Jag har ett par färdiga högtalare men nu då jag i efterhand införskaffat en överhandsfräs tycker jag det vore kul att försänka elementen då det minskar diffraktionen samt gör att lådorna ser snyggare ut. Finns det något bra tips om hur man skall gå tillväga för detta då det redan gjorts hål för elementen? Lite svårt att fästa en centrum-pinne då?
Jag har sökt på forumet men inte hittat exakt det jag letar efter.
Beroende på vad du behöver i kant så kan man använda en falsfräs. De fungerar så att den fräser ett mycket brett spår men har en centrumtapp med kullager. Du ställer in fräsdjupet så att det blir bra och kör runt fräsen utmed kanten och låter kullagret rulla på innerkanten av det redan existerande hålet. Detta förutsätter att du kan hitta en fräs som passar men det kan nog låta sig göras.
Om du har en fräs med rund basplatta är det enkelt. Tillverka en mall som du sedan stöder fräsen mot, se bild. Mallen görs på vanligt vis med centrumpinne/anhåll. Diametern på mallen beror på hålets/nedfräsningens diameter, diametern på basplattan och pinnfräsens bredd. Enkelt, eller hur?
jag ritade ut en linje runt diskanten, skruvade bort diskanten och kopplade på frihandssinnet, det blev kanonbra, eftersom en fräs inte hugger utan skär som i smör så är det bara att ta god tid på sig och följa linjen på frihand.