HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags att prov lyssna stativare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:10:58  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Smörgåskillen

Jag hade kört b&w med betydligt bättre elektronik än nad s300. Jag tycker förövrigt inte att nad S300 är särskilt prisvärd eller låter sådär jättebra. men jag hade lätt kört en förstärkare och cd för ca 20 000 - 30 000kr styck till ett par stativare i de prisklasser du funderar på. Det är inte lönt att köpa ett par bra stativare om man ska köra underdimensionerad(och då menar jag inte watten!) elektronik till.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:13:05  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
ska man rekommendera elektronik så beror det helt på vilken högtalare du bestämmer dig för. Ska du köra Sonus Fabers dyrare stativare eller JM Lab micro utopia så hade jag rekommenderat Audionet Sam V2(35500kr), Lavardin IT eller Lavardin IS referens (ca 30 000) eller Krell 400xi(33000kr). Om du vill att högtalarna ska komma till sin rätt.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:23:10  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Akhenaton,

Classé? E den prisklassen vi snackar om för 805:orna?
Eller kanske TacT? De hade onekligen varit roligt med en digital förstärkare... ;)

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:41:37  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
En kille i Norge säljer Micro Utopia med org.stativ för 22k (NOK), vilket motsvarar 24 k SEK. Väl inom budget med andra ord. Hade jag stålarna skulle jag garanterat kontakta honom.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18834

(om du nu kan tänka dig beggat)

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2003/10/31 10:42:44
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:46:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är inte priset som bestämmer vilket som kommer låta bäst utan kvaliten och matchningen.. Men det kan oftast vara bättre att välja bättre elektronik än bättre högtalare, det är ju elektroniken som ska driva högtalaren och är den för dålig så kommer det inte låta bättre om man lägger ner en massa pengar på högtalaren....

/Martin
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/31 :  14:36:13  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Smörgåskillen

Jag tror du hade mått bra av att upptäcka världen som existerar utanför hifiklubben.. Varför inte gå in i en "vanlig" hifibutik, så får du fler märken att välja på än nad, classé, b&w och tact! Dessutom så är det stor chans att du blir bemött av betydligt kunnigare personal!

>MartinH

Självklart är det inte priset som bestämmer vilket som kommer låta bäst. Men oftast så brukar dyrare grejer låta bättre. Men matchningen spelar MYCKET stor roll också, det håller jag helt med om!

Jag tycker att man ska hitta nån sorts balans i sitt system. Vilken nu denna balansen blir beror väldigt mycket på vilket system man har.


Finns det dock nånting jag verkligen hatar så är det generaliserande uttalanden om att man ska lägga mest på elektroniken eller mest på högtalarna etc..

Allat handlar om balansen i systemet.

Med en Nad silverline s300 och ett par Sonus Faber Electa Amator II så tycker jag man är låååångt ifrån denna balansen.. bara för att ta ett exempel.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:03:10  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Akhenaton,

De jobbiga med at gå utanför Hi-Fi Klubben är att de blir så virrigt. Det finns ju ett helt hav att fylla med olika hi-fi märken. Ibland e de så man får dåndimpen. Jag bryr mig inte så mycket egentligen om vad det är som låter, om det är förstärkaren, högtalarna, slutsteget eller CD-spelaren, bara det låter bra. Det är just den där "bra" biten jag är ute efter. Och de gångerna jag har bevågat mig trampa på annan hi-fi mark än klubbens så har jag faktiskt blivit besviken. Iaf på högtalarna, det jag har lyssnat på upp till dagsläget har inte lyckats slå B&W. Men kanske är jag lika märkestorgen B&W som jag är till Lotus. ;) Butiken här i Lund är fantastisk, mycket bra service, kunnig personal (eller iaf han jag alltid snackar med) och en känsla av tryggeht infinner sig alltid när man är där. Så anledningarna till att flytta min pengar någon annan stans ser jag i dagsläget som ganska så små. Skulle så fall vara för att de aldrig byter skyltning i fönstret. Tror de har haft samma produkter i skyltfönstret i över ett år nu.

Men för att komma med självkritik så är inte mina refferensramar de största. Jag har varit dittan o däran o häran o lyssnat run, men jag har inte så många års lyssnarerfarenhet ännu så länge. Så jag kan inte säga att det skulle skada att lyssna på ännu mer i andra butiker. Men jag känner mig omotiverad till att göra det eftersom min nöjdhetsfaktor på klubben är så hög.

Men Krell och Gryhon är något som har intresserat mig ett tag...men jag har dock inte gjort något åt saken när det kommer till att lyssna på produkterna något närmare. har bara härt dem vid enstaka tillfällen.

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:37:24  Show Profile Send Anton a Private Message
smörgåskillen:
Om jag skall vara ärlig är mina erfarenheter av butiken i Lund raka motsatsen! Dessutom är lyssningsmöjligheterna katastrofala. Golvet i butiken spelar med duktigt.

Testa att besöka The Rock nere vid stadsparken, de har visserligen bara flerkanalssystem, men går det ju utmärkt att lyssna på högtalarna där och dessutom är de jäkligt trevliga! De har bland annat Krell som elektronik.

/A
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:07:37  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Anton,

Jo, jag har varit där nere. Mycket trevlig butik. De va där jag fick nys om Krell för första gången. De taskiga e att högtalarna jag gillar finns på hifi och grejorna som kan bredda mitt spektra finns på the rock. Mix them two together and you'll have a splendid coktail.

Jag kan hålla med om att två tredjedelar av säljkåren på hifi är kassa, men så finns de den där sista tredjedelen som jag har glömt vad han heter som e helt ok. O jo, jag kan hålla med om att butikslokalen inte är den bästa, så där har jag alltid ånat hem prylar innan jag ha handlat. Låter så sablans mycke bättre här hemma.

Men vart ska man ta vaägen om man vill lyssna på Krells tvåkanals system?

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:26:43  Show Profile Send Anton a Private Message
Jo, det låter nog bättre hemma än i vilken butik som helst.
Det är ett litet problem som du säger, att butik A har de högtalare man vill lyssna på medans butik B och C har den elektronik man vill ha. Om då någon butik inte vill låna ut grejor är det ju kört. Lite trist faktiskt.

/A
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:49:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn Katan. Om rummet är litet kan den vara helt rätt. Dessutom är den väldigt billig i sammanhanget (om du räknar bort aktiva filter och dubbla slutsteg) . Inget att förlora med andra ord.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/11/02 17:23:23
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:54:31  Show Profile Send Anton a Private Message
För att återgå till frågan så kan jag rekommendera att lyssna på Dynaudios nya Contour stativare S1.4, de spelar mycket bra!
Med din budget ryms både stativ och bra kabel.

/A
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:35:17  Show Profile Send Poe a Private Message
Var o lyssnade idag på några stativare. Avance Signature 3 MkII, Dynaudio 52 & 52SE. SE-modellen var snuskigt bra. Rekommenderar varmt en provlyssning.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:05:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Smörgåskillen

Jag har lyssnat en hel del på b&w och haft en del b&w hemlånade och förutom Nautilus 802 som är en enormt trevlig högtalare tycker inte jag att b&w är särskilt överlägsna andra bra märken. Jag tycker du ska göra ett besök hos Malmsjö hifi i helsingborg. Snacka med Bernt där, han är enormt trevlig och mycket kunnig. Han har dessutom en hel del roliga grejer att lyssna på, bland annat Audionet som är mycket trevlig elektronik.

Det kan vara värt att kika in hos ljudprodukter i malmö också. Jag har haft en del problem att komma överens med säljaren i den butiken tidigare, men efter mitt senaste besök förra veckan så måste jag faktiskt säga att jag till och med vågar mig på att rekommendera den butiken. Jag tycker du ska lyssna på en uppsättning på ljudprodukter som består av Jm Lab mini utopia, Lavardin IS referens förstärkare och Audionet Art v2 cd spelare. Jag vågar säga att den komibnationen kommer spela sockorna av allt som hifiklubben i lund har. Det skadar ju inte att kika på lite annat.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:19:04  Show Profile Send buris a Private Message
tjena poe!
vad var det som skilde avancena mot dynaudio 52 se modellen
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:32:41  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Har Ljudprodukter någon hemsida som jag inte lyckas hitta? Vet du vad han tar för mini-utopiarna, som för övrigt är en helt enormt bra högtalare i mina öron

/Jonas
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/02 :  09:25:26  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Buris.
Avancen lät faktiskt mycket avslappnat och trevligt. Det som jag inte riktigt gillade med den var att den lät lite "tjock" i den övre basen. Antagligen något hissad för ge intrycket av att spela djupare en vad den verkligen gjorde. Förutom detta var jag nöjd o glad tills jag bytte till Dynaudio 52. Här var det mindre bas, men med riktig spelglädje. När jag bytte till SE-modellen (som i praktiken endast har namnet gemensamt med 52:an) lät det extremt bra. Mer spelglädje, mer detaljer och framförallt mer botten. En riktigt bra högtalare! (Linn-ägare se bort, det var första gången på mycket länge jag kände den riktiga "stampa takten-känslan". Jag satt med ett hånflin på läpparna.. )

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/11/02 :  11:45:06  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Akhenaton,

Ok, jag ska göra ett försök. Vad e de med försäljaren hos ljudprodukter som du inte kommer överens med? Nyfiken... ;)

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:04:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Matrix serien och jag tänker främst på den sista är extremt prisvärda och 805 fick kanon resensioner på sin tid. Hittar du sånna så kan du nog sluta leta. Själv driver jag mina gamla Matrixar med gryphon steg och classé försteg. Det låter fruktansvärt musikaliskt och bra. Mina är den största modelle´n som har en mycket hög känsligeht på 93 dBWm. De lät dock inte "rätt" förrän jag bytte till denna kombination. Jag tror Classé kan vara en hit, om du har råd med någon av deras steg. Vägen till det perfekta ljudet skall ju oftast passera igenom en budget.. Jag har valt bort bil...
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:31:57  Show Profile Send Jazz a Private Message
Måste bara rekomendera Royd RR3!!!
En rolig liten högtalare som verkligen spelar MUSIK!!!
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/03 :  17:16:38  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
orthanc > Ca 2 veckor sedan du startade tråden. Vad har du lyssnat på och vad är dina intryck????
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/08 :  20:39:27  Show Profile Send stargazer a Private Message
Smörgåskillen> Angående B&W Matrix 805 och förstärkeri

> ...När du skriver att de kräver en bra förstärkare vad menas då?

Detta är förstås väldigt subjektivt. 805orna fungerar såklart med de flesta förstärkare, men för att verkligen få ut dess potential så behövs bra/matchande stärkeri. För det är ju så också att det skall matcha, systemmatchningen är A och O (som MartinH var inne på).

Finns bara ett sätt att ta reda på vad som fungerar bra vs dåligt, nämligen att lyssna och testa själv !

Här är mina erfarenheter:

NAD C270 (6000:- för slutsteget, 5000:- för matchande försteg): Tillräckligt med kraft, men för lite kontroll . Den lite "softa" återgivningen motverkar lyssningströtthet, men ger heller inte det där distikta "klippet" som krävs för 805an. Kort sagt, fungerar ok -men räcker inte hela vägen.

Linn Kolektor/LK85 (8500:- för försteget/8000 för slutsteget): 805an är riktigt elak mot linn-kombon. Platt och trist, 2-D, inget driv och fart i musiken (som ju jag var van vid efter 12 år som linn-ägare) - ja det lät riktigt illa. Jag trodde 805orna var trasiga - ända tills jag provade andra förstärkare! Ett tydligt exempel på felaktig systemmatchning.

Rotel RB 985 MkII (kom inte ihåg pris, men billig var den inte): detaljerad ja, men musikalisk nej. Gott om luft runt instrumenten, men fart och driv i återgivningen saknas totalt - och det visar 805an med all önskvärt tydlighet. Dess ljusa karaktär sätts också under 805ans förstoringsglas.

Cairn Loco (minns inte, var väl kring 12' för dessa monoblock, eller?): kallt, spretigt och tröttande. Visst skimrade övre mellanregistret, men resten sög. Även här taskig systemmatchning.

Roksan Caspian (12 500:- för gamla modellen, nya "M" kostar väl en tusing till): Här börjar det hända grejor! Vilken fart, vilket driv och plötsligt väcks 805an till liv - ja sprudlande liv! Som att öppna en tidigare stängd dörr till den högre skolan av musikåtergivning. 805an belyser caspians lätt mörka, köttiga framtoning och nästan all musik låter fasansfullt kul! Men visst plockar 805an fram de få nackdelarna också - kontrollen över basen är inte optimal vid viss musik. Och helt neutral är Caspian inte (sen kan man ju hävda att dess färgning förskönar musiken, det tycker i alla fall jag) Sen är det på gränsen till för lite kräm, det räcker för normal lyssning men inte mer heller. Men onekligen en förstärkare som fungerar klockrent bra med 805an - resultatet är så bra att jag köpte en caspian

Bladelius Grendel (49000:- för 2-kanalsversionen): Japp, här faller bitarna på plats. 805an växer ett par nummer och transformeras till en verklig high-end högtalare. 805an mår verkligen bra av Grendelns kontroll över de lägre regionerna och "klippet" blir helt sagolikt! Sen är grendeln så neutral att 805an hittar inte många defekter att lyfta fram. Öppenheten, bredden, djupet och 'luften' runt instrumenten är otroligt otroligt bra. En lektion i hur bra en stativhögtalare kan bli. Kan säga att det var ett gäng tappade hakor inne på butiken när jag körde 805orna med Grendeln. "Vilka bra högtalare du har!" var stående repliken följt av "du har gjort jordens klipp".

Andras erfarenheter:

Har hört av andra 805-ägare att en optimal kombination är Pass Labs Aleph-serie. Den tillverks inte längre, och secondhandex är tyvärr både sällsynta och dyra.

Någon här på forumet sa att Audiolab 8000A funkar bra med 805orna. Jag har ingen aning, men i sådana fall är det ett otroligt budgetkap i de sällsynta fall du kan få tag på ett begagnat-ex.

Alltså:
* matchning är otroligt viktig
* 805an är ett förstoringsglas på alla defekter i kedjan
* ge den ordentligt med kräm, 805an är riktigt trögdriven
* Stärkaren skall ha bra kontroll i basområdet
men förstås:
LYSSNA SJÄLV OCH MATCHA EFTER DINA ÖRON!

-<>--<>--<>--<>--<>--<>--<>--<>--<>--<>--<>-
orthanc> Sen så frågar jag samma sak som Farbror Barbro: vad har du kommit fram till hitintills, lyssnat på några/någon?


/ stargazer
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/09 :  04:47:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kan inte annat än instämma! Matchning är EXTREMT viktigt!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000