HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustik och sub bas.... suck...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:44:56  Show Profile Send casull a Private Message
Hej på er.

Nu har jag lyssnat på lite sinus toner i helgen... ingen höjdare direkt. Men i alla fall. Jag har fått lite trassel, i min nya lägenhet här i norrland så får jag inte min eminenta SVS sub att funka som jag vill. I min förra lägenhet så lät den mycket bra men i denna så vill den inte riktigt släppa till. Detta beror naturligtvis på rumsakustiken. Problemet består av följande ingredienser:

1st SVS 16-46 PC+
1st 25m2 rum (betong)

Grejen är den att om jag ställer in nivån på spl mätaren till 80db vid 50hz så är den nivån bra ner till ca 38hz där faller den ca 6db ner till 25 hz. Och vid 20hz har jag 80 db igen och vid 15hz har jag hela 87db. Så mitt problem är att mellan 25-38hz har jag en redig dip. Har prövat att flytta runt suben men får ingen direkt skillnad.

Vad kan man göra ???
Detta är sååååå störande.

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:32:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej och välkommen till hifi-forum !

Vilka mått (LxBxH) har du på rummet?

Desvärre har du ett ganska svårlöst problem, dvs det krävs lite mer insatser än bara omflyttning... Det är också möjligt att du kanske stirrar dig blind på bara djupbasen här.

Lite allmänna tips om akustik finns i en toppad tråd här på forumet (hifi-kokboken)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Själv byggde jag några tube-traps för att förbättra rumsakustiken och även om det är mycket svårt att få effekt under 50Hz så hjälper de upp. Jag har även gjort lite försök med akustikvimplar av skumplast som förvånansvärt nog även stramade upp djupbas. Kanske de ger rummet en mer kaotisk ljudreflektion som gör att djupbasen inte drunknar i direktreflexer och stående vågor?

Att skaffa fler subs hjälper också men det kan ju bli betydligt dyrare än rumsakustiska åtgärder!

Lite mer tips och idér kan du få i följade länkar
http://w1.315.telia.com/%7Eu31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm (Mycket läsvärd)

http://www.geocities.com/jonrisch/index2.htm (Do It Yourself tips, Main Link to Acoustic Treatments Info and DIY Notes, tips på tube-traps)

http://www.recording.org/users/acoustics/ (omfattande på engelska)


(tillverkare, men det finns säkert fler!)
http://www.diffusor.com/
http://www.tubetrap.com/

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:42:25  Show Profile Send casull a Private Message
Jag fick veta att det är de låga basen (15hz) som tar ut den lite högre basen (30hz) så en lösning var att skaffa en parametrisk eq och dämpa 15-20hz så skulle min 25-40hz dip bli mindre.

Vad tror ni om det?

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere
Go to Top of Page

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:44:28  Show Profile Send casull a Private Message
Jo... och rummet är på ca: 25m2 och har 3 öppningar.
Problemet ligger i att rätt mycket info ligger i 25-40hz området och det är sååå trist att försaka det.

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:03:04  Show Profile Send KC a Private Message
casull, ange gärna dimensionerna på rummet: längd, bredd och höjd.

Normalt sett finns rätt så lite info vid 25-40Hz, men det är beroende på musiken så klart. Att få bra ljupbas kräver mycket tålamod och rätt så mycket pengar. Ingen lätt sak. Själv föredrar jag att helt skippa den riktigt djupa basen, för jag tycker det kostar mer än det smakar (även om det smakar riktigt gott :) ).

Hur blir det om du ställer in subben så långt in i hörnet det bara går?

Edited by - KC on 2003/10/21 12:04:11
Go to Top of Page

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:43:14  Show Profile Send casull a Private Message
Tja... rummet är ca: 3.5 x 7m med en liten alkov på ena långsidan.
Normalhöjd 2.20 eller nått... typ

Prylarna står efter ena kortsidan centrerat mitt i väggen.
LR högtalarna står ca 60cm från sido vägg och subben står brevid ena sido högtalare i hörnet. Hoppas jag bara får till det här... trist och ha köpt en sub som går ner till 16hz +/- 3db och sen få rumms problem... men jag har inte gett upp än

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere
Go to Top of Page

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:44:42  Show Profile Send casull a Private Message
När man kollar på film så finns det massor av info mellan 25-40hz, och det är ju den man vill åt.

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:06:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kolla in Behringer, dom har parametriska equaliser som fungerar utmärkt i detta område. Lägger till betydligt mindre fel än vad dom tar bort.
Kostar en 4-5000 nya.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:27:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Experimentera med placeringen av lyssningspositionen. Som du nu har beskrivit så ser jag ingen förklaring var den finns. Lyssningsplatsens placering är PRECIS lika viktig som placeringen av basmodulen.

Åtgärder som ofta kan lösa "problemet" är att använda fler basmoduler.


Casull, din fråga om 15 Hz <-> 30 Hz: Vanligtvis är det inte så i ett vanligt normalstort lyssningsrum av vardagsrumsstorlek, ty den lägsta resonansmoden hamnar över 30 Hz. Visst kan det förekomma s k överlappande moder, men det är något som man måste specialstudera för varje enskilt fall.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

casull
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:27:06  Show Profile Send casull a Private Message
Ca 60cm längre bak så har jag en normal nivå, 60 cm längre fram så har jag också en normal nivå. Problemet är att bakom mig har jag en bokhylla/rumsdelare och framåt så hamnar man nära tv'n och så stöter man på vissa åsikter från den äkta hälften....

Behringer DSP1124P är en parametrisk 24 bitars 24 bands digital eq.
Den kostar bara 1695:- + frakt på ljudia.... det är väll en sån man ska ha tror jag.

//Micke

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."
Apologies to wimpy subs everywhere
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:30:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja då var det det som var "problemet"! Att köpa en Behringer-EQ är att krångla till det lite väl mycket tycker jag. En sådan använder man normalt bara för att sänka toppar i frekvensgången. Tro inte att om du dämpar 15 hertzaren så blir det bra vid 30 Hz, det är normalt sett ingen framkomlig väg. Du måste även då ha fullkomlig koll på modförhållandena i ditt rum, och bara ett fåtal av professionella akustiker har de kunskaperna.

Det återstår då "bara" att möblera om lyssningsplatsen en aning. Bjud på middag på en fin restaurang, t ex Edsbacka Krog i Sollentuna. Till téet/kaffet sedan berättar du att du ska flytta soffan en aning. Annars kör du knepet att flytta soffan 1 cm per dag. Då kommer hon inte märka de små förflyttningarna!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:44:23  Show Profile Send chrixter a Private Message
Har själv liknande problem, basen "dör" i lyssningspositionen men är fast och fin 50 cm bakom (om man står upp!). Har inte hittat någon bra lösning (nix, ommöblering inte ett alternativ). Sub på väg, men antagligen kommer det att dessutom att krävas rejäla investeringar i absorbenter och dylikt för att ändra nodkaraktären i rummet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:10:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Själv har jag aldrig förstått mig på dem som har utseendemässiga krav på var anläggningen ska placeras!

För mig är det helt naturligt att man placerar högtalarna på de akustiskt mest lämpliga ställena, och möblerar sedan resten av möblemanget efter det. Å andra sidan e man ju lite knäpp så...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:10:09  Show Profile Send redestad a Private Message
Håller helt med Knoppen! Anläggningen ska leverera välljud inte vinna någon skönhetstävling, eller kvala in för ett lamt inredningsreportage i något "hett" Inredningsmagazine. Är det bara jag förresten som undrat var de gör av alla kablar i dessa reportage, och för den delen i många produktbroschyrer? :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000