HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tangband 3" och Adire Shiva ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2003/10/26 :  11:55:48  Show Profile Send Shogo a Private Message
Hej !

Jag är väldigt sugen på att hoppa på gruppköpet av en uppsättning tangband 3". Min tanke är att sätta dom i ca 1.5-2L slutna lådor. Subben blir troligen en Avatar shiva 12" (MkI) i ca 40-50L sluten låda med ett Rila 5000 steg.

Förstärkaren är en Yamaha DSP-A595a, och frågan är om man klarar sig med den inbyggda bashanteringen som denne har ? Misstänker att när man sätter högtalarna till small så delar den vid ca 80hz och skickar bas + lfe till subben. Blir "glappet" för stort och 3":arna tvingas till X-max väldigt tidigt ? Eftersom det är enbart till hembio så gör det inte så mycket att man kanske måste kompensera genom att höja basens nivå lite.

Andra tips på lösningar ?

/Shogo

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/26 :  12:28:04  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag tror att delningen ligger fast på 100Hz till den förstärkaren och jag tror att du kommer kunna spela högt innan du når Xmax när dom är avdelade vid 100Hz. Även vid 80hz så tror jag att dom skulle klara sig bra.
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:29:13  Show Profile Send Shogo a Private Message
Lyckades hitta manualen på nätet, delningsfrekvensen verkar vara 90Hz, dom anger dock ej branthet. Antar det borde fungera hyffsat !

/Shogo
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:33:35  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Ok! När jag sökte på den förstärkaren och Hz så fick jag ett par träffar som sa att aktiva deln. var 100Hz. Brantheten ligger nog på 24dB/okt och som sagt, högtalaren kommer säkert klara sig bra. I värsta fall kan du ju koppla in ett passivt filter på högtalaren och dela den lite högre, men jag tror inte att det kommer behövas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000