HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knäpper i Edisonen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/25 :  10:42:21  Show Profile Send manlix a Private Message
Ibland så håller det på och knäpper och skrapar i ena högtalaren. Det slutar om man pillar till röret lite. Är en Edison Triod. Kan det vara i sockeln där 300B-röret sitter som det inte "klämmer fast" riktigt? Går det fint att klämma ihop det lite med en tång bara isåfall?

wille
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/25 :  17:56:06  Show Profile Send wille a Private Message
Hej
Jag hadde samma fel på min, ringde då Erik Andersson och han trodde det var smårören (6922). Han sa att jag skulle prova att byta plats på dom, det hjäpte så jag köpte en uppsättning nya 6922 av bättre kvalité och efter det har jag ej haft det problemet mer. Jag har för mig att han nämner något om det på sin hemsida.
Mvh.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/25 :  18:14:36  Show Profile Send bassman a Private Message
Manlix, skulle inte förvåna mig om det är lite dålig kontakt som du säger. Det kan vara smuts/oxid i hållaren/på stiften, så gör rent med elektronikrengöringsspray (UTAN smörjmedel!) och försök skrapa bort oxiden samtidigt. En tunn metalltråd eller ännu hellre en tändsticka (som inte repar), brukar funka. Försök samla upp rinnade vätska, så att den inte lägger sig på andra komponenter, om det går.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/10/25 18:32:43
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/26 :  09:52:52  Show Profile Send manlix a Private Message
wille: Jag tror inte att det är det. Eftersom det slutar om man pillar till 300B-röret lite. Och sprakar ganska mycket om man rör det. Men tack för tipset. Kan vara bra att veta längre fram.

bassman: Japp, skall prova det.

Tack. :D

----EDIT----

Jag tror nog att det är hållaren som inte klämmer åt riktigt runt de smalare stiften på rören. Har ju råkat få ner rören på fel håll en gång. De större stiften har väl tryckt isär det så mycket så att de smalare glappar nu. Hur kan man få dessa att klämma åt lite bättre?

Edited by - manlix on 2003/10/26 10:03:56
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:21:15  Show Profile Send Zamn a Private Message
Har fått samma problem med min Edison 19i.
Det knäpper till ganska rejält ibland, mindre ibland, med ca 1-5 min mellanrum.

Hittade ni nån lösning på problemet?

När man byter rör, är det bara att byta så att säga eller måste man göra någonting mer?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/11/22 :  01:32:42  Show Profile Send manlix a Private Message
Den har inte gjort så på ett tag nu så jag har inte brytt mig om att röra något. Och rören skall väl bara vara att byta. Iaf på min Triod. Det är ju autobias på den så det ställer in sig självt. Men på Edison 19 vet jag inte om det är det. Kanske man måste ställa in det manuellt. Borde ju stå någonstans.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000