HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gammalt vs Nytt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:41:09  Show Profile Send Amund a Private Message
Det här kanske har tagits upp tidigare men då har jag lyckats missa det...

Jag undrar hur gamla saker står sig imot nya i dagens snabba elektronik utveckling?
Då menar jag till exempel, hur bra är Pioneers gamla dvd toppmodel Dv-717 gentimot en dvd i prisklassen 3-5 tusen, då det är det man får betala för en beggad 717?

Samma sak när det gäller en ren cd spelare tex Teac VRDS-10 imot en cd idag för ca 4 tusen?
Det finns massor av olika exempel innom olika kategorier av hifi. Högtalare,kablar,etc.

Nu menar jag rent tekniska saker inte subjetiva lyssnings intryck. Anledningen till att jag undrar är att det verkar som begagnat marknaden blommar.
Någon kunnig?

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/23 :  22:07:07  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Pioneer DV-737 låter nog inte så illa vad jag vill komma ihåg.

Så här sägs det i text (skall såklart inte tas bokstavligt):

http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1040


"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:25:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Utvecklingen går klart framåt på precis alla områden, men min gissning är att största skillnaderna hör du på just signalkällan medan bra slut/försteg som har några år på nacken fortfarande kan matcha nykommlingar med nypris på vad "gammlingen" kostar begagnad.

Artphotography
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:51:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är ju lite svårt att veta, men då jag har en DVD 737 så inte tror jag att bilddelen är bättre på de nya. Däremot, om jag minns rätt, så fanns det väl vissa tekniska tillkortakommanden i i 717 som var avhjälpta i 737.
Ljudmässigt är det väl som det påstås i den länkade testen ovan att att cd ger mer ljud för pengarna. Detsamma gäller än idag.
Det du får med toppmodellerna är väl främst fler finesser, exempelvis bildjusteringsinställningar som gör att du kan få bilden riktigt bra.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/24 01:03:33
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:13:01  Show Profile Send Amund a Private Message
Ok.. Jag formulerar mig lite annorlunda.

Har dagens cd spelare i 5tkr klassen nåt att hämta mot gårdagens cd spelare i 10-15tkr klassen?
Samma sak med förstärkare, etc. Är dagens nya d/a chip så mycket bättre än gårdagens?

Vi kommer ju på nya sätt att bygga en elektronik produkt hela tiden, och det ska väl för det mesta vara bättre och biligare sätt. Eller e jag en riktig Norrman nu??

/Amund


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/24 :  01:08:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu är ju det ju ingen större skillnad mellan en modell för 5000 mot en för 10000 inbillar jag med i det stora hela. Däremot riktiga toppmodeller som apparater i 50000 kronorsklassen så lär de fortfarande vara överlägset bäst.
Sedan kan ju billigare spelare från de stora tillverkarna släppas med olika syfte, t.ex för att puffa för ett nytt format och då kan de ju vara riktigt bra för att man vill få folk att investera i nyheterna, dvs, skaffa en marknad.

Bravo
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/10/24 :  06:32:27  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kan med egen erfarenhet säga att dom nyaste cdspelarna av klass slår äldre spelare av klass. Jag hade en Teac vrds 10 tom förra månaden och har nu en Accuphase DP 65 från 1995 hemma.

Tyvärr slår tex en cdfix (har haft en sådan) dessa rent ljudmässigt rätt rejält. Fast det är inte mycket som slår byggkvaliteten hos tex Accuphasen. Jag kan tänka mig att dom allra senaste + 20000krs spelarna slår fixen på fingrarna också.

Utvecklingen går framåt även om det inte är några avgrundsskillnader.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/24 :  07:35:07  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Aningen på sidan om. Nån som har nån aning om hur Denons "high-end" (enl. tyska sajten) DVD-spelare och Arcams dito fixar cd-spår jämfört med cd-spelare im allgemein för 8000-20000 kr. Mycket enkelt att glida in och lyssna, men det känns larvigt att låssas vara intresserad värre i affärn, så fuskar och frågar er? Först...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:33:10  Show Profile Send drkim a Private Message
Måste vara något fel på mina öron, efter att ha haft hemma en mängd mellanklassspelare (de flesta under en längre tid - minst en månad) så som: S.A.T CDfix (16.000 Kr), Thule CD150B (8.000 Kr), Densen Beat 400 (15.000 Kr), Rotel RCD971 (7.500 Kr), Denon DCD1550AR (6.000 Kr), Denon S10 MK II (15.000 Kr), Yamaha CDX 993 (8.000 Kr) så återvänder jag alltid till min gamla Yamaha CDX 1060 (7.000 kr 1995).

Jag anser att denna låter lika bra eller bättre än alla ovanstående modeller, varje gång jag sålte den och köpt något dyrare (Densen Beat 400 och Cdfix) så har jag blivit besviken över att det homogena ljudet med duktigt med sväng försvunnit. Vilket i sin tur alltid gjort att jag återvänt till den gamla spelaren, modellen kom ut 1992. Jag är nu inne på min tredje och har som sagt inte hittat någon prisvärd efterföljare än..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:49:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Varför skulle det vara fel på dina öron pga av det??

Ett slags ljudideal har väl alla och var glad över att ditt dessutom är billigt
Jag minns 1060 men var inte särskilt impad då av den. Jag har också haft problem med att hitta rätt cdspelare i klassen 10-25000kr.

Så är det tyvärr ibland. Hade jag stålar så tror jag att jag hade köpt en Linn CD12

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:00:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Dan Brickman!
Tack har oroat mig för detta ett tag
Bara att lyssna på då...

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:36:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nytt vs gammalt, det händer mest i början av ett formats utveckling dvs cd-formatet utvecklas inte så mycket som det gjorde de första 10 åren, Dacarna är viktiga men förstärkarstegen och strömförsörjning är också avgörande. Bra konstruktioner håller måttet riktigt bra, vi provade ju som bekant min 7 år gamla konstruktion mot en nyare Wadia och en mycket modernare meridian, alla i samma prisklass, ca 30-36000 i alla fall meridian och mccormack, Wadians nypris vet jag ej.
Skillnader finns och det är mer fråga om smak än bättre och sämre, även om meridian nog var snäppet bättre. Hur som helst uppmanar det mig inte att direkt leta efter en ny DAC eller Cd-spelare.
DVD mediet utvecklas nog i snabbare takt och kommer nog göra det ett tag till, sen kommer nog takten slås av när mediet nått en viss klass.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20471

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/10/24 15:38:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000