HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktivt och passivt filter (på högtalare!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/10/25 :  20:53:22  Show Profile Send Rhino a Private Message
En sak (bland flera) med mina högtalare som jag inte förstår är den switchen som sitter på baksidan:


läge upp - Filtrage Actif (Aktivt filter)
läge mitten - Avec module Fat (Basmodul? Någon som vet)
läge ned - Filtrage Passif (Passivt filter alltså)

Denna switch affekterar vad jag förstår endast den nedre banankontaktsporten och de nedre 3 elementen.

Men vad menas egentligen? När jag har den på "passivt filter" så tar elementen bara hand om låga frekvenser.. på Aktivt filter så verkar den ta allt och det tredje så låter den inget alls.. Högtalaren är ett par Triangle Octant och jag har tyvärr ingen manual

/rhino

mendelevium
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:44:54  Show Profile Send mendelevium a Private Message
Hej!

Aktiv konfiguration av högtalare innebär att man kopplar förbi delningsfiltren i högtalarna. Detta gör att strömmen går rakt in till elementen från förstärkaren. Om jag har förstått det hela rätt kan man förstöra högtalarna om man konfigurerar dem aktivt utan att använda ett aktivt delningsfilter. Det aktiva filtret kopplas mellan försteget och slutstegen (det behövs ett per register) vilket gör att slutstegen får ett lättare arbete och i och med det blir det bättre ljud.


Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000