HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Impedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/10/27 :  13:57:26  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Jag har två basar ligagndes hemma som inte används för tillfället. Så jag tänkte bygga något med dessa. Basarna är på 4 Ohm nominiellt. Är det något som man måste tänka på eller är det bara att köra på?
Avseende förstärkare last eftersom basen troligtvis har betydligt lägre impedans vid vissa frekvenser än den nominiella?

Tack på förhand Fredrik

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:33:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Det brukar nog vara så att impedansen ökar när frekvensen sjunker.

gcs
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:00:40  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Är det så att impedansen för det mesta är högre än den nominiella? Min förstärkare är inte den strömstakaste direkt. Då brukar det väl vara så att den inte klarar av att leverera allt för mycket effekt om impedeansen sjunker allt för lågt? Det är därför jag frågar framförallt. Förstärkare levererar för det mesta mer effekt ju lägre impedansen är men det finns väl en gräns där. Vad är det som säger ifrån?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:08:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Enligt min erfarenhet brukar impedansen ALLTID vara lägre än den nominella. Iaf där den är som lägst.
1. Det bästa är nog att göra en impedansmätning med elementet på plats i lådan. Då ser man allting mycket tydligare.
2. Undvik att paralellkoppla dom där basarna om du ska driva dom med din strömsvaga stärkare. Använd heller inte passivt filter till subwoofer där dessa basar ingår. Det blir ungefär som paralellkoppling.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:19:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Har du värden eller modell på basarna så kan jag se hur impedanskurvan kommer se ut.
Sätter du dom i en basreflexlåda så kommer du få 2 toppar som är mycket högre än den nominella impedansen och även punkter som kan vara lite lägre, jag skulle dock inte oroa mig för förstärkaren så länge du inte ska parallellkoppla basarna
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/10/28 :  23:45:53  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Det är två stycken gamma bbk200 dom har suttit serie kopplade i en 50 liters basreflex låda förut men jag tänkte bygga två ca 20 liters slutna lådor som ett rent test för att se hur det blir. det är därför dom är på 4 ohm. Jag har inte fått tag på några data eftersom det inte finns några i alla fall enligt hifikit.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000