HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hur impedanskorrigera en diskant??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:31:50  Show Profile Send hifiman a Private Message
Hej

behöver hjälp med hur man impedanskorrigerar en diskant. diskanten är en Seas Excel T25CF001. en mycket bra diskant, tror inte det behövs någon impedanskorrigering, ellre vad tror ni??

vill iaf ha hjälp med hur man gör en sådan krets, och gärna hur man räknar ut den

själv är bäste dräng!!

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/17 :  14:28:16  Show Profile Send dax a Private Message
Jag antar att du vill jämna ut den stigande impedansen för högre frekvenser. I så fall kan du söka på konjugatlänk (RC-länk) på forumet. Du kan även kolla in på t.ex http://hem.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/, där finns det formler för beräkning av en sådan länk.

Kretsen består av en kondensator och ett motstånd som seriekopplas. Denna krets kopplas sedan in parallellt med högtalarelementet.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:27:40  Show Profile Send hifiman a Private Message
denna krets visste jag självklart om, det kan jag själv räkna ut på Lsp CAD, men jag tänkte mer på en sugkrets

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:43:30  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Den ända "köphögtalaren" som jag har sett filter på till just denna diskant är till Seas Odin högtalare och där kompenserar man upp den till 8ohm.
Du kan själv se filterkonstruktionen på deras hemsida.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:07:29  Show Profile Send hifiman a Private Message
njae..... Mårten Design har den också i deras Monk.

dessutom verkar det filtret lite märkligt, jag menar titta på motståndet som ligger i serie, det står ju på 2 ohm medans parallellmotståndet ligger på 12,5 ohm. hur ligger detta ihop? jag trodde man skulle höja värdet på seriemotståndet med 2 ohm, från det värdet man får när man dämpar diskanten, har jag så fel??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:08:43  Show Profile Send hifiman a Private Message
men Odin har inte den diskant jag har, utan den har Millenium diskanten (lite finare än min)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:14:05  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
err
jag menade ju Seas Trym såklart....

Med 4ohm i Serie och 22ohm Parallell.....
seriemotståndet är ju bara till för att dämpa diskanten, parallellmotståndet är till för att kompensera ner resistansen för hela kretsen.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:47:02  Show Profile Send hifiman a Private Message
seriemotståndet ligger på 3,3 ohm och inte på 4 ohm på Seas Trym.

men här är ett exempel på hur jag har förstått det hela, rätta mig om jag har fel:
om jag har en diskant på 6 ohm som jag ska göra till 8 ohm, då räknar jag först hela filtret på 8 ohm, och efter filtret kommer dämleden till diskanten. så långt är vi alla med. säg att jag ska dämpa diskanten 5 db, då ser vi att vi ska ha ett seriemotstånd på 3,5 och och ett parallellmotstånd på 10,3 ohm. så långt så bra. och sen för att behålla 8 ohm på diskanten så plussar vi på seriemotståndet 2 ohm. har jag förstått det rätt???

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:00:14  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
just ja 3,3 annars hade ju inte elementet komenserats till 8ohm.

näe så e det inte, du tittar hur många ohm seriemotståndet ska vara på för att den ska dämpas x antal db som 8ohms krets...

säg att du kommer fram till att du ska ha ett seriemotstånd på 4ohm för att dämpa en 8ohms krets 6 db...
Hur mycket ska då parallellmotståndet ligga på för att hela kretsen ska ligga på 8ohm?

jo e det 6ohms diskant så blir det...

4+a*6/(a+6)=8 Sen löser du bara ut a... å sätter ett så stort motstånd parallellt över kretsen...





Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:42:31  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag tror att även detta blir bra:
Rs = Seriemotstånd
dB = Dämpning i dB
Rö = Önskad resistans (8 ohm t.ex.)

Rs = Rö / 10^(dB/20).
Sedan blir den totala parallella kretsen (kallar den t.ex) Rtp = Rö - Rs
Parallell resistorn (Rp) blir då (på mitt krångliga sätt!) Rp = 1/(1/Rtp - 1/högtalarimpedansen).




Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:43:21  Show Profile Send dax a Private Message
Sugkrets, det är väl en LCR parallellt med elementet! Är det så vanligt att kompensera för detta till en diskant?

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:20:14  Show Profile Send mjon a Private Message
Angående parallellmotståndet så är det i stor grad inblandat i dämpningen av diskanten. Om du inte vill använda ett seriemotstånd, t.ex om du inte vill ha för många komponenter i serie, så går det bra att dämpa diskanten genom bara ett parallellmotstånd. Problemet med detta är att impedansen har en förmåga att sjuka lite väl lågt... Detta är dock ett mycket bra sätt att få en jämn impedans.

En LC-krets kan användas för att impedanskorrigera en stigande impedans men den största anledningen till att använda den är att man vill dämpa den övre diskanten. Över en viss frekvens så kommer det att finnas ett motstånd parallellt med diskanten vilket gör att den dämpas. Brukar användas till diskanter med stigande frekvenskurva samt ofta till alu-diskanter.

En LCR parallellt med diskanten används normalt sett till att kompensera impedanstoppen vid resonansfrekvensen. Detta brukar dock inte behövas förutom till element utan magnetisk olja eller element med högt fs. Kan dock även behövas om man delar lågt.


Sammanfattning: Tror inte du behöver något av detta med T25CF001 och delning över 2000 Hz.

/ Magnus
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:52:21  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
jMjon:
Jo visst är det så att parallellmotståndet också tar upp effekt enl. ohms lag :)
men om man har ett beräkningsmedel t.ex stickan så ser man ju vad seriemotståndet ska vara för att sänka en diskant x antal dB.
Jag tror sen inte att detta påverkas så mycket ytterligare för att man tar ett lite större parallellmotstånd för att öka den totala impedansen i kretsen.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/10/17 :  21:06:31  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Man sänker inte diskantens nivå med bara ett parallell motstånd, samma spänning ligger fortfarande över diskanten (bortser nu från de små förluster övriga komponenter i filtret och kabel ger) det som händer är att du värmer upp både förstärkaren och parallell resistorn, detta gillar vattenfall som då får sälja mer el .
Mej veterligt är det RC-länk som används vid impedans korrigering på (dynamiska)högtalarelement.


Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/18 :  01:01:25  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag har läst lite på nätet och pratat med Bo på goldenagemusic.se och kommit fram till att man inte alls behöver korrigera diskanten från 6 ohm till 8 ohm utan man beräknar filtret efter elementets impedans.
sen lyssnar man igenom och hör efter om allt matchar bra, eller om man kanske behöver dämpa diskanten ännu mer för att bli bra med basen.

ni ska ha tack alla som hjälpt mig!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/10/18 :  09:33:11  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Visst är det så att man inte behöver kompensera för 6 ohm eller ens 4 ohm. Förstärkare i allmännhet orkar att driva lasten och då går det alltså som regel bra.
Sen kan man lyssna och åtgärda i det oändliga. När det gäller nivån kan du börja med en ca 2,2 ohm resistor i serie med diskanten, jag tror att det blir hyggligt.

Edit: det var väl bygget med Vifa P17 som du skulle ha diskanten till? Isåfall borde 2,2 ohm vara ett vettigt startvärde.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/10/18 09:35:11
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/18 :  13:07:51  Show Profile Send hifiman a Private Message
förra högtalarna jag byggde, med samma element, så dämpade jag diskanten 5,5 db. alltså 2,9 ohm i serie och 6,8 db parallellt. detta lät nog så bra, men att jag borde dämpat 6 eller t o m 7 db hade varit bäst

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/10/18 :  13:17:12  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Oops jag glömde nog bort att 2 till 4dB går bort vid baffelstegskomp! 6dB på diskanten kan nog bli vettigt i slutändan.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/18 :  14:19:10  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag kommer att använda baffelkorrigering på basen i form av ett motstånd på 8,2 ohm och en drossel på 1,5mH. diskanten kommer att bli dämpad cirka 6-7 db med 18 db filter. basen har ett 12 db filter med konjugatlänk

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/18 :  14:26:59  Show Profile Send dax a Private Message
Jag är inte helt säker på att resultatet med baffelkompenseringen kommer att bli helt lyckat i ditt fall. Använder du den "seriekretsen" jag tror att det är, måste man ha en relativt konstant impedans i övrigt för att resultatet ska bli bra. Jag har testat detta och det blev sådär! Istället baffelkompenserade jag genom att lägga brytfrekvensen för ett 1:a ordningens filter för basen ganska lågt, ungefär där baffelkompenseringen behövs. Det blev mycket bättre!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/19 :  14:44:06  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag får helt enkelt prova!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/19 :  17:46:23  Show Profile Send dax a Private Message
Så klart du ska prova, men du kan ju ha i åtanke att det är bra om du så fall försöker ha en ganska jämn impedans.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:29:47  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Mycket skrivande å liten verkstad, jag har hunnit ändra mitt deln. filter 3 gånger under tiden som den här tråden har levt

Som du skriver i signaturen Hifiman...
Skrid till verket nu å meddela vad skillnaderna var mellan de olika testerna
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:02:58  Show Profile Send hifiman a Private Message
det ska jag LaZyWorM..... men har fått fel värden 2 gånger irad, så de får hela tiden skicka nya. riktigt dåligt!!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000