HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkares utgångssteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:41:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad finns det för olika slutstegsdesign i rörförstärkare? Jag har hört talas om push-pull, single end och triodkoppling. Finns det fler? Vad är skillnaden mellan dem och är någon koppling alltid överlägsen de andra i fråga om ljudkvalitet?

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:42:23  Show Profile Send EAR a Private Message
Sen har du med utgångstrafo och utan= OTL.Hur det blir ljudmässigt beror enbart på konstruktionenMan kan väl säga att du får mest effekt med push pull och minst med single end.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  17:03:25  Show Profile Send Aton a Private Message
Men jag vet inte vad push-pull, triod och single end betyder. Går det att beskriva enkelt och kortfattat?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:34:00  Show Profile Send EAR a Private Message
Här kommer lite mera om det du söker
Här kommer lite om de olika rörtypernas utseende.Triod är alltså en rörtyp från början men man kan även koppla andra rör i triodkoppling.Det beror på hur du använder gallerna i röret.Först Triod 300B

Där 1 och 4 är glöd 3 galler och 2 anod
Sen Beam tetrod KT88

som du ser är där dubbla galler nr 4 & 5 och anod är nr 3
Sen tar vi ingångsrör Ecc82

Som är en dubbeltriod.Anod är nr 1 & 6 och där uppbyggnaden är dubblerad mot första exemplet ovan
Här kommer en bild på en Triod single end förstärkare

Som du ser är där tre rör.De två små är ingångs och drivrör.Det stora röret är i detta fallet en 845 triod(samma som den översta vad gäller rörtyp)Att det är ett ensamt rör som använts som utgångsrör=single ended.Man kan även ha två och då kallas det parallell single end alltså parallellkopplat.
Här kommer lite saxat från Erik Andersson
. Tex: EL34G+ har en maximal anodförlust på 30 watt, i Push-pull blir det för två rör 60 watt. Då Klass-A driften har 50% verkningsgrad blir den maximala uteffekten 30 watt. Vid triodkoppling är verkningsgraden 25%, effekten blir då 15 watt.
Hoppas du tycker du fått lite mer kött på benen nu
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/10/20 08:04:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/20 :  09:04:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Push-Pull betyder att två rör hjälps åt att göra utsignalen. Då det
ena röret släpper på ström så stryper det andra.
Single end ger ett mycket detaljerat och klart ljud men mycket låg
effekt. Verkningsgraden är löjligt låg och dessa steg måste gå i
klass A för att fungera över huvud taget.
Push Pull ger ofta mindre detaljer och upplösning men högre effekt
och mycket bättre verkningsgrad.
Allen Wright har ett nytt intressant slutsteg som förhoppningsvis kan
förena det bästa ur dessa två världar: http://www.vacuumstate.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/20 09:19:08
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:26:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Mycket intressant. Tack för informationen EAR och Bernt Jansson.
Finns det inga speciella ljudegenskaper för trioder?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:14:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nja, det är väl fråga om tycke och smak. Trioder anses av många låta bättre. Jag kör själv med triodkopplade pentoder i mitt slutsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:15:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Aton. Sen finns det ju en massa varianter på det här. Dynaco gjorde en dom kalla för Ultralinear.
Ultraliner=using taps from the output transformer to feed signal back into the output stage screen grid circuitry.
Låter bra iaf.....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:10:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ännu mer komplicerat blir det när man tittar på McIntosh utgångssteg...
Man kan förstå varför det inte finns några McIntoshkopior!
Här är ett exempel, schema på McIntosh MC-30:
http://www.triodeel.com/mc30_p5.gif

Sen finns cirklotronkopplingen också, som Atma-Sphere använder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/21 12:13:13
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:33:04  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Angående trioder och pentoder. Trioder ger lägre distorsion och distorsionen består mest av 2dra ton som anses vara mindre störande. Pentoder ger högre effekt, mer förstärkning och högre verkningsgrad men samtidigt högre distorsion och däribland udda övertoner som anses låta mer illa. Triod kopplade pentoder får ofta egenskaper som är mycket lika riktiga trioder. Ett mellanting är att använda sk "ultralinjär" koppling där skärmgallren på pentoder kopplas till uttag på en utgångstransformator, en sådan koppling får egenskaper mellan ett rent triod steg och ett rent pentod steg, dvs högre effekt än ren triodkoppling men samtidigt lägre distorsion än ett rent pentodsteg.

En del anser att sk direkt upphettade trioder ger bättre ljud
än något annat men själv tror jag inte att det är så enkelt utan kretslösningen är ofta viktigare än valet av rör.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:44:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just det ja, så var det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  09:02:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
På Bruce Rozenblit´s sida hittade jag länk till en intressant artikel:
http://circlotron.tripod.com/audio-article.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000