HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tripath Klass T-förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:17:19  Show Profile Send desoto a Private Message
Hej!

Någon som vet hur denna står sig jämtemot Zap-pulse och B&O Ice-modulerna?

Förstärkarkort finns här: http://www.cadaudio.dk/forstkits.htm

Prismässigt är ju detta relativt likvärdigt med de enklaste kit som Embla Audio säljer. Prestandamäsigt verkar Tripath något värre i allafall vid en snabbtitt.

/Daniel

'hellre än bra!'

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:47:36  Show Profile Send Acme a Private Message
Tjena,

Jag har byggt projekt med både ICEPower 500W moduler och Tripath 3020 (2x300W). Jag har väl inte gjort någon jättekritisk A-B jämförelse mellan de två, men de låter båda mycket kraftfullt och detaljerat. Jag är väl ingen "audiofil" direkt, men ICEPower har kanske något mer detaljerad basåtergivning än Tripath. När jag använder mina switchade
nätdelar lyfter sig återgivningen från Tripathen något. ICEPower är tämligen okänslig för variationer i matningsspänning, men låter även de bättre med en stabiliserad (här switchad) nätdel. I jämförelese med de flesta "vanliga" förstärkare så har både ICEPower och Tripath
en väldigt slagkraftig basåtergivning.
Har ej lyssnat på ZAPpulse, men de som prövat här på forumet verkar ha haft en del(!) problem med dessa moduler...

/Peter

Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:20:23  Show Profile Send desoto a Private Message
Vad ser vi på bilden, (förutom PWM-modulerna) är det de switchade nätdelarna?

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:02:58  Show Profile Send Acme a Private Message
Mycket godis på bilden
På bordet ligger 2st ICEPower 500W mono moduler samt 4st Tripath TA3020 2x300W stereo moduler. ICEPower modulerna är köpta som de ser ut på bilden, Tripathkorten har jag etsat kort till och lött ihop själv. Billigast så.

Har testkört Tripathen längst till vänster med gott resultat (den med sladdarna). Resten av korten är ej fullt bestyckade än.

Tripathmodulerna bara väntar på att monteras in i mitt nästa projekt som blir 2st aktiva högtalare baserad endast på Tangbandelement.

Nätdelarna fick ej vara med på bilden.

/Peter
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:10:12  Show Profile Send desoto a Private Message
Ok. Ser ut som utgångssteget är en H-brygga då. Stämmer det?

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:04:17  Show Profile Send zahnn a Private Message
Kan säga att ZAP Pulsarna låter väldigt bra. Rent och klart, utan några konstigheter. Har dock haft problem med dem. Hade 2.0 innan, och där slutade den ena fungera utna att man kunde lista ut varför... Skickade tillbaka dem, och beställde 2.1, och när de kom hem så brände den ena modulen av ena utgångstransistorn, så att jag fick ut 59V på götalarutgången... Hejdå till basarna =o( Dock låter de väldigt bra, och testar man dem bara innan, så är det inga problem...

Har någon en länk till beskrivning el. dyligt till tripath:en finns... alltid kul att läsa om/bygga...

Lycka till

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:28:25  Show Profile Send Acme a Private Message
desoto:
ICEPower modulerna använder en H-brygga, dvs 4st mosfetar går åt för en kanal. Tripath däremot är en halvbrygga med två mosfetar per kanal, 4st totalt för stereoversionerna på bilden. Det finns som vanligt både för- och nackdelar med vilken typ av koppling man använder.

zahnn:
Kolla Tripaths hemsida, där finns det mesta. www.tripath.com

/Peter

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:31:41  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Acme, du har PM.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:51:48  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hur klarar Triapath att dubbla ner till 4ohm och nästan dubbla till 2ohm om dom bara har 2 sluttrissor/kanal, på de flesta mosfetsteg behöver ju upp emot 10 trissor/kanal för att det ska vara rekomenderat att driva 2ohmslaster eftersom det blir så höga strömmar genom trissorna annars?
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:01:16  Show Profile Send Acme a Private Message
LaZyWorM:
I och med att Tripaths utgångssteg är switchat (class D), så gäller inte de "vanliga" dimensioneringreglerna för förstärkare (class A, AB). Här är sluttrissorna (något förenklat) antingen helt av eller helt på. Det gör att förlusteffekten teoretiskt blir nära 0 (nåja...)
I verkligheten har man dock switchförluster vid omladdning av mosfetens kapacitanser, diodförluster och ledningsförluster pga Rds on.
De trissor som används är industriella N-Mosfetar och de finns att få i väldigt kraftiga versioner.
Hur otroligt det än låter så går det då att dubbla effekten i 2Ohm. Visst är världen fantastisk

/Peter
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:11:58  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det låter fett :)
Jag har ett projekt nu där jag ska bygga en 4-kanalare nu med den symmetriska förstärkaren som finns på www.aussieamplifiers.com, jag har fått PCB från PelleW här på forumet och det är modifierat med 10 trissor/kort.

Efter det projektet så skulle det vara kul att prova en Class D förstärkare för att se hur dom står sig i konkurrensen, sista året så har dom ju blivit väldigt rosade och intagna till Highend världen :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000