Hmm... Jag står i valet och kvalet, mellan att låta det sitta eller ta bort... Har ju faktiskt hört att det blir skillnad på vissa skivor! Men just denna skiva skulle jag vilja göra ren. Har du testat t-sprit? Hade funderingar på isopropanol....
Vissa skivor lät betydligt bättre enligt min mening. Metallicas "svarta" är en av dom. jag blev så häpen att jag ringde efter en kompis som kom med sitt omålade exemplar för jämnförelse.
vid en liten blindtest (jag viste vilken skiva som spelades men inte min kompis) lyckades han pricka in vilken skiva det var varje gång (ca 7-8ggr).
andra skivor lät precis likadant efter målning som före.
Några skivor lät betydligt sämre efteråt och fick tvättas med T-sprit och tops för att bli friska igen.
Färgen är vattenlöslig men kan sitta ganska hårt.
Ett alternativ kan vara diskmedel och varmvattensbad i nåra minuter följt av en avtorkning.
Jag har nog testat T-sprit, eller var det kanske rakvatten(!)? Kommer faktiskt inte ihåg riktigt, det var ju några år sedan Men vatten funkade i alla fall för mig, även om det blir mer arbete förstås. Hade inget annat för stunden, därför valde jag just vatten.