johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:36:14
|
Vad som det spelas på är Vincent sa-91 och sp-991 Ihop med en Sony cdp xb930 utrustad med en ny klocka Högtalare var Jbl 4412 o Xpl-200 Allt är ihop snört med egen tillverkade kablar gjorda på Monster cable Baserat på Z100i. Jag har inte kört balanserat mellan Vincent prylarna
Mitt vardags rum är ett typiskt svenskt vardags rum , ca 30 kvm stort. Ingen direkt dämpning alls förutom en tjock matta på golvet. Där är en heldel större blommor. Högtalarna står på den långa väggen ca 60 cm från sido vägg o 50 cm från bakvägg. Basreflexen på 4412 sitter fram o på Xpl där bak. 4412:orna har stått på stativ , liggande ner.
Jag värdigsätter spelkänsla , hur medryckande en inspelning är mer än en "perfekt audiofil inspelning" Det får gärna slammra o mullra så länge som jag rycks med ! Känslan av att sitta "där" är det jag vill ha.
Sakerna är inte inspelade än men har lyssnats av uppvärmda. Det tar ca 1 timme innan dom stabiliseras sig på 52 grader , 45 grader på 30 min.
Det första som slår mig är att basen går VÄLDIGT lågt med TOTAL kontroll. Att höra basgångar på komplex musik är inga som helst bekymmer. Kopplingen mid-bas o mellan reg är ganska tydlig , röster , gitarrer får väldigt mycket pondus , det låter köttigt.
Den övre mellan-reg , lägre diskanten sticker ut lite mer än resten. Det gör att man ibland får en liten loudness effekt inom mellan registert (kan man säga så?)
Diskanten är så där krispig och livlig. Just den är det som ändrar sig mest medans stegen ökar i temp. Kallt eller ljummet så kan S ljud vara lite störande. Men väl uppvärmt så har det mesta försvunnet. Hur mycket som hänger på att det inte är inspelat får tiden utvisa. Där var lite om det tonala.
Lite genom spisade skivor.
Jag började med svenskt gung av BACKDRAFT Ingen bra inspelning alls enligt dom flesta men jädrar vad man rycks med !! Man kan banne mig ta på dom som spelar ! Det fylliga mellan reg gör att det låter som Marshall stackarna står i vardags rummet ! (vilket det gör med)
Abramis brama , mer svenskt.
Lite som ovan en halvkass inspelning men som genom syras av live känsla. Här är det inte lika mycket tungs på gurorna utan mer på röster. Basen o diskanten är något tillbakalutad.
Mer svenskt , Mustash Det här är en väldigt lustig inspelning. Gurorna låter som dom var kopplade till diskmaskiner. Diskanten kan vara VÄLDIGT jobbig. På den här skivan så finns det en svacka i midbasen/lägre mellan reg. O där i har dom lagt baspelet. Det är väldigt synd för Stam är en väldigt kompetent bassist. Jag blev lite paff här , diskanten hade lugnat ner sig rejält , gurorna var inte kopplade till diskmaskinen längre. O jag till o med började höra mer av bas spelet. Men skivan lät inte lika rolig som innan. Backdraft o Abramis har även innan haft mer rycka med känsla men nu var det mer påtagligt. Så här höjde jag på ögonbrynen rejält!
Soundgarden Killarna som själva producerade sina platter.
Nu var det svårt , det låter..............rakt av ? Inget som sticker ut , inget som låter fel eller så. Mer tyngd i ljudet och även diskanten lät bra. Men helt platt ljudbild , ingen vidare bredd heller. Här är en skiva till som blev lite tråkig. Skumt !!
Eric Clapton From the craddle. YES !!! Har inte tid att lyssna längre , nu åker Gibsonen fram !! Här jag vekligen med när dom spelar , vilken känsla ,vilket drag ! Det verkligen hörs att skivan är inspelad live. Här har det köttiga mellan registert försvunnit. Inget som sticker ut , bara stampa takten känsla ! Precis som jag vill ha det.
Richard Thompson You , me , us skiva 2
Här är det som med Clapton , väldigt mycket live ! Spela den här skivan HÖGT så är det gåshud ! Det är väldigt mycket kött på rösten , lite väl mycket faktiskt. Men det blir inte grötigt eller så. Basen är väldigt klar i ljudet , inga som helst problem att hänga med. Den här skivan är väldigt naken i och med att det mestadels bara är sång , gitarr och kontra bas. Men ett jädra drag !
Så sist blev det Mike Oldfields AMAROK En såndär ren inspelning som jag igentligen inte gillar. Jag lyssnade igen HELA skivan ! Där fick jag Det här bara för bra , inga missar alls ! Full kontroll i dom stormiga bitarna o fin känsla i dom svagare. Jag märkte redan på dom första skivorna att Vincent är kapabla till rejäl dynamik med nu är det på gränsen till löjligt ! Jag är VÄLDIGT glad att JBL:arna klarade av det för stundtals var det rena PA volymen.
Jag vet att min syn på musik återgivning är lite konstig så jag hoppas att ni får ut nått av det jag har skrivit. På många skivor så har en helt ny värld öppnat sig , på vissa skivor så blev det mindre bra. Man kan säga att den känslan som fanns innan blir förstärkt via Vincent. Lät det innan lite tråkigt så är risken stor att det låter ännu mer tråkigt , eller tvärtom. Så att säga att Vincent är tråkig eller rolig går inte , det hänger på vilken skiva man lyssnar på. Det som hördes på alla skivor var en bra kontroll på alla register , speciellt basen som var väldigt djup och som tur var även fast. Och ett relativt köttigt mellan register.
Nu kostar det här packetet ganska mycket i sverige , o jag har inte så vidare bra koll på konkurenter runt 50 000 kr. Men för 2400 EUR med frakt så är det LÖJLIGT prisvärt.
Ha det bäst Johan
Edited by - johan_björklund on 2002/09/01 19:08:4 |
|