HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min subwoofer!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/23 :  22:23:27  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Just nu håller jag på att grejar lite med min subwoofer som är en REL Q150E.

Jag tycker subben gör susen tillsammans med mina Dynaudio Contour 1.8 mk II. Jag har hittat några lägen som jag tycker låter bra men är inte helt nöjd.

Med "rolloff" ratten kan jag ställa in frekvens från 26-106hz. Jag vill att den ska vara anpassad för all sorts musik. Hur skulle ni dela subbasen?

Finns det något jag bör tänka på med placeringen av subbasen? Så som basen står nu är den perfekt för hembion. Om jag nu ska anpassa den för hifi:n är det bättre att låtan subben stå på samma sida som fronthögtalarna och spela mot lyssnaren? Vilka är de vanligaste placeringsalternativen så jag har lite att gå på?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:02:44  Show Profile Send David A a Private Message
Ställ subben mellan fronthögtalarna, där passar den absolut bäst för musik. Blir inte heller lika kritiskt hur högt upp du delar den vid sådan placering. Sedan kan du prova att ha den direkt mot bakväggen, eller en liten bit ut. Det går även att dela den såpass högt som 80-100hz bara filtret i den är tillräckligt brant. Får du bara subben och frontarna att spela i fas med varandra så kommer inte överlappningen mellan dom att märkas av speciellt mycket. Men detta beror oxå mycket på hur pass rapp subben är. Just Q150E har jag inte hört. Men vill du vara på den säkra sidan, så skär av den där dina högtalare börjar tappa energi, dvs runt 40hz.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:19:27  Show Profile Send henricsson a Private Message
Upp till 106Hz spelar det ingen större roll vart den står. Sätt dig där du gillar att sitta mest o be en polare stonka omkring med subben & lyssna vart det låter bäst.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/10/23 23:19:45
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:33:41  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Sätt subben där du själv sitter & lyssnar. Förflytta dig sedan runtom i rummet. Där ljudet låter bäst ställer du subben.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:07:12  Show Profile Send gcs a Private Message
dator: Gör som vecc skriver så blir det bra. Jag tycker däremot att
du ska dela till suben så lågt som möjligt...själv kör jag allt under 50Hz. Om man delar högre så kommer suben att låta väl kraftigt
och bumligt. En sub ska knappt höras det ska vara så att man saknar den först när den är avstängd. Delar du högre upp så kommer distorsionen att bli störande hög.

gcs
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/24 :  12:57:49  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Det verkar som om att ni tycker jag ska dela den runt 40-50 hz vilket jag ska prova omgående!

Hör av mig med fler eventuella frågor!! Om det inte kommer upp fler synpunkter...

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/25 :  11:35:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är så här att Dolby lab säger att när man tittar på film ska man dela vid 100Hz. Jag tror att det beror på att vid etthundra hertz har man väldigt mycket energie i basen vilket är bra för film upplevelsen...det dundrar på bra. När man spelar musik vill man inte att det ska dundra alltså bör man dela längre vid 50Hz som jag gör
Subben ska knappt höras för att det ska låta bra enligt mig och mina experiment. Det kan oxå vara så att Dolby rekommenderar 100Hz av den anledningen att man då kan spela högre med dom vanliga högtalarna i en biograflokal.

gcs
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/25 :  11:52:45  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jo jag har testas 40 respektive 50hz och kör nu på 40 på så lågt som möjligt för jag håller med att subbasen bara ska "finnas" där men inte märkas överdrivet.

Är det vanligt att folk kombinerar golvhögtalare med subwoofer? Till stativare är det ju vanligt så vitt jag vet!

Jag ska nu placera subwoofern på samma vägg som frontarna. Åerkomer med resultat

Tack //Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/25 :  15:32:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har Avantec 6 som är en golvare. Det är en 2.5 vägare med två 6 1/2" i botten. Som jag skrev tidigare så måste det bli så att man delar lågt om man spelar högt och inte vill att basarna ska kracka och brännasvid.

gcs
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/27 :  10:25:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man bara kör subban så kan man höra röster om man delar för högt typ 100Hz. Dela så lågt sa att du inte hör var den står när du kör den ensam.
Håller med alla som föreslår 40-60Hz
Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/10/27 :  11:27:11  Show Profile Send potatis a Private Message
sa ni inte tidigare att rel q150 var det sämsta som hört vad gällde musik?
Go to Top of Page

Ummagumma
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/10/27 :  12:40:53  Show Profile Send Ummagumma a Private Message
Eftersom 1.8:an går relativt långt ner och filtret i Rel'en endast faller med 12db/oktav är det helt klart bäst att dela så långt ner som möjligt d.v.s 26hz.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/29 :  09:44:11  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag delar min Storm III vid 26 Hz om jag inte minns fel. Högtalarna är ett par trimmade Magnepan 1.6.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:41:58  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Tyvärr har jag ett mindre rum med placerings problem men jag flyttade ut högtalarna lite under 1 meter ochdet gjorde rejält för ljudbilden!!

Börjar bli nöjd med ljudbilden och den bas som fattades kom fram på ett mycket trevligt sätt... ska fortsätta laborera med basen lite till så får jag se hur det ter sig

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000