Vad behöver jag för mätutrustning för att kunna kontrollera hur en förstärkare förvränger insignalen? Om man ska samla ihop ett kit som man behöver för att mäta alla möjliga saker som man har nytta av när man bygger och donar, vad behöver man?
Om du vill veta hur en förstärkare "förvränger" signalen behöver du i det enklaste fallet en signalgenerator (sinus) och någon typ av A/D-omvandlare. Problemet är att mätutrustningen måste vara "bättre" än det du mäter på, om du upptäcker att det är en 2 dB dip i kurvan vill du ju vara säker på att det kommer från förstärkaren du mäter på och inte mätutrustningen. I praktiken löser man det genom att kalibrera mätutrutningen så man kan ta med alla ev. "fel" i beräkningen.
Om du vill mäta brus/övetoner behöver du dessutom en spektrumanalysator.
Den absolut enklaste "mätutrusningen" är ett bra ljudkort, det kan göra de mätningar jag nämnde ovan även om precisionen kanske är lite tveksam, för DIY projekt kan det dock vara en bra start. I nästa steg skulle jag nog rekommendera ett datainsamlingskort (DAQ) för PC som också kan göra samtiliga mätningar +några till(inklusive fungera som spektrumanalysator), en "hygglig" DAQ kostar runt 5000+moms och uppåt beroende på antal bitar, nogranhet och hastighet. Dessutom behöver man någon programvara, Labview är trevligt men dyrt.
Steg tre är "riktiga" analysatorer men då rasar det till kostnade långt över vad en privatperson har råd med (några 100 kkr).