HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längden på högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:02:17  Show Profile Send qwert a Private Message
Påverkas ljudkvaliten av kabelns längd inom intervallet 2-5 m? Ofta ser man färdiga längder om 2x3 m, är det nån form av "ultimat längd", eller råkar det sig så att den längden tillfrågas oftast?

Det är ju frågan om en hel del pengar per extra meter om man går upp i prisklasserna; borde det inte då vara klokt att ta så kort kabel som möjligt?

PS. Detta gäller väl rimligtvis även för signalkablar? Alltså; klarar man sig med 0,5 m signalkabel och 2x2 m högtalarkabel så ska man köpa det, då det innebär mindre utgifter än om man betalade för "onödiga" metrar, eller?

Hi-fi OCH musik

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:19:45  Show Profile Send Rishna a Private Message
Alltså.. när det gäller kablar så snackas det mycket om det ena med det tredje och dittan och dattan. Att lägga stora pengar på kablar som är jättehypade och glänser i guld och silver är ganska onödigt. All koppar är av OFC-typ (oxygenfree copper) från vanlig 2x0,75 nätsladd till lampan och upp till värsta Baltic Cabel från dyraste tillverkaren. Kör 1,5 kvadrat och du klarar dig långt. På Silvan finns en kanontrevlig kabel för 11:- metern som duger gott. Antracitgrå 3x1,5 kvadrat (så du kan göra vad du vill med den tredje ledaren ). Hur som helst vill jag påtala hur oviktigt kabelvalet är i jämförelse med t.ex. lyssningsrummet.

Ang. signalkabel har jag inte hört någon skillnad mellan de enklaste man får med de flesta apparater och de som kostar upp till en tusenlapp. Dock anser jag att balanserad signalöverföring är att föredra om möjligheten finns.

Lägg krutet på t.ex. rummet så gör det en skillnad ingen kabel kan mäta sig med.

/Fredrik

Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:22:16  Show Profile Send Rishna a Private Message
Nu glömde jag det väsentliga i din fråga, nämligen längden på kablar. Så kort som möjligt naturligtvis men under 5 meter är det nog ingen fara. Signalkabeln bör också vara så kort som möjligt såvida den inte är balanserad då längden inte är lika kritisk.

/Fredrik
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:33:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Att lägga stora pengar på kablar som är jättehypade och glänser i guld och silver är ganska onödigt. "

Rishna...har du provat några bättre kablar för att stödja dina uttalanden eller har du bara läst Molt

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:38:41  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Inte f-n vet jag, men så kort som möjligt. Om inte annat så kostar ju puristkablage mindre i det läget.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:12:30  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
qwert, du har helt rätt i dina antaganden.
Kortare är både bättre och billigare, sen kan man alltid dividera om man hör skillnad mellan en på 2 meter och en på 5 meter.
Men varför lägga ut pengarna, på för lång?
Jag kan höra skillnad på standard lakritssnörena, och en signalkabel för 1000:- alla 8 dagar i veckan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:19:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Får hålla med Sanoj här.Men dock så är det bättre med kortare än för lång kabel. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:19:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dvs så kort som möjligt. MvhKristofer
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:22:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Rishna: om det nu inte är viktigt med påkostade kablar, varför finns det en stabil marknad för det då? Jag tycker du pratar strunt, jag har testat kablar av olika kvalitét och vet att det gör skillnad med påkostade kablar. Det är faktiskt dyrt att tillverka bra kablar, har en del erfarenhet av telekom-utrustning och där finns det många olika kablar som behövs vilka är mycket dyra pga kvalitétskraven. Ta inte illa upp nu, men du bör nog ha lite mer på fötterna om du ska bli tagen på allvar. Jag orkar inte fortsätta men det finns många som värdesätter fina kablar här, så jag är inte ensam.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:52:53  Show Profile Send Texianen a Private Message
Kablar äger! långa som korta

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:55:03  Show Profile Send Uniper a Private Message
Att påstå att alla kablar låter lika bra är bara fånigt. Men det är klart, om man inte vill höra skillnad så kommer man antagligen inte att göra det heller, hur uppenbar skillnaden än är.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:19:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Njaa, om jag har fattat det rätt kommer riktigt korta kablar att fungera som antenner...dvs plocka upp störningar utifrån. Den ideala längden bör nog inte vara under 2 meter....tror jag.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:25:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Rishna: Öh, men detta låter lite motsägelsefullt mot vad du just skrivit ovan, taget från DIY avdelningen "Göra egna balanserade kablar":

"Jag köpte Neutrix 4 honor och 4 hanar samt 3 meter "mikrofonkabel". Efter lödning och städning låg på bordet i vardagsrummet 2 par balanserade signalkablar. Ett par 0,5 meter och ett par 1,0 meter.

Inköpt på Musikalen i Halmstad till en total kostnad av 388:-

Som hittat och låter kanon!

Sen finns det säkert bättre men är skillnaden verkligen så stor mellan balanserade kablar som mellan obalanserade dito?"


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:43:29  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Here we go again!
Dessa eviga kabeldebatter. Enligt många så är en så kort kabel som möjligt det optimala. Kabeln skall gå så rakt som möjligt utan att läggas i slingor.
Vissa hör skillnad på kablar, "fine" använd då den kabeln som Ni tycker låter bässt. Hör man inte skillnad på kablar "fine" använd den kabeln som passar bäst.
Till er som inte hör skillnad, prova ytterligheterna. En 20 meter 75 kvadrat upprullad i en spiral, mot en specialkabel på mera än 4 kvadrat, hör ni ingen skillnad. Ja då har ni sparat dom pengarna, satsa pengarna på annat i stället. Gärna några fler Cd eller LP eller ett konsertbesök!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/18 :  00:05:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer "Gemeni", låt alla bli lyckliga efter sin fason.
Dock ju mindre kabelhärvor ju bättre normalt i alla fall, och ju bättre skärmade likaså.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/18 :  00:13:34  Show Profile Send lasselite a Private Message
Men fortsätt gärna resonemanget om störningar och vilka nivåer det handlar om. -100db -200db -100000db -10db?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/18 :  00:30:42  Show Profile Send hal a Private Message
Längden skall vara lika med eller längre än avståndet mellan högtalaren och slutsteget/förstärkare. Är det kortare blir det inget ljud alls !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/18 :  00:48:46  Show Profile Send Uniper a Private Message
hal: Jag kan bara instämma.
Har man redan kablar som är lite för långa bör man nog vara försiktig med att kapa dom. Det gjorde jag, och nu ångrar jag det. Efter en ommöblering så blev dom i kortaste laget. Ungefär som gitarrsträngar mellan förstärkare och högtalare. Känns lite förargligt att behöva skaffa nya kablar bara för det.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/18 :  08:16:45  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Att påstå att alla kablar låter lika bra är bara fånigt. Men det är klart, om man inte vill höra skillnad så kommer man antagligen inte att göra det heller, hur uppenbar skillnaden än är.

Höra SKILLNAD på kablar gör väl de flesta, men den intressanta frågan är ju om det faktiskt låter BÄTTRE? Själv är jag osäker. Ibland låter det bättre, men oftast bara annorlunda.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/18 :  08:31:01  Show Profile Send Cyber a Private Message
Niklas skriver:

"Höra SKILLNAD på kablar gör väl de flesta, men den intressanta frågan är ju om det faktiskt låter BÄTTRE? Själv är jag osäker. ......... "men oftast bara annorlunda."

Bra fråga och påstående..kan hålla med dig i det..det handlar ju mycket om att hitta ett "sound" som faller in i ens ljud"smak" ..



Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:06:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"om det nu inte är viktigt med påkostade kablar, varför finns det en stabil marknad för det då?"

Jadu, undra varför.

Somliga kabeltillverkare hävdar faktiskt att det kan vara bättre med längre kablar i vissa fall. Återigen, undra varför de tycker det?

"...det är klart, om man inte vill höra skillnad så kommer man antagligen inte att göra det heller, hur uppenbar skillnaden än är. "

Helt rätt och på så sätt sparar man ju en himla massa pengar! Om man vänder på ditt påstående kommer man fram till följande: "om man VILL höra skillnad kommer man antagligen att göra det, oavsett om det finns en skillnad eller ej". Kul va?
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/10/18 :  12:22:38  Show Profile Send Qvist a Private Message


Lagomt..

Mvh
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/10/18 :  16:04:25  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har hört två teorier! En är att ju kortare desto bättre. Låter logiskt. Men sen har jag hört att pga att högtalar tillverkarna använder sig nästan alltid av kablar mellan 2,5-3,0m och att man därför bör ha kablaget inom denna längd för "optimerd lyssning"


Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/10/18 :  21:14:42  Show Profile Send widen76 a Private Message
Som en kompis till mig en gång sa: "den är inte lång, men den är smal!"

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:17:50  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Som en kompis till mig en gång sa: "den är inte lång, men den är smal!"

Hmm... Vad ni gjorde tillsammans efter det vill jag nog inte veta...


/Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/19 :  02:54:18  Show Profile Send hal a Private Message

Nu ska jag lägga mig med ett leende, tack...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000