HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av RIAA förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/10/25 :  03:14:28  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Efter flera hit och dit föll valet att pröva Musical Fidelity XLPS Phono Stage för 3,000 kr eller Project Tube box för 3,500 kr bägge säljes av Ljudmakaren.
Någon som kan berätta hur de låter ?

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/10/25 :  09:51:10  Show Profile Send SW a Private Message
Har haft en XLPs men gillade den inte alls. Hårt och platt ljud och dålig dynamik. Jag tyckte att ljudet påminnde om en dålig CD-spelare. Har nu en Lehmann black box och det låter betydligt bättre även om den också har sina brister.

S
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/10/25 :  16:04:48  Show Profile Send Fred a Private Message
Köp en Edison One, Perkas rörförsteg från -89 eller så. Är ju egentligen ett enda riaa med volympot, har inte jämfört med dina förslag men Edisonsteget spelar musik och skjortan av det mesta i mellanklass. EAR 843 är ett mycket bra phonosteg för ca 8000kr, En begagnad Edison får du för ca 1000kr, Stor skillnad mellan dessa bägge steg? Näe!!!
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/10/25 :  19:53:41  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Fred
Var hittar jag denna begagnade Edison ? 1989 är väl 15 år gammal apparat skulle den fungera med dagens moderana apparatur ? Hur länge till ?
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/26 :  08:50:19  Show Profile Send gurin a Private Message
bibi50

Ett bra riaa-steg är ett bra riaa-steg länge. De nya småboxarna för några tusenlappar kan inte konkurrera. Även jag körde MF-steget men jag får hålla med SW i karaktäristiken av hur de lät. I min dåtida anläggning lirade det (tillsammans med en projekt 1.2 och ortofon mc 30) dock skjortan av min Pioneer pd s06. Bytte det mot ett Bladelius-steg. Det är mycket bättre men fortfarande inte tillräckligt bra. (Bland annat får man passa sig var man placerar nätdelarna för de kan ge upphov till störande brum.) Jag antar att den lilla svarta lådan från Lehmann är bättre. (Men jag har inte prövat i mitt system så jag kan inte veta.)

Att tänka på är att det du steg du köper skall ha en nätdel som motsvarar vad du vill se i en separat DAC.

Någon som vill gå ihop och göra en mängdbeställning med mig hos Subas på en http://www.passlabs.com/images/product/xono.jpg ?

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000