HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 CD skivans avstånd från lins...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:01:34  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag försöker laga en sony CD spelare. Det är en sony CDP XB-920.
En sån som har fast lins och någon typ av puck på skivan, som vänds upp och ned alá pioneer. Det jag undrar över är om skivans avstånd till lins är viktigt? Den är så nött under skivan att motorn inte får kontakt med skivan.


Det jag nu provisoriskt prövat är att lägga en distans under skivan och då fungerar CDn. Men då vet jag ju inte om det är rätt avstånd mellan lins och skiva.... Men man funderar ju om det inte finns en felmarginal där, eftersom det funkar.

Vet ni om avståndet är superkänsligt ang. jitter och sådant?

Det är inte min spelare så jag vet inte hur den ska låta.

Ge mig era synpunkter.

Tack Ronnie

Edited by - M3 on 2003/10/17 19:03:08

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:14:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
SÅ vitt jag minns regleras avståndet till CD-skivan m.h.a feedback-elektronik (en krets som ser till att signalstyrkan är ungefär lika stor hela tiden), dock finns det väl gränser för hur mycket det kan justera.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/10/18 :  22:24:12  Show Profile Send desoto a Private Message
Någon millimeter mer eller mindre ska nog inte spela så stor roll.

Jag har just en XB-920 och tycker det låter konstigt om mekanismen är så sliten att skivan inte roterar.

En tunn gummidistans på 'drivhjulet' finns det ju redan från början. Att byta ut denna borde lösa problemet.
Annars kan det kanske vara själva upphängningen till drivmotor som är sliten och gör att den sitter för lågt. Detta ser du nog om du tar isär mekanismen som sitter inne i själva släden.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000