HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyra högtalarideal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:48:33  Show Profile Send Aton a Private Message
Efter en del demolyssning under det gångna året blir jag alltmer frågande:
Strävar alla tillverkare av dyra högtalare mot samma ljudideal? Överallt är det samma visa: detaljer, detaljer, maximalt med detaljer, alltid lika skarpskuret presenterade.

Nackdelen upplever jag att man inte kan bortse från: En del ljud låter definitivt hårt i mellanregister och diskant. Hårdare än originalet om man säger så. Betydligt hårdare än originalet i vissa fall. Vad är det för vits med det ? Och det blir definitivt inte bättre när man höjer volymen.

Värme och fyllighet? Inte direkt.
Microdetaljerat och transientsnabbt men ändå mjukt? Knappast.
Alltid behagligt? Inte för mig.

Okej, rumsakustiken spelar stor roll. Kanske skulle även riktiga instrument låta hårt i en hifi-butik? Men faktum är att jag tvivlar på att det är hela förklaringen. Jag tycker det är något som är fel här. Vad anser ni? Och finns det ingen tillverkare av dyra högtalare som går en annan väg???

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:25:10  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Är det verkligen så? Spelar inte kringutrustningen en väldigt stor roll? Den erfarenheten har iaf. jag.
Matchning av komponenter gör stor skillnad och även att de olika delarna ligger i samma "kvalitetsnivå"...

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:29:29  Show Profile Send mace a Private Message
När jag gick runt på mässan vid Heathrow för ett tag sedan så var det många många rum med dyyyra högtalare där de envisades med att spela hööögt, i andra fall tror jag att ljudnivån hade varit ok, men här var ljudet såt himla ''vasst'' att det liksom skar sig i huvudet. Kan det ha något med det du skriver om

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:33:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns säkert många orsaker, komponetmatchning är en, rummet än annan, men till sist handlar det nog om olika ljudideal också, eller hur någon/några uppfattar verkligheten, som i sin tur kan delas av flera eller färre antal olika individer.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:44:13  Show Profile Send Aton a Private Message
När återförsäljaren själv väljer kringutrustning får man väl utgå från att han inte gör bort sig. Dessutom tycker jag att en högtalare bör låta behagligt med i stort sett all dyr elektronik. Annars är den sannolikt en sådan problemprodukt som jag talar om. D v s kinkig, med en ljudåtergivning hela tiden på gränsen till det obehagliga. Obehaget måste tyglas - rummet, långa inspelningstider, kablar - allt måste optimeras för att man skall kunna trivas. Löjligt tycker jag. Jag tror helt enkelt att jakten på detaljer och imponatorljud leder fel.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:47:53  Show Profile Send Aton a Private Message
mace: Jag gillar inte heller den där löjligt höga "hifi-volymen" som vissa demar med. Men det hårda/vassa jag talar om har jag upplevt även vid normal volym.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:29:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har demat en hel del själv tidigare. Man blir helt enkelt "fartblind". Efter ett tag hör man inte hur högt man spelar eftersom man måste spela lite högre än man gör hemma ofta och att man många ggr måste vara nära högtalarna.
Akustik på mässor är ofta en katastrof. Söndag eftermiddag efter 3 dagar brukar man få det att låta bra. Man är ofta jäkligt jäktad innan mässan öppnar. Kort "möbleringstid" samt att rummet ändå får helt annan akustik när det fylls med folk.
Det försvarar dock inte helt det hårda ljudet. Men "enklare" ftg har ju killar som säljer knappar och rattar så dom spelar skivor dom gillar och inte sådana som låter bra. Tycker själv att det flesta anläggningar ändrar karaktär till det hårdare om man spelar aningen över hemmavolym.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:13:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Det verkar inte vara så många som delar min uppfattning att dyra högtalare ofta har en delvis hård/vass ljudåtergivning. Men om man utgår ifrån att jag har rätt (), finns det då någon av high-end tillverkarna som har ett mjukare ljudideal? (*Nu svarar säkert någon sonus faber, men är det verkligen sant? *)
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:05:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Det låter som du skulle behöva lyssna på Sonus Fabers dyrare högtalare!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:13:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Du kan ha rätt . Brumel tog upp SF Cremona i tråden om mest överskattade produkt. Jag väntar med spänning på hans motivering.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:48:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att många har påtagligt OLIKA ideal vad det gäller ljudet. En del kör ju det vanliga stuket med höjd diskant för att göra de mer "detaljerade" men många andra försöker i alla fall att nå något som skulle kunna kallas neutralt. QRS, Vandersteen, Quad, Gradient, Audio physiks är några där JAG hört välljudande modeller.

Ett tips är att titta på modeller som funnits i många år, de gör vanligen ganska mycket rätt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:58:40  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det är i många fall billigare o i vissa fall enklare att hitta en högtalare som spelar inställsamt samt lite överslätande eller mjukt. Det är dyrare att bygga en exakt högtalare med hög upplösning. En sådan högtalare är ofta skoningslös mot andra delar av kedjan, eller inspelngingar. Är det inte i själva verket detta som är problemet? Dyra högtalare har också ofta en bättre djupbasåtergivning, vilket också kan vara elakt, inte minst i en mässhall, med tokig akustik. Detta har du säkert bättre koll på än mig Micke_Y. Jag bara spekulerar lite...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/20 :  01:25:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det inte så att billigare högtalare är lite blurrigare i ljudet och därför uppfattas som mjukare många ggr., medan högupplösta högtalare kräver mera av placering och akustik för att komma till sin rätt
Jag har lyssnat på mina högtalare i flera olika rum och det är rent märvärdigt hur olika de kan låta beroende på omgivningen från hårt till mjukt, från engagerande till tröttande osv.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/20 06:32:02
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/20 :  08:49:02  Show Profile Send dekengren a Private Message
Aton, Magneplanar! Hörde 3.6orna med Gamut (tror jag) på hifimässan i stockholm senast. Helt otrolig kontrast mot vad man är van vid, åt det hållet du talar om.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:32:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Aton!

Det var lustigt att du tycker det. För mig är högtalare absolut den produktgrupp där det finns störst skillnader mellan olika tillverkare. Du skulle ha besökt HighEnd Frankfurt i somras, hade du varit där kan jag nästan garantera dig att du inte hade behövt ställa din fråga!! Nästan alla rum var likadant utformade, och spelade man sin egen musik i varje rum så var det ändå en HELT olika upplevelse i varje rum! Elekronik ändrar ljud en aning mellan olika produkter, men ej på ett så påtagligt vis som högtalare gör.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:58:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Hej Knoppen: Det var ett hoppingivande inlägg. Jag har helt enkelt inte lyssnat på rätt högtalare. Jag befarade att det inte fanns så mycket alternativ v g ljudideal.

dekengren: Jag hörde Magnepan 3.6 på hifistället i Göteborg för ett par veckor sedan. Jag tror faktiskt det var Gamut-förstärkare där med. De hade helt klart en härligt fyllig och varm grundklang som jag gillade . Men trots det fanns en vasshet. Kanske p g a rummet, jag vet inte. Men det lät stundtals riktigt hårt och vasst, t ex när det kom till stålsträngad gitarr. Men orgeltoner lät som en leverans direkt från himlen
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:01:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om det finns hårt eller vasst inspelat material på skivan så ska det väl låta hårt...High Fidelity...ring a bell

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:11:08  Show Profile Send Aton a Private Message
Tänkte nog att den åsikten skulle komma fram

Jag försöker jämföra med akustiska instrument och röster. Jag tror aldrig jag hört en kvinnlig sångröst låta vasst i verkligheten men väldigt ofta i en hifi-anläggning. Och akustisk stålsträngad gitarr tycker jag inte heller låter vasst (på ett obehagligt sätt) in real life. Klart det är ett hårt ljud, precis som trumpetspel á la Miles Davis, men det låter ändå behagligt, inte skärande som det hårda hifi-ljudet jag tänker på.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:32:17  Show Profile Send ekman a Private Message
röster kan låta kallt i verkligheten däremot ska ju inte en stålsträngad lite som en glasfiol =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/20 :  18:57:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gamut används ofta till bredbandshögtalare men passar även till andra högtalare som Sonus Faber (utmärkt) och mina nuvarande JmLab.
Jag har hört även andra kombinationer, den förstärkaren är bra och något hårt ljud förknippar jag inte med den.
Jag börjar bli lite nyfiken på vad det är för vasshet du menar "Aton".

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:43:08  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag tror en anledning är att nästan alla hiend högtalare är utvecklade i totalt dämpade rum. De är helt enkelt inte anpassade till vanliga rum.

Min anläggning anses av vissa vara kall och för detaljerad. I mitt numera dämpade rum är det så varmt och mysigt att jag aldrig skulle vilja ha mindre detaljer eller mera bas i återgivningen.

Detta gäller kanske inte generellt men kan vara en anledning.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:15:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Bravo: Du var väl själv på hifi-stället? Upplevde du inte hur vassa vissa instrument lät, i en för övrigt mycket imponerande ljudmatta?

Margaux: Mycket intressant teori. Kanske är det så. Rätt balans mellan detaljer och mjukhet förutsätter en väl dämpad lokal. Inte orimligt egentligen. Kostar högtalaren 50+ borde den kanske inte ställas i ett naket vardagsrum. Men jag vill inte inreda hela rummet efter högtalarna. Det är för besvärligt, skrymmande och ev för fult. Jag vill, den dan jag köper en high-end högtalare (förhoppningsvis två...), kunna koppla in den i ett rum med betongväggar och normal möblering och ändå uppnå hifi-nirvana från första tonen. Kirurgiskt stål har ingen plats i den drömmen. Men självklart vill jag inte lyssna på något mossigt lågtrycksskval. Högtryck skall det va: distinkt, snabbt, klart, rent, utsträckt och transparent. Men, men, men: inte vasst!

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:35:42  Show Profile Send Margaux a Private Message
Aton

håller med dig. Egentligen borde högtalare vara avstämda för hur rummen ser ut i verkligheten. Det borde väl vara ett försäljningsargument?

När man ser bilder på s.k. utvecklingsrum bland högtalartillverkare så är det ofta rena rama Starwars miljöerna. Hur många bor så?

Kanske kan man göra en analogi med bilar. Hur skönt är det egentligen att köra omkring i värsta Porshen mitt inne i stan med alla farthinder och hål i gatan. Eller ännu värre - en F1 bil. Kanske en gammal skön jänkare från 60 talet är överlägsen eller varför inte en SUV. Hur många mil av bilens totala livslängd spenderar svenska Porshe ägare i snitt på autobahn? Fast det kanske är just de milen som ägarna tycker gör det värt det. Eller att veta att man kan...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/21 :  00:01:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Aton och Margaux

Tyvärr är det nog så att alla högtalare, oavsett prisläge, behöver dämpning av första reflexen och några basabsorbenter för att de skall låta bästa möjliga. Det beror på ljudets utbredning i rummet inte på att högtalaren är "felkonstruerad", man når helt enkelt inte nirvana utan att arbeta med rummet.
Det finns modeller/tillverkare som försöker begränsa rummets inverkan men tyärr går den ALDRIG att ta bort i basen utan hjälp av oss. Jobbigt kanske, men ibland är äpple sura att bita i.

Jag är rädd att ni kommer att bli besvikna en lång tid framöver.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/21 :  01:12:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "Aton", jag har tyvärr bara besökt denna butik per telefon då jag bor långt borta i nordöst.
"Margaux" och "Micke Y" har helt klart rätt här vågar jag påstå, och då utgår jag från de erfarenheter jag har av mina nuvarande högtalare i olika miljöer.
I ett väldämpat rum låter de förträffligt, i fel rum nästan direkt illa.
Därmed vet jag också att diverse underligheter hemma bäst bekämpas med rumsakustik och inte byte av högtalare då problemen kvarstår.
Felet med offentliga lyssningar är ju oftast att rummet inte är anpassat för lyssning och en viss anpassning måste man göra hemma också.
Hemma har man dock normalt hjälp av att ha möbler i rummet vilket underlättar.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000