HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga eller köpa nytt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:24:47  Show Profile Send berglund a Private Message
Har lite funderingar på att skaffa nya högtalare och har en undran som jag hoppas att ni på forumet kan hjälpa mig att reda ut.

Får man mer Hifi för pengarna om man bygger själv?

Hade tänkt att kunna lägga ca 10 000 kr på ett par nya högtalare och undrar hur mycket man skall räkna med att få lägga på material om man bygger för att komma på samma nivå hifimässigt?

Har sett i i HifiKit endel seriösa byggsatser som verkar bra. Är det något att ha?

LS högtalarna från Ljudtekniska Sällskapet, någon som har erfarenheter av dessa?

Många frågor som ni ser och jag hoppas att nin kan hjälpa mig att reda ut några av dem.

/Pär B

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:32:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kan inte svara på dina frågr om varken LTS eller Hifi kits högtalare. Mitt tips är dock solklart, bygg själv. Min uppfattning är att om du satsar på ett säkert kort som tex ProAc klonerna som kan byggas för ca 6500 kr får du prestande motsvarande en komersiell högtalare för minst 20 000 -25 000 kr. Har själv haft ett antal högtalare i prisklassen strax under 20 000 kr, Thiel CS1.2, Monitor Audio MAG 903 och Acoustic Energy AE 520. ProAc klonerna var klart bättre än samtliga dessa tre.

BYGG

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:04:59  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Helt klart prisvärt att bygga själv.

Jag har byggt ett par 34Liters stativare med SS 9900 Revelator och Excel w22Ex-001, total byggkostnad inkl. de olika komponenterna i filtret som jag bytt ut och testat med hamnar på ca: 11000kr.

Dessa små skapelser låter jäkligt bra och står sig väl i konkurens med mycket dyrare högtalare.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:15:28  Show Profile Send berglund a Private Message
Vart kan man hitta mer info om ProAc klonerna.? Är det stativare eller golvhögtalare?

/Pär B
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:23:46  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det är golvhögtalare, finns en låång sticky tråd här på forumet, läs de 12 sidorna om Proac kloner- våra byggen :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:39:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dessutom är det KUL att bygga själv!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:41:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

InoAudio har byggsattser dom också

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:46:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu undrar ju jag varför ställa frågan om det är värt att bygga själv i ett DIY-forum.

Om det lönar sig är helt beroende på hur du som person värderar nedlagd tid. Rent materialmässigt är det dock billigt.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/24 :  12:41:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Många kloka tips och ideer!
DIY inte alltid snabbaste vägen till välljud. Det tar tid, man riskerar dessutom lite pengar: man kan ju av misstag ha sönder nått under byggnationen!

ProAc klonen är ett trevlig exempel med många nöjda "byggare".
HFLS-1 som vi tagit fram gemensamt på forumet är en underbar liten rackare enligt mitt egna tyckande! Finns dessutom möjlighet att testa lite olika filtervarianter!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/28 :  16:32:22  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag tror faktiskt att det är ganska svårt att få en riktigt prisvärd DIY-högtalare om man räknar in tiden det tar att bygga. Om man istället jobbade och tjänade pengar under lika lång tid skulle man ha råd till mycket högtalare..... Möjligen ett par elektrostater, som ju är hutlöst dyra i affären. Men då måste man ju riskera livhanken genom att jobba med starkspänning.

Men själva poängen är ju att det är så himla skoj! Och dessutom något unikt som man själv gjort. Det kan man inte köpa för pengar.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/29 :  08:53:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Sedan är det väl skillnad på DIY och DIY. Har man(eller kvinna) inte så stor kunskap om lådimensionering, filter m.m. så bör man nog börja med ett kit som redan är utvecklat tex Pro Ac klonen, HFLS-1 eller LTS kit. Att bara köpa dyra element och tro att det funkar just för att det är bra element kan vara en dålig affär.
Kroppen(högtalaren) är rätt oanvändbar om inte hjärtat(filtret) funkar. Återstår bara att donera organen(elementen) till andra

Gillar du känslan av att skapa något själv, struntar i nerlagd tid, så säger även jag: bygg.
Värt att tänka på är att hembyggen kan vara mycket svåra att sälja begagnade... om det inte är något välkänt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:09:28  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Pär: Det du bör göra är att kolla ifall någon som byggt HFLS1 eller ProAc klonen bor i närheten av dig, ex. du kan få komma och lyssna på ett par ProAc kloner i Dalarna om du vill. Du kan dessutom få lyssna på ett par HFLS1:or om du kommer till Schweiz.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/30 :  08:19:28  Show Profile Send berglund a Private Message
Tack för lyssnings erbjudandet Swede, känns lite långt att kuska runt till Schwiez kanske Skall däremot försöka ta mig till HifiKit och lyssna lite på deras byggsatser.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:34:34  Show Profile Send celef a Private Message
att bygga själv är bra ifall man vill testa idéer, i annat fall är det nog bäst att köpa färdigskuret.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000