HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spänning mellan chassi och jord?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:59:44  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Hej

Mätte spänning mellan chassit och jord på min HK DVD25 i helgen och det visade sig att jag hade en spänning på 100 V AC. Då hade jag kopplat ur alla signal kablar och dyligt från HK:n.

Mätte jag likadant på förstärkaren (HK 670) hade jag en spänning nära noll.

Kopplade jag sedan signalkabeln mellan förstärklare och DVD så fick båda en spänning nära noll mot jord.

Första fallet verkar lite oroväckande, det är ju en spänning som farlig.

Vad tror ni?

Tacksam för svar.

/nikon

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:09:17  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Gissar på kapacitiv koppling i trafon. Du kan nog få dig en smäll men inget farligt gissar jag, ger inte tillräckligt med ström för att vara farligt. Skulle gissa att det vore bra med en grov jordledare mellan DVD och förstärkare för att inte den strömmen skall gå via signalkablarna, speciellt eftersom din förstärkare verkar jorda din DVD.
Prova också att vända på kontakten i DVD'n och se om du får ett lägre värde.

Gissningar från min sida men i alla fall. Någon annan med en åsikt?

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2003/10/22 10:40:33
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:13:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
För det första, Vad mäter du med? Använder du en digital eller analog voltmeter (eller annorlunda uttryckt, vad har du för inimpedans på multimetern)?

För det andra är det knappast farligt, 100 VAC är visserligen mycket om ström kan flyta men det kan det knappast här, så fort du kortsluter chassit mot jord kommer spänningen åka ned till nära 0. Situationen påminner om statisk elektrisitet, mycket spänning men få laddningar, du kan komma upp i 10 000V men det är för den skull inte farligt (om än obehagligt).

Stora spänningsskillnader mellan chassi och jord är inget ovanligt och inget man vanligtvis behöver oroa sig för.




Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:25:49  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Efter vad jag fick lära mig på teknisk linje (el-kraft) så är spänningen ofarlig, men strömmen är däremot mycket farlig. Det räcker med ett par tiondels ampere för att du skall riskera att dö. Självklart förutsätter det att strömmen träffar olämpligt i hjärtrytmen.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:50:17  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Hjelm:

Provade och vända på kontakten, det blev några volt lägre..runt fem tror jag.
Det kan vara en bra idé att lägga en jord mellan chassin på dvd och förstärkare.

f96toli:
Jag mäter med en fluke 789 (digital) multimeter, vet ej inre motstånd men den är hög. Men även om dom skulle vara låg så ändras väl inte spänning utan den skulle släppa igenom mer ström.
Troligtvis så är det inte farligt, men det känns lite konstigt om man jämför med förstärkaren.

/nikon
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/22 :  11:16:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Anledningen till att jag frågade var helt enkelt att om använt en analog multimeter hade resultatet varit märkligt och hade antagligen inneburit att CDn var farlig. Analoga instrument har nämligen alltid mycket lägre inimpedans och bör således "kortsluta" chassit mot jord väldigt snabbt om det bara är en kapacitiv uppladdning, hade ett analogt instrument vissat 100 V hade det därför varit dags att dra öronen till sig eftersom CDn då varit farlig.



Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/22 :  11:40:00  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Tack för förklarningen!

Det här med mätteknik är ett kapitel för sig, måste prata med chefen och få en ordentlig kurs.

/nikon - inte bara hifiintresserad utan även bla. provare i högspänningsställverk.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:41:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu är jag inte med, varför skulle en analog multimeter har mycket lägre in impedans än en digital?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000