HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Idag hände något läskigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:35:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag satte mig ner och lyssnade en lång stund och var nöjd!!! Uhh va läskigt, nöjd, betyder det att man inte kan/får uppgradera nu? betyder det att man inte får samtala med audioholics eftersom risken är att man får griller i huvudet? inget mer hififorum?

Äähh, jag får gå ner igen och leta fram något fel så jag kan fortsätta med allt....

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:37:07  Show Profile Send daja a Private Message
Man kan ju alltid ha fler än ett system

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:38:39  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Micke Y> Oroa dig inte, det där är något som brukar gå över förr eller senare. Du är nog snart nere i uppgraderingsträkset igen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:44:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lugn, lugn det är bara att lyssna på några andra plattor så brukar det lösa sig, snart sliter uppgraderingsbegäret i din kropp igen och pockar på att tömma din spargris.

DU ÄR FAST!!!!!

Bravo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:01:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag kan bara hålla med daja.
det finns många rum i ett hus.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:10:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns onekligen fler rum i huset men bara ett där JAG får härja fritt:)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:13:00  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Ta tiden Micke! Rekordet är en vecka
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:19:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har varit där flera gånger, men snart hittar man ngt som "inte stämmer" . Var lugn, det kommer ska du se.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:35:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hehe... snacka om självkändedom, trevligt att höra att ni är vet hur ni fungerar.

Jag är likadan själv.

(fast det rimmar ju illa med högtravande uttalanden som "lyssna på musiken och inte tekniken", men om det skulle gälla fullt ut skulle vi fortfarande suttit med vaxrullar)

Nåväl bara en (parantes), lägg inte för mycket vikt vid den, en ren spekualtion frånmin sida.

Jag själv siktar långt bort i fjärran och har ett "drömsystem" (utrustningsmässigt) som jag strävar efter, problemet är (som oftast) att det krävs en gedigen ekonomi för att realisera det.

Fast jag ser det mer som vilka grundkomponenter jag vill ha i en kedja per kanal, sedan kan ju antalet kanaler variera ifrån 2 till 6 (möjligt vis fler).

Exempel (en kanal) :

från källa (CD/DVD/DAT/DAB)
-digitalt-
(Distribution(val av källa)/preamp ev. DD split)*
-digitalt-
(Delningsfilter)
-digitalt-
(EQ)
-digitalt-
(D/A)
-analgot-
(Monoslutsteg)
-analogt-
(Högtalare)

* en avkodare som istället för att lämmna analoga signaler för de olika Dolby digital kanalerna lämmnar de olika spearata kanalerna digitalt.

Alltså är alla de olika komponenterna uppdelade i separata enheter.

Men man kan ju dröma om det när man lyssnar på sin nuvarande uppsättning och tänka hur bra det skall bli en vacker dag, lustigt nog har jag dock aldrig varit missnöjd med det jag har för stunden, en mycket underlig psykologisk ekvation.

mvh martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:53:42  Show Profile Send hal a Private Message
Det är viktigt att man njuter även när man befinner sig mitt i trappan på väg mot högre hifihöjder.
Risken är att man hamnar i ett missnöje som aldrig tar slut hur mycket man än uppgraderar, eftersom det alltid finns ett steg till.
Man får relatera till hur det lät innan den sista uppgraderingen.
Jag har en litet "ordspråk" jag tar till när jag blir gnällig eller missnöjd (jag kommer inte ihåg varifrån jag fått det).

"Jag var missnöjd med mina skor tills den dag jag mötte en man utan fötter."

Så passa på och njut av Era fina anläggningar mens livet är.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:43:47  Show Profile Send Margaux a Private Message
Sitter och jobbar hemma idag. Tystnad råder i mitt dedikerade rum. Det enda jag hör är vattnet i elementen som susar.

Anledningen till tystnaden? Uppgradering. Mina fronthögtalare har flyttat bakåt och lämnat plats för ett par nya högtalare som kommer i slutet november. Processorn är i England och uppgraderas till bland annat rumsequalisering.

Ändå var det bara ett halvårsedan som jag byggde dämpvägg och absorbenter och konstaterade att så här bra ljud som jag har kommer jag ALRDIG att en fundera på att uppgradera.

Så vara bara lugn. Så länge det finns liv finns det uppgraderingsmöjligheter.

Fast efter denna uppgraderingen skall jag inte uppgradera mer

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:48:48  Show Profile Send hal a Private Message
Tror man på...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:46:43  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Det optimala uppgraderingen är att köpa en blockflöjt(200 kr) och börja lira själv, den där livekänslan är svårt att nå via lytar, trafos och diverse bits.

Ibland tror vi att vi är "där" men efter ett tag märker vi att det var en tillfällig romans med ett "nytt" ljud..

Eller finns du där ute någonstans som dagligen lyssnar aktivt på din burkar och varit nöjd ett helt år eller mer???

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:50:20  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ajdå. Detta är allvarligt. Receptet borde vara en rundvandring i någon av våra större städer bland hifibutikerna.

Hoppas att prblemet är temporärt. Så här kan du ju inte ha det.


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:57:02  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Ågrens, Radiolagret, HiFi-stället, Tonläget, Ljudkällarn, HiFi-Consult mm..

/Been there, done that

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/23 :  12:34:27  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har Zapsoluten någon skuld i detta välbefinnande ?

Har själv två stycken, och har idag en känsla av ett den ena alltid kommer finnas till hands när transistoralternativet ropar på mig!

Känslan av att vara nöjd brukar alltid gå över. Om inte så kan vi andra avundas att din hobby blir billig på lång sikt.

Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:56:19  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Var lugn det går över! Uppgraderings-demonen är snart tillbaka och visar sitt fula tryne!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/23 :  15:48:50  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag brukar kolla på den här sidan de få gångerna när jag (felaktigt) trott mig vara nöjd
http://aca.gr/system_ihifi.htm
Man vaknar upp ur dvalan direkt. "jaha, på´t igen då"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/23 :  15:58:35  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Ni tror det är Zapsoluten.. Ha! Jag tror det är "Ardbeg'en".

/Islay rules

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:14:50  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Blockflöjtstipset kanske är det bästa tips någon någonsin givit på detta forum. Det finns inget riktigt bra substitut för att spela själv. Man kan försöka beskriva känslan av att faktiskt vara den som framför musiken, kunna ändra små eller stora saker i stundens ingivelse, allt beroende på dagshumör. Och att ha ett samspel med en publik. Finns i min mening inget större rus. Adrenalinet rusar, man går in på scen. Oj oj. Exempel på detta finns att se på http://www.hermajestymusic.com/ under t ex Fan Contributions. Det är jag som spelar Telecaster.

Men va fan, ett schysst ljud hemma framför stereon är inte fel heller.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/23 :  17:03:42  Show Profile Send €riC a Private Message
Jag tror att det är viktigt att någon gång ibland, eller i alla fall någon gång i livet, få känna att man är framme. Att uppgraderingarna är ett avslutat kapittel (småtweaka kan man ju alltid göra) och att det inte behövs mer. Även om det inte behöver vara så. Men det är ju samma sak med kärleken, om man alltid tänker att, nej det kan nog bli bättre, ja hur ska man då veta när man värkligen är framme?
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/23 :  17:06:20  Show Profile Send €riC a Private Message
Fan, tänk att få vara NÖJD! Kanske en dag, händer det även mig.
Men det kommer ju nya format, nya kablar, tweaks, åså det där attans rummet!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:44:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tack för all medkänsla. Några kommentarer:

Blockflöjt har jag redan eller rättare sagt sonen har en. Det hjälper tyvärr inte.

Ardbeg har mycket riktigt en viss betydelse...

Det lät lika bra idag igen, huga. vad är det för fel?? Jag skall snart komma med en inbjudan till en träff så att jag får lite konstruktiv hjälp att hitta de dolda.

Kanske finns det en Balans mellan mig och systemet som skapar detta. Eller begynnande dövhet? Ni får snart bedömma själva.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:00:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan kan kanske detta tas som en nödvändig paus inför kommande (uppgraderings)stordåd.
Det är ju ganska skönt att vara nöjd ett tag, det innebär ju att tidigare uppgraderingar varit till nytta.
Om uppgraderingarana aldrig skulle fungera skulle det ju vara rätt deprimerande.
Så en dag när demonen åter visar sig, så kan man se framtiden an med tillförsikt.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:08:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Fan, tänk att få vara NÖJD! Kanske en dag, händer det även mig.Men det kommer ju nya format, nya kablar, tweaks, åså det där attans rummet!




Men å andra sidan, egentligen vad är viktigast, jo, musiken såklart, givetvis går det att se hifi som en hobby, men hur kul hade den varit utan musiken? Jag tror att man ibland måste försöka glömma bort elektroniken (även om givetvis hela tiden vill få det bättre) och njuta av musiken. Ibland får man lätt intrycket av att det enda som är viktigt är prylarna...men som sagt, glöm inte bort källan till varför man överhuvudtaget pysslar med hifi.
Även om jag håller med om att det är svårt att njuta av en bra låt när den spelas i en microanläggning hos den hifiointresserade polarn!


mvh,
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/24 :  08:41:12  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Micke, är du säker på att Ardbeg är goast? Har du testat Bowmore's 21-åriga?

/Man är aldrig på fast mark

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000