HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare Audio Innovations 500
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:17:05  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej,

Drog precis i gång min gamla Audio innovations 500 från tidigt 90-tal. Högtalare Mirage 760 från samma år.

Hade glömt bort hur bra det låter med tanke att CD-spelare pioneer(pd9300) är också lika gammal med skitsignalkablar!

Saknar lite diskant och riktigt separation av sångröster. Svårt att visualisera sångaren riktigt... Annars mycket välbalanserat ljud - mellanregister och framförallt bas som inte spelar över och bummlar.

Upplever dock lite skrap när jag vrider på volymen... går det att göra något åt?

Kan en så gammal Audioinnovations konkurrera med moderna förstärkare? Väntar på en receiver från Sony STR DA3000es - snacka om skilda världar! Funderar på Sonus faber concerto till receivern, kan det vara något till rörförstärkarna tro?

Många frågor, men man blir lite uppspelt av att lyssna gamla trotjänare!

hälsningar

Martin

Edited by - mwali on 2003/11/06 13:39:20

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:13:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, om du motionerar volympoten, alltså vrid den från min till max och tillbaka ett par minuter, det kan hjälpa. Prova det, kostar inget.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/20 :  16:02:06  Show Profile Send bassman a Private Message
Now we´re talking business!
Har själv denna pärla.
Volympotten är lätt fixat med elektronikrengöringsspray, ska tydligen helst vara den smörjande sorten, men jag har kört icke-smörjande.
Denna stärkare har ganska hög bias, som kan resultera i rödglödgade rör om det vill sig illa.
Kolla att rörsocklarnas kontakter är helt rena, INGA smörjande rengöringsmedel där! Viktigt att alla pinnar i speciellt slutrörens kontakter är rena.
Vad har du för rör i?
Originalen var inga höjdare, jag har satt i nya överallt.
Svetlana EL34 och smårören Ruby Tubes.
Ger ett mycket bättre ljud.
Sedan har jag bytt några kondigar i signalvägen, detta förbättrar också ljudet.
Från ett ganska mjukt och lite luddigt/murrigt ljud till ett klart och detaljerat, men fortfarande naturligt mjuk karaktär.
Denna förstärkare slår min Marantz PM 66 KI på fingrarna.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:49:42  Show Profile Send mwali a Private Message
Tack för tipsen,

Jag uppfattar det som att du tycker jag ska satsa på denna maskin istället för att lägga krut på Sony STR DA3000 ES recievern. Jag prioritera stereomusik i första hand.

Det sitter mycket riktigt Svetlanarör (stora) de små är av olika fabriakt pcc083 och ecc88. Vissa heter precision någonting. Tror du att jag vinner mycket att byta till enhetliga exvis ruby tubes?

Att byta kondensatorer är det dyr/komplicerat ingrepp och vem kan göra det i Stockholm? Just en mer detaljarad ljudbild är verkligen något som jag efterstäver på denna maskin.

Kan du rekommendera några bra stativare till denna maskin? Budget 10-15000 kr.

Hälsningar

Martin

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/21 :  00:50:28  Show Profile Send bassman a Private Message
Martin, jag tycker du ska satsa på den apparat du gillar, kolla in Sonyn också. Den har en stor fördel och det är att den inte har rör.
Jag litar inte på rörförstärkare, har haft problem med min med rödlysande rör (som kan orsaka brand i värsta fall)(berodde på både kontaktproblem och ett defekt rör). I början vågade jag inte lämna den när den var på pga detta. Nu verkar den dock vara lugn och stabil. Jag har sänkt både glöd och anodspänning, som var för höga, troligen pga att vi har högre nätspänning idag, än när den tillverkades.
Jag har en Marantz PM 66 KI (transistor), som jag kör på sommaren och vill slippa värmen och oron för överhettade rör (och vardagsrum).

Jag tror originalrören heter Audio Precision, så jag tror du kommer att uppleva en klar förbättring med nya smårör, med stramare, mer detaljerat ljud.
Jag har skaffat mina från LH-Musik: http://www.lh-musik.se/lis.htm.
Har dessa:
ECC83/12AX7A-C RUBY TUBES KINA Selected
och E88CC/6922 RUBY TUBES/SOVTEK MATCHADE TRIODER Selected
som jag tycker låter väldigt bra.

E88CC/6922 RUBY TUBES JJ/TESLA MATCHADE TRIODER Selected, är lite "spetsigare" i ljudet än Ruby/Sovtek varianten, om man vill ha det.

Om din stärkare är stabil och inte blir för varm, så kan du ju testa med dessa rör, justa slutrör har du ju redan (om de inte är slutkörda).

Den här modellen är ganska bökig att modda, pga trångt innanmäte, så gillar du inte sånt, låt bli. Jag tycker att den är helt OK utan kondensatorbyten, lite rundare i tonen bara.

Så den enkla lösningen: skaffa nya smårör och se om du blir nöjd, kostar några spänn, men du blir inte ruinerad.

Vad gäller stativare vet jag inte, eftersom jag driver mina Proac-kloner med min. En alldeles lysande kombination. Jag skulle dock kunna tänka mig att Totem Model-1 skulle kunna låta utmärkt.
Gör EKK-kablar till också, så får du billiga och bra kablar.
Som sagt, rör kräver kanske lite pulande, men jag gillar ju det..

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/10/21 01:26:53
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2003/11/04 :  09:17:46  Show Profile Send mwali a Private Message
Hej igen,

Lyckades beställa fem E88CC/6922 RUBY TUBES JJ/TESLA . Hoppla, 2 rätt av fem! Uppfattade aldrig att det behövdes ecc83 också, kommer på torsdag . Man lär så länge man lever. Trots att jag bara har bytt ut 2 rör låter det redan bättre. Det lutar nog åt att behålla och satsa på denna förstärkare. Du nämnde andra mods, kondensatorer och liknande. Vad gör de för skillnad? Så på den holländska sidan något
om Black Gate Capicitator och ny PSU. Kan det vara värt pengarna och vem kan utföra arbetet?

Martin
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:51:14  Show Profile Send bassman a Private Message
Hej, de återstående 3 rören kommer också att ge skillnad, det i mitten påverkar ljudet från alla ingångar, de två längst till höger är phonodelen. Så om man ev. vill experimentera med olika rör är det främst det i mitten man kan byta ut, billigt och bra.
Ny PSU blir dyrt, vet jag ej hur det låter.
Black Gates har jag heller inte hört, jag har satt in RIFA (tror jag) extra longlife typen, där istället (avkopplingskondingarna till slutrören, som slits mycket om rören blir överbelastade som mina blev).
Det blev ett klarare ljud då.
Sedan bytte jag några kondingar i signalvägen från original Erato till SCR MKP från ELFA, det tog bort en aning rundhet och ersatte med klarhet, men jag skulle kunna leva utan bytet också.
Om allt funkar OK, så tycker jag att du kan vara nöjd med enbart rörbyte, ha lite koll på den bara när den är igång, så att inte något rör börjar lysa rött och bli överhettat.
LH-musik kan nog göra jobb åt dig om du vill, men denna stärkare är
j-gt bökig att meka med, så det kanske blir dyrt.
Kanske någon annan på forumet?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000