HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mest överskattade produkt i branschen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:36:31  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Jorma

Jag hade gärna kommit hem till dig och lyssnat! Nånting säger mig att jag nog inte hade somnat..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:11:33  Show Profile Send HanssoN a Private Message
HD600 är ingen särskilt överskattad produkt enligt mig. Jag anser den fortfarande vara en av de mest prisvärda HiFi-produkterna, ca 1900 kr kostar den om man köper från Meier-Audio.

Vid köp ingår frakten, och varken tull eller moms tillkommer eftersom Meier-Audio är ett tyskt företag.

En produkt kan dock vara överskattad även om den är prisvärd.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:07:33  Show Profile Send dole a Private Message
Svar till Jorma

En cd-spelare i den här prisnivån som du inte kan göra ett direkt val av låtar, inte programeras, inte kan visa kvarvarande tid m.m Det är en inte helt god egenskap. Det är vad jag menar med dåligt om funktioner.

mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:16:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ok, då förstår jag Dole.
Jag har aldrig tänkt på dom funktionerna och heller aldrig ens funderat på att jag saknar dom.
Kvarvarande tid, vad ska man med det till?
Jag brukar släcka displayen och lyssna på musiken.
Om det finns ett räkneverk som syns så stör det tycker jag.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:25:54  Show Profile Send dole a Private Message
Jorma

Det där med kvarvarnade tid var den funktion jag saknade mest faktiskt.
Jag har också alla displayer släkta i den mån det går, men ibland tänder jag upp den på cd´n för att just kolla hur lång tid det är kvar på låten.

Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:55:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är väl med det som med annat som man har vant sig vid.
Om man inte har haft den funktionen med kvarvarande tid så tänker man inte på det. Antagligen fanns inte den funktionen på cdfixen heller som jag hade innan S1,an.
Och förr i världen fanns inte fjärrkontroller.
Eftersom jag inte visste om sådant, så saknade jag inte det heller.
Men nu vill jag inte vara utan

När jag var liten så fanns inte TV. Jag var 5 år när jag såg tv första gången. Den skulle jag antagligen kunna leva utan.
Stackars dig sa mina ungar när jag berättade att det inte fanns tv när jag var barn. Men eftersom jag inte visste om att det fanns tv så saknade jag det inte heller.
Jag blev nog hellre blind än döv om jag var tvungen att välja på detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:14:05  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Visst saknar man en del på sin cd-spelare i form av random, kvarvarande tid med mera. Men som med allt annat, ju mer lull lull man slänger på, ju mer störande elektronik skall köras. Kan i och för sig tycka att så pass simpla saker inte skall störa musiken och signalen nått märkbart. Man har ju idag rent praktiskt delat upp de flesta delar i en cd så att de inte strömförsörjs av ett och samma ställe. Men det verkar som om ju dyrare elektronik, ju renare är den rent signalmässigt och funktions mässigt..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:20:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
SpLiX> Det Lull lull vi talar om här är endast något mer mjukavara i nån form av logikkrets eller annan programerbar krets så det kan inte störa mer.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:35:11  Show Profile Send JM a Private Message
"ByBees" & "Shakti" står nog längst upp på min lista över onödiga produkter. Plus sådana där "stativ" som man lägger upp hötalarkablarna på !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:45:56  Show Profile Send ekman a Private Message
utgår ifrån att JM har testat alla dessa under kontrollerade former?
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:05:30  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Rydberg:

Det är ju det jag menar, förmodligen kan eller stör det inte alls. Men varför då snåla med funktionerna?? Min spelare kostade ändå 30 papp när det begav sig...

Är det så, det är prestige att INTE har en massa lull lull på en lite mer exklusive pryl??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:21:59  Show Profile Send ekman a Private Message
det är nog lite prestige i det faktiskt men det är faktiskt lite komiskt att ju dyrare spelare man köper desto mindre funktioner får man och det finns ju faktiskt vissa funktioner som man kan tänkas vilja ha
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:25:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
SpLiX> Du kan nog vara inne på rätt spår faktikst, blinkande lampor och diverse onödiga funktioner rimmar illa med Highend kanske producenterna tycker.

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:23:55  Show Profile Send JM a Private Message
Rydberg ! Vissa saker behöver man inte testa för att avfärda... Visst kan Shaktsistenar ha en viss avskärmande funktion. Men då kan man lika gärna lägga ngt annat som absorberar/skärmar från elektromagnetiskt strålning (eller vad dom nu gör)ovanpå sina apparater...

Var det inte Shaktistenar som höjde effekten i motorer också ? ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:28:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Janne> Vet inte om du har blandat ihop mig med någon annan? Jag skulle aldrig få för mig att köpa en Shaktisten.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:31:18  Show Profile Send ekman a Private Message
JM: är nog mig du pratar med och inte rydberg
är ju kul att veta att du inte har en aning om vad du pratar om utan bara spekulerar =)
det finns för övrigt en bra förklaring av morgan på hur shakti funkar det går bra att söka efter den

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:34:43  Show Profile Send JM a Private Message
Förlåt Rydberg ! Jag fick spratt i både hjärnan och fingrarna...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:38:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
JM> Det är lungt, kan hända den bästa

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:46:20  Show Profile Send JM a Private Message
Ekman ! Eftersom jag "inte har en aning om vad jag pratar om" kan väl du informera mig om hur dom fungerar ? Som jag har förstått så skall dom skärma av och absorbera strålning på ngt sätt ? Eller har jag fått det hela helt om bakfoten ?

Jag tycker att det finns många produkter som man kan avfärda utan att ha testat först...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:07:23  Show Profile Send ekman a Private Message
"Jag tycker att det finns många produkter som man kan avfärda utan att ha testat först..."

det är väl där våra åsikter går isär då, jag tycker att det egentligen knappt finns någon produkt man kan avfärda utan att ha testat
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:07:24  Show Profile Send henricsson a Private Message

quote:
Kul tråd!
Allt annat än det som står hemma hos mig är ruggigt överskattat.

Hade Shakti fungerat så hade nog alla racing-stall anv dessa!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:08:29  Show Profile Send ekman a Private Message
precis som yamaha ns-1 är bäst för att dom står i ett flertal studios? =)
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:08:59  Show Profile Send nin a Private Message
henricsson, sugen att dra igång bråk eller?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:28:23  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej JM , du skrev...ang "ByBees" & "Shakti".

*Vissa saker behöver man inte testa för att avfärda.*
Samt också..... *Jag tycker att det finns många produkter som man kan avfärda utan att ha testat först...*

Jag tycker detta är intressant,att man kan avfärda ngt UTAN att ha ngn som helst aning om det fungerar eller inte i praktiken.
Tycker det verkar vara en lite skrämmande inställning som hämmar en eventuell utveckling,samtidigt som man begränsar sig själv.

En annan sak,med en sådan kommentar så mer eller mindre idiotförklarar du två mycket seriösa,fanatiskt intresserade och erkänt duktiga High End-personer.Nämligen allas vår Timbre och Jorma,dessa två har musiksystem hemma samt har dessutom lyssnat på det mesta som vi vanliga dödliga bara sett på bild eller knappt hört talas om.

Med den mkt långa erfarenhet dessa herrar har av riktiga High End-system så tror jag inte de stoppar in ngt i systemet som inte fungerar för dem.

Samt som de själva säger *öronen är mina urvalsinstrument*.
Om det sen inte fungerar för andra i sina system,ja det är väl det vanliga..vad man eftersträvar,hur van lyssnare man är samt man kanske inte har ett nog bra musiksystem som klarar av att plocka fram skillnaderna med dessa attribut.

Min uppfattning är att man bör tänka på sådant innan man kategoriskt avfärdar vissa saker.

Ta nu och lyssna själv,då gör du ngt vettigt av din tid,(menar att, det måste ju vara trevligare att lyssna på musik än att sitta här och skriva om ngt som du inte har en aning om) samt att du då får ett verklighetsintryck av hur dessa ByBees" & "Shakti´s fungerar .

Efter lyssningen,Ja då är/blir det intressant att ta del av dina synpynkter.....nu blir det ju bara en massa ordbajseri utan substans .

Som sagt, lyssna och återkom med intryck.Ngt som iaf jag ser fram emot med spänning.

OBS: Jag har inte lyssnat på dessa ByBees" & "Shakti´s själv,men ser fram emot det när den dagen kommer.Kommer då att ha en *openminded* attityd .

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/11/20 15:32:37
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:36:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Visst kan skall man vara openminded! Kan bara hålla med dig!

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000