HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Totem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/10/25 :  15:28:09  Show Profile Send Figge a Private Message
Totem Hawk vs Forrest?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/10/25 :  16:26:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, när kommer din recension av dem?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/10/26 :  06:53:06  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag väntar med stort intresse........mvh Krelle
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/26 :  14:11:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Totem Hawk har jag hört vid några tillfällen, men aldrig Forrest. Blir intressant att läsa vad de går för .
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/28 :  13:59:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ska du vilja veta om nån har testat dom mot varandra, eller ska du testa dom mot varandra ???
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:58:05  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena Figge!

Svaren du fått här tror jag beror på att din fråga är av den typen att den brukar behandlas under Hifi. Här brukar det läggas upp utförda tester, inte frågor. Kultur..

Mvh Micke
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:02:58  Show Profile Send Figge a Private Message
Då kanske någon vänlig skäl kan flytta den, tack. Var först menat som en fråga om någon annan gjort denna jämnförelse. Annars verkar det finnas intersse att göra detta, eller skall jag tolka det på annat sätt? Ayn och Krelle. Till Martin H skall lyssna på dem vid tilfälle och jämnföra.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:11:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har lyssnat på dom och kan nog säga att Forest är lite mer li Model-1 i den bemärkelsen att den är mer luftig än Forest, den har ett kraftigare fundament i basen och lite mer kontroll. Forest är mer korrekt och renare än Hawk, men Hawk är lite snällare mot vilken elektronik man använder, Forest kan vilja ha ännu lite bättre elektronik...

/Martin

Edited by - MartinH on 2003/10/28 21:29:39
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/03 :  19:00:17  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag mailade Totem och frågade vilken av deras golvare jag skulle välja om jag gillade ljudet i Model-1s.
Svaret (som kom snabbt) var "Forrest". Den hade den utfyllnaden i dom lägre registeren som man kanske kunde sakna i deras stativ modeller. Förutom det menade dom att Forrest spelade med en lite bredare ljudbild än Model-1s, detta var då medvetet konstruerat just pga att Forrest gick djupare i frekvens.

Ska bli intressant å provlyssna själv, vilket jag förhoppningsvis kommer till å göra denna vecka då jag är i Sverige.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/11/18 :  18:54:20  Show Profile Send Figge a Private Message
Har äntligen varit och lyssnat på dessa två högtalare från Totem.

Kringutrustning : Moon I-5 samt Moon Nova och Equinox, kablar från Kimber, interconnect ?, högtalarkabel 8 TC.

Skivor: Zophie Zelmani: "Time to kill"
Jan Lundgren : "for listeners only"
Oslo Gospel Choir : "Gloria"
Eyrika Badu: "Baduizm"

Började med Hawk, det var en trevlig upplevelse, faktiskt mer botten än vad jag kom ihåg från tidigare lyssningar. Bra mellanregister, speciellt på röster och en trivsam diskant.

Bytte sedan till Forrest, samma positiva upplevelse som Hawk. Men den stora skillnaden var att allt kändes mer "avslapnat" i positiv betydelse, basen fastare , rösterna tydligare och en skirare diskant.

Sammanfattningsvis så tycker jag faktiskt att prisskillnaden är motiverad, så mitt val skulle nog bli Forrest, men skulle säkert kunna leva med Hawk också.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:23:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul att du blev nöjd med lyssningen...

Man kan nog säga att Forrest gör allt som Hawk gör, men gör det i en lite högre nivå.. Det är som sagt en klar skillnad men en faktsikt inte så stor skillnad i pris...

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000