HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Format vs format, eller kanske inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/18 :  01:51:44  Show Profile Send nin a Private Message
En fråga till er.

Vi tänker oss ett bra analogt masterband med säg, Miles Davis.

Vi tar det masterbandet och ger till masterings killen "Pelle" som i stort sätt för över allt "flat" till ett bra kassettband utan att ändra på något.

Vi ger sedan samma masterband till en annan masterings kille som heter "Olle". Han tar däremot och köra signalen från masterbandet genom en compression apparat för att pressa ihop dynamiken till en fin platt signal. Han kör även på med limiting och pressar den digitala ljudfilen så hårt att den klipper ibland. Sedan tar han och ger lite extra höjning både i diskanten och basen (klassiska hängmattan).
Sedan tar han detta och för över till DVD-A i 24/96.

Nu har jag två frågor:

1. Vilken av dessa skivor kommer låta bäst, DVD-A eller kassetten?

2. Vilken kommer vara närmast original mastern (samma fråga enligt mig men inte enligt andra)?

MVH

Mattias

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/18 :  01:59:43  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Fråga 2 kan man göra en objektiv bedömning av.
Svaret torde vara kassetten!
Fråga 1 ger utrymme för en subjektiv bedömning. (därför är frågorna olika)
Jag skulle gissa att de flesta på detta forum skulle säga kasstten här också, åtminstonde vid en A/B-lyssning

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/18 :  02:48:53  Show Profile Send nin a Private Message
Så sant...

Fler som tycker samma? Eller någon som tycker annorlunda??
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/18 :  02:56:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vem kan säga emot mina herrar!

Bravo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/18 :  10:54:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kassetten kommer förmodligen att låta bättre och vara närmast orginalmastern. Problemet är dock att många mastertaper inte låter bra, speciellt på medelSvensson's OnOff-anläggningar.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:13:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag kan säga emot. Emot! Så, då var det sagt. Nej men allvarligt talat, jag kan nog faktiskt ha en liten invändning och det är att det är väldigt svårt att svara på den här frågan eftersom kassettformatet i sig kommer att påverka signalen ganska avsevärt, det mesta över ca 12 kHz kommer att mer eller mindre försvinna, åtminstone efter några avspelningar, dessutom kommer förmodligen bandsvaj att uppstå. Sedan kan man ju diskutera vilken påverkan som är värst, söndermastring eller systemfel, men mitt svar blir nog att frågan i princip är omöjlig att svara på.

(Edit)

P.S.
Jag skulle nog ändå föredra kasettbandet rent filosofiskt, eftersom kassettformatets systemfel åtminstone inte är medveten åverkan.

Edited by - Magnuz on 2003/10/18 11:15:58
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/18 :  12:57:19  Show Profile Send nin a Private Message
Intressant, ingen som har föredragit DVD-A än.
Fler?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:52:58  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jo jag föredrar DVD-A, men någon sådan fråga ställde du ju inte.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:11:38  Show Profile Send Belindro a Private Message
Håller med Sten!

Detta blir ju inte en specifik formatfråga, men det TROR jag (kan ha fel!) att frågeställaren vill att det ska handla om? Utan det belyses snarare att extra förvrängning ges till DVD-A men ej på kassetten. Av detta kan det inte dras rimliga slutsatser om mediernas kapacitet eftersom det ju har lagts till felkällor i ena fallet. Självklart skulle kassetten kunna vara närmare mastern men det beror också i sin tur på hur bra kassettbandspelaren som bandet spelas upp på är. Men det väsentliga är ju att kassettformatet inte kan klassas som en bättre återgivare för att den, utifrån Nins beskrivning, ges bättre utgångspunkt att ligga närmare originalmastern. Det går liksom inte att värdera objektivt hävdar jag. Det är nästan som att låta en normalsnabb person få försprång med 67,5 meter mot en toppsprinter i ett 100 meters lopp och sedan hävda att den vanliga personen är snabbare för att han kom först över mållinjen. Men det är tämligen givet att toppsprintern skulle vinna om dom startade samtidigt

Edited by - Belindro on 2003/10/20 01:13:54
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:14:38  Show Profile Send nin a Private Message
Ja Belindro, men till saken så händer detta hela tiden. Därför tycker jag man kan ta detta snacket vilket format som är bäst och glömma det. Snarare borde man satsa energi på att kolla vilka UTGÅVOR som är bäst just för den skivan!
För en dålig utgåva så spelar det ingen roll hur bra stereo man har, det kommer låta fel oavsett.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:32:59  Show Profile Send A8 a Private Message
Nin, ditt inlägg hade säkert varit intressant om vi alla inte visste att du så starkt förespråkar vinyl........
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:56:12  Show Profile Send Belindro a Private Message
"För en dålig utgåva så spelar det ingen roll hur bra stereo man har, det kommer låta fel oavsett."
Men varför tillföra fler återgivningsfel än nödvändigt i form av färgande återgivningsformat/apparater?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/20 :  02:13:48  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Nin, ditt inlägg hade säkert varit intressant om vi alla inte visste att du så starkt förespråkar vinyl........



Öhhh, vad har det med saken att göra? Jag säger ju att det handlar inte om formaten utan om hur man utnyttjar formaten och hur man för över musiken. Låter som du har något emot mig personligen, trist.


quote:
Men varför tillföra fler återgivningsfel än nödvändigt i form av färgande återgivningsformat/apparater?



Nej, och just därför så är vi alla här ute efter dom minst färgade apparaterna. Men sedan så gäller det att få dom rätta utgåvorna för att kunna lyssna på musiken som den skall njutas av. För en felaktig utgåva kan ALDRIG bli rätt oavsett hur ofärgad apparaterna är.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/20 :  02:31:40  Show Profile Send nin a Private Message
Apparatfärgning har inte en suck mot utgåvsfärgning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20817
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/20 :  08:25:15  Show Profile Send Belindro a Private Message
”Apparatfärgning har inte en suck mot utgåvsfärgning:”

Jaha

Men eftersträvan mot format/apparater/högtalare/rum som färgar så lite som möjligt blir ju INTE mindre viktig för det tycker jag! Tänk dig att du har en högtalare som skapar en jättestor, men artificiell, ljudbild som är ett resultat av dess konstruktion Allt material som spelas via den kommer att låta stort, det blir en ensartad klangeffekt vilken lortar ner alla ljudsignaler som passera Här kommer ett mycket bisarrt exempel: Ha! Här får du en kattbajskorv, å du också, och jag har även en till dig osv Rättvist javisst, men rätt oattraktivt också! Visst kan det upplevas som skitballt när Cornelis Vreeswijk plötsligt låter som om han hade en mun lika lång som en gammal Caddillac Men när rymd även hörs med en inspelning som är gjord ett ljuddött rum börjar man nog bli lite skeptisk Så denna effekt blir nog lite tjatig för dom flesta efter ett tag Måhända lika jobbig som det kan bli att ha en arbetspolare som avslutar varje mening med alltsÅÅÅÅÅÅ! Man kan väl ha lite skoj åt honom i början men efter någon dag eller två börjar man nog ledsna och till slut undviks han nog helt! Kanske vill man till och med strypa stackarn…

Jag säger så här: mer färgning hos appaterna ju mindre nyansering av programmaterialet som spelas upp och desto mer likartat kommer ALLA skivor att låta. Desto starkare färgning ju mer du blir stuvad på ljudupplevelser eftersom detaljer då tenderar att försvinna en efter en till okänd ort. Själv vill jag bjudas av en återgivning som tillåter mig att uppleva en så stor del av inspelningen som är görligt även då den är dåligt gjord Vill bli inbjuden i ljudvärld där allt är möjligt och där jag kan upptäcka det som faktiskt existerade vid inspelningstillfället Det är ju underbart att ges den chansen men jag är väl kanske lite nyfiken av mig Ser en tjusning i nya upptäcker men blir uttröttad av likheter, nästan knockad faktiskt Vill absolut inte ha någon ”ljudvakt” som säger att all ljudinformation måste färgas på givet sätt för den ska få tillåtelse att nå mina öron Ungefär lika lite som att jag vill att en dörrvakt säger STOPP till mig för att jag har trasiga skor och taskig frisyr

Edited by - Belindro on 2003/10/20 12:56:27
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:43:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Under ovanstående förutsättningar tror jag följande:

1. Kassettbandet (fast den inte är en skiva)

2. Kassettbandet


Synd att de flesta här ej har upplevt ett bra kassettdäck...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:23:26  Show Profile Send matså a Private Message
nin, du har rätt. Men du borde ge dig på dom som ger ut så kassa ljudmaterial. Ge dom en rejäl känga!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:29:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hur kan man ha rätt när man ställer en fråga?
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/10/20 :  16:07:38  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag skulle givetvis svara kassettbandet som svar till båda frågorna.

Oavsett formatet som den processade utgåvan hamnar på så blir den aldrig lika intressant som originalet. Formatet är inte intressant, det må vara vinyl, SACD, CD eller DVD-A.

Nin, skulle du själv svara samma sak om det stod vinyl istället för DVD-A i frågan???

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:49:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Med ett bra masterband behöver man inte göra någon förändring. För övrigt tycker jag inte att man kan besvara en sådan fråga generellt
på ett enkelt sätt. Man måste kolla och lyssna på originalet och resultatet. Dessutom så är det så att man har tämligen högt antal procentdistorsion för att inte tala om fasvridning på en kassett och då speciellt i diskanten. Frågan går alltså inte enkelt att svara på. Frågan är oxå provokativ eftersom det inte finns till räckligt många alternativ.


Edited by - gcs on 2003/10/21 00:49:19
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/21 :  09:53:44  Show Profile Send matså a Private Message
Hjälper inte mycket att tjabba här. Gå på de som gör kassa inspelningar istället. Seså sätt fart!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:39:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det är ju inte bara vid "mixning" och liknande som ljudet "förstörs". En felaktig uppställning/inställning/val av mikrofoner, obra akustik i studion, dålig dagsform mm... kan få vilken artist som helst att låta mindre bra.

Inledningsfrågan kunde ju nästan lika gärna handla om okänslig "tvättning" av brusiga gamla inspelningar som efter tvätt låter platt (men brusfritt). Förmycket av något skämmer allt.

Jag tycker att George Michael gjorde en charmigt pålägg av vinylknaster på "Listen without prejudice" mellan spår 8 och 9.

HIFI-intresserade borde nog ge lite mer feed-back till skivbolagen när det görs bra/dåliga inspelningar och nyutgåvor så att de får höra att konsumenter uppskattar kvalitét. (De flesta konsumenter hör ju inte av sig alls annat än genom att köpa eller inte köpa). Det borde säkert även löna sig att försöka skriva direkt till producent/tekniker/mixare med synpunkter. Kritiken kan ju lindas in där man understryker vad som var bra och även vad som kan göras bättre. Det är lättare att ta in kritik om man först får höra att något var bra.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:02:47  Show Profile Send nin a Private Message
Knoppen, Ja, jag hade ett Onkyo kassettdeck för massa år sedan så låt jäkligt bra. Så kassettdeck med rätt band kan låta kanon.


Belindro, Såklart man ska eftersträva att apparaterna man har inte färgar ljudet en massa. Men denna tråden kom ju till bl a p g a att det finns folk som påstår att dom aldrig hört en skivspelare som låter bättre än en CD-spelare. Och med tanke på hur stor skillnad det kan vara på mastringen (som jag nu visa) så finner jag det föga troliget. Man kan ha testat men med ytterst få skivor.

Tanke med denna tråden är att få detta snack vilket format som är bäst att lägga sig lite. För ALLA format har skivor som låter bäst på just det formatet. Beroende på mastering, eller dyl.


gromit, Såklart! Jag är ute efter bästa ljudet för MUSIKEN, något som jag tycker glöms bort här ibland. Jag har vinyler som låter sämre än CD utgåvan, så ingen ska tro att jag tycker att vinyl låter bättre jämt utan det handlar om skiva till skiva.
Ska bli mkt kul att leta rätt på en bra CD/SACD/DVD-A spelare framöver.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:08:29  Show Profile Send Belindro a Private Message
"HIFI-intresserade borde nog ge lite mer feed-back till skivbolagen när det görs bra/dåliga inspelningar och nyutgåvor så att de får höra att konsumenter uppskattar kvalitét. (De flesta konsumenter hör ju inte av sig alls annat än genom att köpa eller inte köpa). Det borde säkert även löna sig att försöka skriva direkt till producent/tekniker/mixare med synpunkter. Kritiken kan ju lindas in där man understryker vad som var bra och även vad som kan göras bättre. Det är lättare att ta in kritik om man först får höra att något var bra."

Håller absolut med dig, för det är ju ingen större idé att bara vara på ett forum och gnälla om man vill försöka ändra på inspelningskvaliteten Tror förövrigt att även "vanliga" människor skulle önska bättre inspelningar om dom bara fick chansen att höra på hur häpnadsväckande illa det kan gå i en remastringsprocess exempelvis Att kritiken lindas in lite grann kan nog vara klokt. Själv fixade jag inte alls att sansa mig när jag hoppade på ett skivbolog nyligenoch responsen blev förstås därefter...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000