Hej,

Velleman har en induktans&kapacitans mätare som funkar bra och duger fint till hobby bruk.

/Mv.

Sockor gillar jag på avigan.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:57:41  Show Profile Send Belker a Private Message
Hifi-kit 995:-. Om du bor i sthlm kan du kanske gå dit med spolen och be vackert, så kanske dom mäter åt dig...
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/29 :  08:00:02  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om du inte vill köpa en LCR-meter så skulle jag gå på tipset att testa och lyssna först. Om du inte kan låna en LCR-meter.

/Marcus
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/29 :  10:12:35  Show Profile Send pegul a Private Message
Tack för alla tips!

Jag ska försöka låna en. Har lyckats komma på ett alternativ. En kompis som jobbar på en grundskola. Hoppas att han är bundis med fysikläraren. Vi får se.

Och nu ett par "dumma" frågor. Det var ett tag sedan jag gick i skolan, så ...

Om jag ändrar spolen till ett större eller mindre värde; hur påverkas delningen då? Ändras frekvensen eller brantheten i delningen eller kanske båda två? Och hur?

Samma fråga för kondningen. Större/mindre kondensator, vilket resultat?

Jag försöker bara ta reda på hur "mitt" filter skulle skilja sig ifrån "original" om jag använder spolarna utan att ändra på dem.

Som ni märker är sitter jag inte inne med spetskompetens här, so keep it simple, please.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2003/10/29 10:13:35
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/10/29 :  12:31:52  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
det beror helt på funktionen på filltrett.
om du har en spole i serie kommer du att sänka delningen genom att öka värdet.och samma vid en kondensator. vill du ha mer exakt vetskap om funktionen måste jag veta hur det ser ut.men med dom värdena du pratar om tror jag att det kan gå bra ändå.det som kan vara problemett är att om du ändrar delningen så kan induktansen på högtalaren vara högre eller lägre villket kommer att andra filtrett mer än beräknat..sitter det en konjugat länk minskar risken att det blir fel där.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/29 :  12:39:18  Show Profile Send pegul a Private Message
holmgrenstefan:

Filtret är till HFLS-1 och det finns att kolla på i den här artikeln: http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html

Kolla där. Mina spolar är 0,5mH och 2,4mH istället för 0,470 och 2,2.

Mvh
/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:22:25  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag tror det kommer gå fint med dom filtren det som händer är att du får en annan avrullning efter som att det sitter en kondensator efter alla 12 db delning. att rulla av spolen utan att mäta kommer troligtvis bli mer fel än rätt.skule kunna mäta upp den åt dig om du är i gbg trakten.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/29 :  18:03:13  Show Profile Send pegul a Private Message
holmgrenstefan:

Tyvärr är jag på "andra" sidan Sverige (Sthlm), i förhållande till er på "framsidan". Men tack för erbjudandet!

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:15:31  Show Profile Send Belker a Private Message
men då är det ju bara att gå till hifi-kit och mäta! Dom har ju en apparat under disken.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:59:38  Show Profile Send pegul a Private Message
Ja, kanske de hjälper mig. Det var ju trots allt där jag köpte spolarna. Jag vet att jag frågade lite om mätning och att "rulla av" tråd för att få rätt värden. Då visade dom mig en multimeter som kunde mäta spolar och som kostade 1.000:- (ungefär). Jag sa att jag inte riktigt kände för att lägga ut det, i alla fall inte just nu.

Frågan är vad de säger om jag går tillbaka dit med spolarna, ber att få låna deras multimeter för att ställa mig vid disken och mäta, rulla av och mäta igen tills rätt värde är uppnått. På fyra spolar!?

Jag tror att de är mer intresserade av att sälja multimetern till mig.
De lever ju trots allt på att sälja grejer, och det är inget fel i det.

Men det är ju värt ett försök!

Mvh
/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:52:34  Show Profile Send Belker a Private Message
Men nu vet ju hela hififorum (och, vill jag påstå, hifi-kit) hur det ligger till. Upplagt läge för goodwill-poäng att plocka! (alternativt missnöjd kund som låter oss andra veta;) )
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/30 :  12:21:30  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hehe
Hifikit har hjälpt mig varje gång jag velat dra av tråd från hos dem köpta spolar så det kommer inte vara några problem.
Stefan är kungligt hjälpsam.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000