Author |
Topic |
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 13:41:47
|
Vad finns det för olika slutstegsdesign i rörförstärkare? Jag har hört talas om push-pull, single end och triodkoppling. Finns det fler? Vad är skillnaden mellan dem och är någon koppling alltid överlägsen de andra i fråga om ljudkvalitet? |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 14:42:23
|
Sen har du med utgångstrafo och utan= OTL.Hur det blir ljudmässigt beror enbart på konstruktionenMan kan väl säga att du får mest effekt med push pull och minst med single end. |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 17:03:25
|
Men jag vet inte vad push-pull, triod och single end betyder. Går det att beskriva enkelt och kortfattat? |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 22:34:00
|
Här kommer lite mera om det du söker Här kommer lite om de olika rörtypernas utseende.Triod är alltså en rörtyp från början men man kan även koppla andra rör i triodkoppling.Det beror på hur du använder gallerna i röret.Först Triod 300B
Där 1 och 4 är glöd 3 galler och 2 anod Sen Beam tetrod KT88
som du ser är där dubbla galler nr 4 & 5 och anod är nr 3 Sen tar vi ingångsrör Ecc82
Som är en dubbeltriod.Anod är nr 1 & 6 och där uppbyggnaden är dubblerad mot första exemplet ovan Här kommer en bild på en Triod single end förstärkare
Som du ser är där tre rör.De två små är ingångs och drivrör.Det stora röret är i detta fallet en 845 triod(samma som den översta vad gäller rörtyp)Att det är ett ensamt rör som använts som utgångsrör=single ended.Man kan även ha två och då kallas det parallell single end alltså parallellkopplat. Här kommer lite saxat från Erik Andersson . Tex: EL34G+ har en maximal anodförlust på 30 watt, i Push-pull blir det för två rör 60 watt. Då Klass-A driften har 50% verkningsgrad blir den maximala uteffekten 30 watt. Vid triodkoppling är verkningsgraden 25%, effekten blir då 15 watt. Hoppas du tycker du fått lite mer kött på benen nu Mats
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2003/10/20 08:04:38 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 09:04:56
|
Push-Pull betyder att två rör hjälps åt att göra utsignalen. Då det ena röret släpper på ström så stryper det andra. Single end ger ett mycket detaljerat och klart ljud men mycket låg effekt. Verkningsgraden är löjligt låg och dessa steg måste gå i klass A för att fungera över huvud taget. Push Pull ger ofta mindre detaljer och upplösning men högre effekt och mycket bättre verkningsgrad. Allen Wright har ett nytt intressant slutsteg som förhoppningsvis kan förena det bästa ur dessa två världar: http://www.vacuumstate.com/ |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/20 09:19:08 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 22:26:28
|
Mycket intressant. Tack för informationen EAR och Bernt Jansson. Finns det inga speciella ljudegenskaper för trioder? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 08:14:45
|
Nja, det är väl fråga om tycke och smak. Trioder anses av många låta bättre. Jag kör själv med triodkopplade pentoder i mitt slutsteg. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 10:15:33
|
Aton. Sen finns det ju en massa varianter på det här. Dynaco gjorde en dom kalla för Ultralinear. Ultraliner=using taps from the output transformer to feed signal back into the output stage screen grid circuitry. Låter bra iaf..... |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 12:10:50
|
Ännu mer komplicerat blir det när man tittar på McIntosh utgångssteg... Man kan förstå varför det inte finns några McIntoshkopior! Här är ett exempel, schema på McIntosh MC-30: http://www.triodeel.com/mc30_p5.gif
Sen finns cirklotronkopplingen också, som Atma-Sphere använder.
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/21 12:13:13 |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 15:33:04
|
Hej
Angående trioder och pentoder. Trioder ger lägre distorsion och distorsionen består mest av 2dra ton som anses vara mindre störande. Pentoder ger högre effekt, mer förstärkning och högre verkningsgrad men samtidigt högre distorsion och däribland udda övertoner som anses låta mer illa. Triod kopplade pentoder får ofta egenskaper som är mycket lika riktiga trioder. Ett mellanting är att använda sk "ultralinjär" koppling där skärmgallren på pentoder kopplas till uttag på en utgångstransformator, en sådan koppling får egenskaper mellan ett rent triod steg och ett rent pentod steg, dvs högre effekt än ren triodkoppling men samtidigt lägre distorsion än ett rent pentodsteg.
En del anser att sk direkt upphettade trioder ger bättre ljud än något annat men själv tror jag inte att det är så enkelt utan kretslösningen är ofta viktigare än valet av rör.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 10:44:43
|
Just det ja, så var det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
|
Topic |
|