HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserat med RCA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/18 :  23:35:29  Show Profile Send andar a Private Message
Är det någom mer än jag här på forumet som kommit i kontakt med balanserade ingångar i form av RCA en + och en - istället för traditionell XLR?

Vad är det i sådan fall för fördelar kontra nackdelar (förutom att det blir dyrt med ett par extra kablar)???

GAIS är tillbaka!!!

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:54:15  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Enligt de lärde ska RCA-kontakten vara den absolut sämsta kontakten som existerar. Kommer inte ihåg varför det skulle vara så...du får väl googla dig fram till bättre vetande =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:28:24  Show Profile Send Neon Park a Private Message
På RCA-kontakterna finns ingen egentlig standard utan dom kan variera lite i storlek med ev.glapp som följd.
Mvh
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:36:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det värsta är att den ansluter signalen före jord, respektive kopplar ur signalen efter jord. Kan ha sönder det mesta om den dras ur när grejorna är på.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:14:11  Show Profile Send Nemo a Private Message
Mitt försteg, Electrocompaniet EC-4, har balanserade RCA-ingångar (en + och en -), samt även balanserade RCA-utgångar (två + och en -). RCA-utgångarna kan man använda till att bryggkoppla slutsteg, om man vill, men de balanserade RCA-ingångarna har nog ett mycket begränsat användningsområde. Det finns nog ytterst få signalkällor med balanserade RCA-utgångar, fast Electrocompaniets egna signalkällor har kanske det, vad vet jag...


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/19 :  13:37:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att använda balanserade RCA verkar lite underligt i min mening. Varför man använder XLR förstår jag men med balanserad RCA ligger ju ledarna i separat skärm och det känns som om en av poängerna med XLR (skydd mot störningar) delvis försvinner samtidigt som man kan få nya problem med jordloopar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  20:34:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur ser en balanserad RCA kontakt ut? Vem säljer sådant?
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:07:29  Show Profile Send andar a Private Message
Det finns inga balanserade RCA kontakter, men det kan finnas två RCA anslutningar (en + och en -) per kanal. Dvs balanserat fast man använder två skilda kablar istället för en (XLR).

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:17:38  Show Profile Send andar a Private Message
Har googlat utan resultat, finns det ingen som känner till lite mer konkreta fördelar kontra nackdelar?

Som jag har förstått det så jämför elektroniken plus med minus (rätta mig gärna någon om jag har fel), varför skulle det då vara en nackdel att ha två individuellt skärmade kablar???


GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:44:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar vara krångligt med två kablar. Det måste vara avgjort mycket bättre med XLR. Jag förstår inte vitsen med Två RCA och två kablar! per kanal.

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/21 21:45:11
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:11:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
andar: Därför att varje signal har en egen "jord" i sin skärm om du ansluter skärmen i bägge ändar på båda kablarna , du får alltså en loop och det vill man inte ha eftersom man då plockar upp störningar.
Om man nu av någon anledning anledning vill använda två par RCA så bör man nog koppla loss skärmen på alla kablar på ena sidan för att på så sätt undvika loopar.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  08:34:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det som f95toli skriver i första meningen stämmer.

Det som f95toli skriver i andra meningen stämmer inte alls! Man bör alltid ha en potential som är lika mellan apparater som jordreferens. Det kan bli åt h-e tokigt annars! Då får apparaterna förlita sig på att de är förbunda till jord mellan varandra via nätkontakten, och om man kör ojordat där så... ...kan det bli ett poff! pys! luktar bränt här någonstans! Man kan ju ha tur också att det råkar funka, men varför chansa? Man kan på liknande sätt t ex inte bara klippa bort jorden i en balanserad XLR-kabel.


Om man absolut måste använda dubbla RCA för balanserade signaler (korkad apparat!) så bör man använda en kabel där det finns två ledare och minst en skärm i en och samma kabel (ungefär som en vanlig balanserad kabel).

Exempel på kablar som är användbara (för balanserade kablar med RCA i ena ändan):

Supra Biline

Supra EFF-1 (om man tillför extra isolering i form av krympslang på respektive "koax")

Funkar också!:
Två vanliga koaxkablar (eller vilka obalanserade interconnectkablar som helst) som tvinnas tätt mot varandra.


Den enda lilla jordloop man då får är precis vid ingångskontakterna där kablarna separeras, men det är av marginell betydelse. Bäst är förstås att använda Cannon-kontakter.



Tips!:
Tvinna ALLTID höger och vänster kabel tätt ihop mellan apparater, oavsett om det är balanserade eller obalanserade kablar! Då minskar man risken för för att få brum p g a jordslingor.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/10/22 08:35:27
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:54:15  Show Profile Send andar a Private Message
Tack Knoppen, nu har jag fått lite mer klarhet....

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:13:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Knoppen: Du har på sätt och viss rätt, men om man kopplar diffrentiellt ska ju egentligen inte skärmen användas som ledare och det ska inte flyta någon ström. Nu är jag inte 100% säker på hur det är kopplade i de apparater som det talas om här men om det är en "äkta" diffrentiell koppling behövs egentligen ingen jordkoppling alls, det ska inte spela någon roll om apparaten flyter eller inte.

Däremot kan man (och bör kanske) koppla alla apparater jord av säkerhetskäl men det kan lika gärna ske på något annat ställe, att stjärnjorda allt till samma punkt är oftast det bästa om det är möjligt.

Min "standardkabel" för lågbrusiga mätingar är en TP kabel med skärmen inkopplad i den ände som kommer från vad jag mäter på, den ände som går till den diffrentiella förförstärkaren är har inte skärmen kopplad. Denna koppling är den teoretiskt bästa och man kan även hitta mätdata för denna typ av koppling (dämping av externt brus) i diverse böcker.
Nu ligger iofs föförstärkarna (som för övrigt är batteriedrivna) på samma potential som övrig utrustning ändå eftersom utgången ligger relativt jord, men i o m att att det är den enda kopplingen till jord så har jag inga problem med jordloopar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:33:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja precis f95toli! Tänk på vad som skulle kunna hända om apparaten inte hade någon koppling alls till jord, vilket inte är ovanligt i hifi-sammanhang!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/22 :  19:33:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag tror att ni blandar ihop begreppen här.
Signaljord och skyddsjord är inte samma sak.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/22 :  19:40:24  Show Profile Send andar a Private Message
Jorma:
Jag som är okunnig, vad är skillnaden mellan Signaljord och skyddsjord?
Har inte allt samma jordning?

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:36:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Signaljord kallas också för referensjord och har inget med skyddsjorden att göra. Skyddsjorden är till för att skydda vid eventuellt överslag till höljet på apparaten.

Om signaljorden är kopplad till höljet, så är den ofta inte direktkopplad. Det är alltså inte 0 Ohm mellan signaljordens minussida och jord. På mina Advantage S250X slutsteg mäter jag drygt 18 ohm mellan signaljord och höljet (höljet = skyddsjord).


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:57:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Knoppen: Vad menar du? Jag trodde vi pratade om signaljord? Huruvida apparaterna är kopplade till skyddsjordenjorden är egentligen ointressant för själva kopplingen (däremot påverkar det hur effektiv skärmningen är och om resistansen skyddsjord-signaljord är liten så finns risk för jordloopar), en av poängerna med diffrentiell koppling är ju just att de bägge apparaterna inte behöver ha samma signaljord.

Vad jag syftade på med att det ev. kan vara bra koppla ihop signaljorden på de bägge apparaterna är att man då reducerar risken för att något ska hända om man av någon anledning oavsiktligt råkar koppla ihop signaljordarna med en lågimpedensledare, men när väl sladdarna sitter där spelar det ingen roll.
Om man vill koppla ihop dem skulle antagligen en kabel mellan de jordpunkter (i form av en skruv, ögla eller likande) som brukar finnas bak på apparaterna vara enklast.


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:25:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är ju lite olika det där med "jord" på apparater. På vissa slutsteg kan man "lyfta" signaljorden från skyddsjorden. Även om resistensen till skyddsjorden är på ett antal ohm så kan ju ström flyta den vägen(?). Problemet verkar vara att det är lite olika utfört på olika apparater. Själv har jag varit med om det flera gånger att man "kurera" brumproblem genom att ansluta mot elnätet helt ojordat och bara använda signalkablarnas "jord" mellan apparater, koplar man då lite smart så blir det då inga eventuella jordslingar.

Just nu är jag grymt nöjd med min egen installation. Jag har nämligen köpt ett nytt stereorack så att de tidigare tre staplarna bara är en enda jättehög +2 m hög stapel. Totalt är det ett tjugotal apparater i anläggningen nu. För några år sedan hade jag en del problem med jordslingor som gav brum. Men denna installation blev synnerligen lyckad. Samtliga apparater är ojordat anslutna.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000