HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byte av "binding posts" på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  19:55:44  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Hittar inget vettigt ord på svenska (mitt modersmål) så använder "binding posts". Är det värt besväret att byta ut dessa till robustare och vilka påtagliga fördelar ger det rent ljudmässigt? De jag har nu ser lite rangliga ut (JBL 4410A).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:44:20  Show Profile Send desoto a Private Message
Nå vad kan du mena?

Om det är själva anslutningsterminalen så är mitt svar att det ljudmässigt har marginell inverkan i sammanhanget. Jag hävdar (stickar kanske ut hakan litegrann nu), att oavsett hur dålig terminalen är så inverkar högtalarkabel, internkablage och filter mer på det ljud som högtalaren presterar. Rejälare doningar borgar ju mest för att högtalarkabeln sitter riktigt fast. Jag skulle själv inte byta terminaler på en högtalare om det inte var riktigt dåliga, t.ex variant klämlist på en 'riktig högtalare'.

Gör du bytet kan en genomgång av hela högtalaren kanske vara på sin plats. Kanske byta ut internkablaget, förbättra kabinettdämpningen eller byta ut filterkomponenter.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000