Kan man använda centerhögtalare som frontar? Klart man kan, men frågan är om ljudet försämras eller kanske rent av blir bättre jämfört med frontar från samma serie eller tillverkare?
JAg har nämligen väldig begränsad möjlighet till stativhögtalare och är tvungen att placera högtalare på en relativt stor bänk som har 40 i höjd 75 i bredd och 45 i djup.
Du får nog bättre ljud (mustigare i alla fall) med frontar och center än med 3 "centrar" i och med att en golvhögtalare återger djupbasen på ett helt annat sätt och då får du ju en helt annan dynamik.
Vad gäller djupbasen, så går det ju att ställa högtalarna i läget smal och se till att du har en bra sub. Fördelen med 3 st "centrar" är ju att klangmatchningen blir optimal.
Jag använder tre centrar (B&W LCR6 S2 varav en ligger på tv:n och de andra står på stativ) och är mkt nöjd med klangmatchningen och den homogena ljudbilden. Tyvärr blev det lite dyrt med två till som bakkanaler.
Lite beroende på hur filosofin är på centern ifrån högtalartillverkaren, så skall det gå bra. Tex så är QRS Callisto både tänkt som center och eller front... eller enbart stereohögtalare i ett rent 2-kanalssystem...
Jag har testat dreamcatcher och den är riktigt trevlig, men jag ser inte varför man skulle köra tre centrar istället för de som är tänkta i deras fall. Men visst kan tre stycken likadana högtalare vara den bästa lösningen om man ska vara kinkig.. Men då skulle jag hellre köra tre stativare eller golvare...
Vad menar du: "JAg har nämligen väldig begränsad möjlighet till stativhögtalare och är tvungen att placera högtalare på en relativt stor bänk som har 40 i höjd 75 i bredd och 45 i djup."
Menar du att du ska ha de 3 högtalarna på en bänk som är 75cm bred?