HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/17 :  08:49:27  Show Profile Send Gebex a Private Message
mangew:

MidFi är en anlägning som är i mellanprisklassen. Vad det innebär är naturligtvis en fråga om hur man tolkar MidFi. Det jag menade var en anläggning som ligger mellan 15 000 kr och 30 000 kr. Andra har säkert en annan uppfattning om vad MidFi är, men det var det jag menade.

Troligtvis så fungerar MusicWave Plus utmärkt i betydligt dyrare anläggningar. Anledning att jag tog upp det är jag tycker att kabeln är bra att motverka spretig diskant eftersom den lugnar ner diskanten lite.

Om du idag använder en silverkabel så bör du vara medveten om att många upplever att kopparledare ger lite mjukare ljud än silver.

Visst är det bäst att provlyssna. Men om du har fått ett så bra pris att du tror att du kan sälja kabeln utan förlust så kan du köpa och testa. Om den då inte passar i ditt system så är det bara att sälja den.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:18:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Där ser man...nu har jag läst på lite bättre

Filtrena börjar att rulla av vid 150 kHz..boxarna gör att alla elektriska parametrar är identiska oavsett längden på kablarna. Det spelar med andra ord inte någon roll om kablarna är 2,4m eller 10m du får alltid samma ljud...

Uppgraderingssystemet gör väl att man får ca75% av nyvärdet vid uppgradering..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:21:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Uppgraderingssystemet gör väl att man får ca75% av nyvärdet vid uppgradering..


Det gör ju Transparent till ett väldigt tryggt alternativ.... Så länge som man gillar karraktären på kabeln...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:28:51  Show Profile Send Manga X a Private Message
Transparents uppgraderingstrappa gäller alltså inte alla deras produkter. Endast de f.r.o.m. Plus nivån.

Citat av Sladd på direkt fråga ang. denna hgt-kabel.
"music wave ingår inte i uppgraderingsprogrammet, man skall upp i PLUS-nivå för det."

Ville dela med mig av denna information så att vi inte har felaktiga faktaunderlag.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:42:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det kan ju vara bra att veta! Tack för infon Manga X.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:53:47  Show Profile Send Manga X a Private Message
Uppgraderingstrappan börjar alltså f.r.o.m. "Plus" modellerna både på signal- och högtalarkablar.

Ville bara förtydliga.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2003/10/17 10:54:39
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:57:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Felaktigt faktaunderlag.... Sorry, men det lät bara så kul...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:41:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Är nu ägare till Sampix gamla Transparent Music Link Plus, och jag måste säga att jag otroligt nöjd med den!Hade en Harmonic Tech Truthlink innan och tycker faktiskt inte den är i samma klass!Köp du med förtroende!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:31:39  Show Profile Send ekman a Private Message
haha siliconix har just avslöjat sig själv =)

och sanoj mr nordost? är inte det jag? =) och jag har faktiskt ägt både transparent och nordost och lyssnat på ett flertal kablar av varje märke så det är väl i mångt och mkt min egen åsikt =)

kan för övrigt svara på att "siliconix" har lyssnat på flertalet transparentsnoddar dock inga speciellt bra
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:46:59  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ja, enligt vad den allmänna uppfattningen är verkar det vara bra kablar, men det verkar också som att den har en lite odetaljerad karaktär. På gott och ont, känns som att jag iaf INTE vill ha mindre detaljer än vad jag har nu då jag har en anläggning som i stort har ett lungt lite mörkt ljud. Tror jag ska avvakta med dessa kablar som säkert är ett mkt. bra köp men jag har tyvärr andra projekt på gång också som måste slutföras innan vi tar sista finslipet med kabeluppgradering.
Tack iaf för den info som framkommit, då vet man vad man ska kolla efter längre fram.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:50:29  Show Profile Send ekman a Private Message
dom är inte alls odetaljerade förutom kanske dom absolut billigaste däremot blir dom ALDRIG ljusa i klangen dom är lite åt det mörka hållet =) typiskt fett amerikanskt rockande ljud fast väldigt bra...

tror för övrigt inte du kommer få färre detaljer utan istället kommer du få fler =)
iallafall jämfört med det du hade innan, fast sen finns det ju andra fina kabelmärken också där du får både lugnet och mkt mer detaljer :P
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:26:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Aha Mangew!

Då har jag chansen på dem då???
Jag har just sålt mina Nordost och vill ha / ska ha Transparent istället. Då helst Bi-wire då mina underbara Minima Amator är byggda med den möjligheten.

Vilken underbara nyhet så här lagom till helgen!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:06:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jo Manga_X, har meddelat att jag trots att jag egentligen vill/borde köpa dem ska vänta med kabelbyte efter jag gjort färdigt de andra projekt jag håller på med.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:24:22  Show Profile Send jari a Private Message
Kan bara instämma i lovorden om Transparentkablar,
mkt bra,om du skall prova ett antal olika kablar,
ge alla kablar en rejäl möjlighet att spela in sig.
Minst en vecka,om inte två,jag har inte gett alla
kablar den chansen,och har antagligen inte hört vad
de verkligen presterar.Jag har för närvarande Jorma
Design Nr 2,och de kom inte till sin fulla rätt förrän
efter minst 2 veckor.



Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000