HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Giftiga diskanter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:26:22  Show Profile Send daja a Private Message
Bara en lite tanke:

Satt på en konstruktionsmaterial-föreläsning idag och lyssnade på föreläsaren prata om berylium. Det är ju ett väldigt styvt material som bl.a JM Lab använder till diskanterna i sin värstingserie, som alla kanske vet. OK, allt bra men sen nämner han att det dessutom är giftigt! Kan det vara så himla smart att använda giftiga ämnen i en högtalare. Berylium-oxid var tydligen inte allt för trevlig. Risken att det skulle vara farligt för en är nog väldigt liten men ändå. Undra om ägare av JM Lab vet om det? Nog inget som nämns i reklamen i alla fall...

99 cd-p - 99 - piP

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:41:08  Show Profile Send hal a Private Message
Om ingen JM Lab-ägare svarar på detta bör vi nog bli lite oroliga...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:46:09  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Daja: Har du en apparat med ett kretskort hemma?
Där kan vi tala om giftiga saker...
En ny apparat bör spendera första timman i drift i ett väl ventilerat rum för att bli kvitt ångorna från div flamskyddsmedel som kretskorten är täckta med.
Du har säkert kännt lukten av en ny apparat...

Sedan kanske man inte bör äta en JM Lab diskant eller gnida den mot hunden men jag tror nog att den är ofarlig att lyssna på. Då är det nog otrevligare för dom som tillverkar högtalaren.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/10/16 21:21:04
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:47:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sensmoralen är: "Slicka inte på dina diskanter"!
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:48:48  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Vem vet... det kanske låter bättre då!

Vem offrar sig?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:55:03  Show Profile Send daja a Private Message
Dajo: Det visste jag faktiskt inte. Och jag som tycker det luktar ganska gott om nya apparater...

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:55:14  Show Profile Send hal a Private Message
Dajo: gnida den mot hunden ? Är det inte farligt för katter ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:18:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hur var det med Plasmadiskanter då?
Dessa sägs genererar ozon. Som dödar många hjärtsjuka och astmasjuka människor i Sverige varje år.

"Ozon är en naturligt förekommande gas, som bildas genom att luftens syre oxideras i närvaro av kolväten, kväveoxider och solljus. Den gör stor nytta som UV-filter högt uppe i atmosfären, men nära marken är det skadligt för växter, djur och människor."

- Nyttigt!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:19:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

berylium är farligt vid själva framställningen.
inte vad jag vet, i fast färdig form..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:09:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vilka gaser träder fram när en elektrolytkonding smälter?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:19:49  Show Profile Send COP a Private Message
Om jag minns rätt så förbjöds användning av berylium i Formel 1 dörför att det kunde vara farligt för banpersonalen vid olyckor eller så var det för dyrt.
Ännu en anledning att inte byta ut sina gamla Mini Utopia
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/10/16 :  23:12:59  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Dette emnet har värat diskuterat mycket på "diy speaker list". Det er som Niklas siger det bara unner fremstillingen og når beryllium finnes i mycket fint pulver form. Vet innanning får man pulveret i lungerne og det kan give kræft/cancer.

Beryllium har värat anvennt i mange år til pick-up'er och i annen finmekanik hvor der önskes stor stabilitet och lätta materialer. Et annet liknande metal er titannium som ochså använns til högtalare. Ellers er der diamant diskanten fra Thiel & Partners - den er inte giftig, men prisen er

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/17 :  00:06:47  Show Profile Send Daniel a Private Message
hal:
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/10/17 :  00:36:20  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Beryllium oxid i tex damm form är akut giftigt dvs kan ge en ganska omedelbar påverkan. Däremot beryllium metall är inte giftigt och oxid bildas inte så lätt, även oxid som bildas är hårt bunden till basmetallen så det är ingen risk att något händer även om man skulle tex slicka på en bit beryllium. Beryllium oxid används som isolering och värmeledare i högfrekvenstransistorer och i början av 80-talet var det nästan panik i branchen eftersom man började varna för att beryllium var giftigt. Numera så är det lite lugnare och det man varnar nu för är att ta det försiktigt när man skrotar en apparat innehållande berylliumoxid komponenter, däremot normal hantering är inget större problem.

MVH Hans, (Har konstruerat diverse saker både med beryllium metall och berylliumoxid)

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/17 :  06:59:34  Show Profile Send s.m.f a Private Message
trodde bara det var giftigt i pulverform... ?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/10/17 :  07:14:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag är helt övertygad om att det är farligt att leva.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/17 :  08:09:03  Show Profile Send hal a Private Message
Ja Dan Brickman, det leder ju ofelbart till döden.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/10/17 :  08:10:58  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
trodde bara det var giftigt i pulverform... ?


Jo, just det, (jag kanske uttryckte mig lite oklart) Beryllium oxid är inte lättlösligt så därför är inte hela bitar giftiga men om man tex skrotar en apparat innehållande komponenter så finns det risk för att berylliumoxid damm bildas som då utgör en hälsorisk. Åtminstone inom EU så finns det lag på att det skall finnas en varningsskylt som varnar om berylliumoxidhaltiga komponenter ingår så att man kan vidta ågärder vid skrotning.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:35:10  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kan du förklara hur oxid har oxiderats? Jag trodde att syre var en oxidator!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:09:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Beryllium oxid är en keram som till motsats till alla andra keramer, isolelerar OCH leder värme bra. Med isolerar menar jag elektriskt. I många fall använder man aluminumdioxd för att isolera ett chip elektriskt från höljet, och det leder värme helt uselt tyvärr, där är berylliumoxiden överlägsen, men lite problematiskt att använda.

Om titan kan man säga att det brinner som magnesium, om det är litet nog. Har sett en hel låda med titaniumspån börja brinna.

Jobbat lite med flourvätesyra med, fanskapt känns inte när du får den på huden, det bara märks att du har ett hål i huden. Usch. Rykande salpetersyra är ingen höjdare heller. :)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:16:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Titt, vi har en expert inom varje område här på Hififorum, nu tubetvr som kan saker om berylium. Jag tycker detta är ruskigt kul då det verkar var en stor kunskapsbank sammantaget här på forumet, blir förbryllad varje gång, verkar finnas experter inom alla områden, sådant gör det värt att besöka detta forum dagligen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:47:16  Show Profile Send Klenkar a Private Message
aluminumdioxd, har försökt att hitta denna förening!
diAltriO, finns men.....
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000