HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hemmabio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:32:58  Show Profile Send bjurta a Private Message
hej!
är det någon som vet något bra hemmabiosystem för en bra peng?
jag hade tänkt mig något mellan 3-5000kr.
behöver inte vara något speciellt.

björn ohlsson

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:36:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Du kanske kan börja med en: http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D470%26menu%3D1
Sedan om du är händig att bygga saker, kanske du kan bygga ett par HFLS-1 som kostar några tusenlappar..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:36:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du får nog ta ocg rikta in dig på små allt-i-ett lösningar.
Typ http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51193

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:45:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja just det, finns ju system som är snuskbilliga, där man får ALLT!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:03:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
vet något bra hemmabiosystem

quote:
jag hade tänkt mig något mellan 3-5000kr.



Hej bjurta!Jag vet inte vad du lägger i "bra" men att få ett komplett hembiosystem för 3-5000:- som dessutom skall vara bra känns som en totalt övermäktig uppgift i alla fall för mig...

Om du menar att du skall kunna se på film på din tv och höra någon form av ljud bakom/runt dig och med en sub som står och bräker så kanske det går... Men bra blir det inte för de pengarna... Sorry...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:12:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja man får ju massor för pengarna här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51193

eller denna, philips gör BRA prylar tycker jag http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49662

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:18:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
ja just det, finns ju system som är snuskbilliga, där man får ALLT!


Japp, du får ALLT, men det blir INTE "bra"...

Philips gör framförallt väldigt MYCKET prylar... Allt är inte bra ens från dem...
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:34:07  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Håller med Pjotre!

Mitt förslag är att du lägger upp lite till så att du får ett hyggligt system. Ett tänkbart system skulle kunna vara:

Receiver: Yamaha RX-V440RDS (c:a 2500)
Högtalare: Canton Movie 10 MXII (c:a 4000)
DVD: Pioneer DV-464S (c:a 1500)

Totalpris: 8000:-

Både receiver och högtalare är populära och ska vara bra val i sina prisklasser. DVD:n var ett snabbval eftersom jag inte har så bra koll på vilken DVD man ska välja om man vill ha en riktigt billig DVD. Men, såvida du inte har alltför höga krav, eller ska använda den tillsammans med en projektor, funkar den säkert alldeles utmärkt.

Lycka till i jakten på hembioprylar.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:57:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Han kanske ska ha ett billigt system till nått annat ändamål än vad ni kanske tror

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/27 :  18:09:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Niklas, hur menar du då???
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:47:37  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
En Pioneer VSX-D511 Surround reciever hos Leffler för 2995:- och en Cambridge DV-53 för 1695:- hos Hi-Fi Klubben eller en matchande Pioneer DV-360 för 1495:- även den hos Leffler, kan kanske vara något.
Frågan är om du ska ha högtalare med, annars kommer du undan med 4500-4700 kronor.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:25:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jo, utan högtalare går det ju bättre.... Men det blir inte så mycket ljud då... Men bjurta kanske redan har 5/7 högtalare??
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:32:37  Show Profile Send lasselite a Private Message
Halloj!

Är det inte Creative som har ett thx-klassat system för 5000:-?(hittar inte numret av hemmabio där dom testar det) Ett sådant och en krysslåda eller en PS2:a. Både spel och hembio! :)
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/10/28 :  15:35:05  Show Profile Send Skiier a Private Message
Krysslådan rekommenderas verkligen inte till några seriösare film-
upplevelser. Både den och PS2:an väsnas ganska rejält.

quote:
Är det inte Creative som har ett thx-klassat system för 5000:-?(hittar inte numret av hemmabio där dom testar det) Ett sådant och en krysslåda eller en PS2:a. Både spel och hembio! :)
Creatives paket är väl sådär. Kika på Logitechs 680

http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=2&CONTENTID=5048&countryid=14&languageid=12

bjurta: Bra idé att inte lägga mer pengar på flerkanal =)

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/28 :  15:38:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
And here we go again.En PS 2:a låter inte särskilt bra i stereoläge jämfört med motsvarande ren dvdspelare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:24:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Whiskey: Är det märkbark skillnad (typ PS2 vs PiIoneer 350) på ett system för totalt 5000:- ??

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:52:21  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Kul att "Bjurta" bryr sig så mycket iaf, om hans egna tråd menar jag...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:43:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prixis! jag tror inte PS2an eller krysslådan sätter begränsningarna för välljud i en 5000 kronorsanläggning. MEN det är helt riktigt att dom väsnas på ett sätt som borde kriminaliseras. Har man inte spelat GTA vice city eller gt3 med 5.1 ljud så inser man kanske inte mervärdet av en ps2a i förhållande till en vanlig DVD-spelare i samma prisklass;) Dessutom kan dom putta ur sig bilden i allt från composite till component. Men ljudet bara via optisk signal (digitalt då asså) så vitt jag vet.

Just d! Logitech 680, så heter det (creative, hehe, var fick jag det ifrån:). 3195+moms på dustin.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:38:02  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Kan bara hålla med om att PSII:an låter på tok för mycket för att använda som DVD spelare.
Har en sådan i sovrummet, men ser ogärna film på den.
Surrandet blir oerhört irriterande efter ett tag.
Min projektor Sharp Xv Z90e är väldigt tyst i jämförelse.

En "bio" för 3000-5000:-, då hamnar du i kompaktsegmentet och där finns ju en hel del att välja på.
Jag skulle absolut själv lägga 5000:- på tex en Yamaha 440 och ett par Proson Conquest 66 och sedan spara ett litet tag till för sub, center och surround.
På detta sätt kan man hålla uppgraderingsdjävulen borta ett litet tag längre......;)

//Gonzo//
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:41:51  Show Profile Send Mattias a Private Message



Detta paket har det pratats om härovan. Klämmer in lite bilder.






















Logitech Z-680
Bakhögtalarna ej fotade.

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:47:16  Show Profile Send Mattias a Private Message
Japp i mitt fall e det kopplat till datorburken. Men det funderar säkert kanon till hembio. Själv har jag provat till 3 filmer (via dator) och det funkar rätt bra. Obs detta är min första "hembiopryl".

Systemet är flexiblet och smidigt. Plugga bara in digitalsignal i centralenheten, koppla högtalare och sen e det klart. Perfekt ifall man skall iväg ngnstans och vill ha stereo med sig.

Det finns saker att berätta om systemet ifall intresse finns.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/01 11:55:25
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/01 :  12:31:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Whiskey: Är det märkbark skillnad (typ PS2 vs PiIoneer 350) på ett system för totalt 5000:- ??"

Nu var ju saken den, att jag uppfattade det som att man ville ha ett system som skulle kunna låta bra.

För det första så skulle jag i varje fall inte välja ettTHX klassat system i den prisklassen.THXklassningen kostar för mycket, vilket gör att du hittar väl så bra system som inte har denna klassning.

Sedan så låter ju PS2:an för mycket...

Men det är ju jag det...
MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000