HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nu sågade jag upp mina proac diskanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:09:30  Show Profile Send Per100 a Private Message
Resan fortsätter.

Hade ett behagligt och fint ljud innan när d2010 matades med en Copland rörförstärkare. Inga skarpa s-ljud. Jag minns även första gången proac 2.5 demades i butik med en rörförstärkare för över
100 000kr. Vilket en njutning.

De är tydligen utvecklade på Audio Research. Ingen slump.

Sålde sedan rörförstärkaren och in kom en zaplsolute mk4!

Nu uppenbardes det gamla proac fenomenet som jag har konstaterat med säkert 10 olika transistorförstärkare. Diskanten låter vasst utan rör. Rörförstärkaren lyckas tydligen släta över detta. Men med transistor funkar det inte alls lika bra.

Jag vet att många haft väldigt positiva erfarenheter med proac och transisitor så det kan mycket väl vara så att jag är överkänslig när det gäller stickig diskant.

Har prövat med olika högtalarkablar. Visst gör nordost flatline gold detta fenomen ännu värre, men även andra högtalarkablar hjälper inte riktigt när man driver med transistor.

Så jag har prövat Troels recept med att måla damar fernissa över diskantmembranet.

Fortsättning följer. Fernissan torkar. Två nya diskanter kostar 1000kr så det är värt en chansning.

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:16:36  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Kul test!!

Gjorde du några mätningar innan lr??
Väntar med spänning på resultatet, så gå gärna och blås lite så det kanske torkar mikroskopiskt lite snabbare.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:28:51  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nicke, inga mätningar. Men Troels har gjort en hel uppsats med mätningar för den som vill studera. Han har mer eller mindre exakt samma förstärkare som jag har.
http://members.chello.se/jpo/The_2_5_clone_papers_by_Troels_Gravesen_v3.pdf

Jag litar på öronen och börjar med att växla mellan en modifierad och en orörd.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:00:32  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nu har jag lyssnat en del. I direkt jämförelse genom att lägga balansen på antingen vänster eller höger (original / modifierad) så försvinner en hel del diskantinformation i den modifierade. Ljudet låter klart dämpat. Samtidigt är det vassa diskantljudet nästan borta, vilket Troels G också förutsåg i sin beskrivning.

Nej, jag är inte riktigt nöjd. Diskantens högre frekvenser blir alltför lobotomerade.

En positiv överraskning är att lågbasen slår på med en överraskande och explosiv kraft. Även detta beskriver Troels i sitt arbete.

Den nya diskanten lämpar sig nu mer för musik som inte vill presentera alla klara diskntljud utan mer nöjer sig med andra register (mellan+bas). Nu tycker jag musikvalet blir ännu mer begränsat än med ssss ljuden som trots allt går att avhjälpa med förstärkarval.

Nu skall jag experimentera vidare med diskantkabeln och kommer troligtvis inte behålla de nya diskanterna!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:12:47  Show Profile Send bassman a Private Message
Roligt att följa dina övningar Per.
Personligen så tror jag helt enkelt att transistorstärkare låter vassare, så felet ligger där.
Testa med ren, solid silversignalkabel, den ger ett mycket behagligt diskantljud också.
Blev skillnaden stor med Damarcoating? Som att hänga för en lite tjockare tygbit frsmför diskanten?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:18:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
Bassman, det ligger väldigt mycket i det du säger.

Med damar blev det stor skillnad i diskanten. Som en tygbit framför.

Jag håller på för fullt med att utverärdera olika signalkablar!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000