HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAB-radio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:42:53  Show Profile Send AA a Private Message
Såg att någon skrev om DAB.
Jag har varit sugen på en mottagare ett bra tag nu och SR lanserade nyligen ett par nya kanaler som gjorde att jag började fundera på en mottagare igen.

Nån som har nåt tips på mottagare?
Finns det någon med digital utgång?

Mange tak

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  14:50:34  Show Profile Send gcs a Private Message
AA:Alla DAB apparater har digital utgång...både optisk och coaxial.(48 KHz) Gå in på SR´s hemsida och kolla först vad som sänds digitalt. Det kan ju vara som så att dom åtta program som sänds i dag inte passar dig...i så fall har du ju tjänat minst 5000 spänn genom att inte köpa just nu. Personligen så tycker jag som radiolyssnare att utbudet just nu är väldigt dåligt för att motivera ett DAB köp.

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:14:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Enligt min erfarenhet har hifi-handlarna inte varit intresserade av det, liksom SACD. När man nyfiken kommer in i butikerna får man i stället en utläggning om hur osäkert det är om DAB/SACD framtid. Nej tyvärr, vi har inget du kan titta och lyssna på. Det kan vara annorlunda på andra orter.
Hifiklubben har dock nyligen tagit in DAB-mottagare men antar att de bara säljer dem på de orter där DAB finns nu. De har en av märket Pure med både digital och analog mottagning samt en bordsradio med enbart digital mottagning. Pure har fått bra omdömen i engelska och tyska tidningar.
Pure har en modell med enbart digital mottagning men den får man importera själv.
Sony har en hybrid men den är dubbelt så dyr. TAG och Arcam har också DAB men jag vet inte om dessa importeras.

Edit: DAB är inte ett högupplösningsformat som SACD och DVD-A utan har sina begränsningar. Det är inte bättre än vanlig FM med en bra signal (god antenn) men förhoppningsvis bättre än småbrusig FM från bandkabelantenn. Signalkvaliteten från kabel-TV (radiosignalen) brukar vara sämre än bandkabel. Min tuner har börjat krångla och då är det intressant att fundera på DAB.


Edited by - Anders47 on 2003/10/15 15:23:53
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:34:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det man kan säga om DAB är att i England har det börjat ta fart, och BBC har klämt ner bandbredden för att få in mer stationer. Ibland mono, helt otroligt, ofta 128 kbps vilket jag tycker är kass, i alla fall när det gäller mp3. Någon med egna erfarenheter av det här?+
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:10:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips kan ju vara att prova SRs digitalkanaler via nätet innan man springer iväg och köper en separat mottagre, alla digitalkanaler streamas ju också och har man bredband är kvalitén nog likvärdig med radiosändningarna. Om man använder en separat DAC (i en reciever eller liknande) är kvalitén helt ok, problemet är att radioprogrammen med få undantag fortfarande är lika dåliga.



Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:16:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag får bara in digitalradion via nätet med högst 96 Kbs, vilket bör vara halva bandbredden mot radiosändningarna.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:47:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har provat DAB under en kort tid. En av tankarna med DAB var väl att man skulle kunna åka bil genom hela Sverige utan att behöva byta frekvens samtidigt skulle man hade en stabil mottagning. Jag bor så till att jag kan se Nackasändaren från mitt fönster utan en massa hinder av höga hus...trots det hade jag stora svårigheter att ta emot kanalerna med god kvalitet. Jag var tvungen att slänga ut antennen på taket för att det skulle fungera. När det gäller antalet bitar som används vid en sändning så är det beroende av vilken kvalitet man önskar...t.ex en sportsändning behöver ju ingen hifi kvalitet..i allafall inte om reportern kommenterar via en telefon. Då kan man dra ner på bitantalet till förmån för musikprogrammen som SR brukar sända med 256 Kbit/sek som då medger en bandbredd upp till 20 KHz. Det här vet Knoppen att berätta om eftersom han jobbar i Pentagon (Teracom som sköter utsändingarna över landet).
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det precis var men musiken gick ut med maximalt 256 Kbit/s medans talade program sändes med lägre bit antal.

gcs
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:01:34  Show Profile Send Guru a Private Message
Skulle inte DAB läggas ner ?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:18:07  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det känns verkligen trist att när nu SR har chansen att sända i enormt bra kvalitet (16 bitar, 44,1 kHz), så sjabblar man bort det genom att trycka in fler kanaler istället. Varför? Digitaltv har ju gjort precis samma sak; spel och annat trams istället för DD 5.1 eller DTS. Verkligen trist att man prioriterar som man gör.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:56:49  Show Profile Send gcs a Private Message
DAB ska inte läggas ner. Anledningen till att DAB inte har slagit är nog att tillverkare och försäljare inte är intresserade....man kan oxå säga att dom komersiella radiokanalerna inte heller är intresserade av DAB. Kommersiella radiokanaler sänder med så taskig kvalitet redan nu och det skulle höras ännu värre om dom gick ut i digitalradion. Man skulle ju kunna hoppas på att dom i så fall skulle bli tvugna att sluta komprimera så hiskeligt som man gör utan undantag. Sedan Pinhead man sänder med 48 KHz och inte med 44.1 KHz.
När det gäller bitantalet så vet jag inte om det är 16 bitar eller något annat format. Vitsen med DAB är oxå att man ska kunna sända fler kanaler på ett frekvensband och därmed kunna öka antalet program
till en lägre kostnad. Man kan jämföra med DVD skivan....ju fler kanaler desto lägre bitrate per sekund.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/15 :  18:34:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hmm. Jag tar tillbaka vad jag skrev, det verkar som om alla SRs internetutsändningar är på 97 kb/s just nu.
Konstigt, jag var rätt säker på att vissa kanaler sändes i 196 kb/s, har det ändrats eller är det bara jag som har drömt?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/15 :  22:12:51  Show Profile Send poppop a Private Message
Som vi lustigkurrar brukar säga... DAB = Dead At Birth!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/15 :  22:23:07  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
gcs --> Jag ber om ursäkt för snedtrampet vad gäller frekvensen. Om man sänder i 48 kHz borde det innebära att vi skulle kunna åtnjuta toner upp emot 22-23 kHz. Det låter ju lovande. Min frågeställning var i grundtanken en undran varför man måste dra ner på kvaliteten till förmån för mängden i utbudet. Varför nöjer sig inte, i detta fallet, SR med de 3 (4) kanaler vi har idag, och använder den ökade bandbredden till att förmedla högre kvalitet på sitt befintliga utbud?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:13:17  Show Profile Send gcs a Private Message
"Varför nöjer sig inte, i detta fallet, SR med de 3 (4) kanaler vi har idag." Ja det kan man fråga sig...jag tror att det är så att statsmakten (Kulturdepartementet)vill att SR & UR ska fylla sändningstiden(dygnet)med så mycket som möjligt utan att det kostar mer pengar. Statsmakten vill på något sätt även tvinga in dom kommersiela radio och tvkanlerna i det digitala marknätet för att sedan kunna finansiera marknätet.(DAB och digitaltv) Eftersom PS- bolagen inte får några pengar till alla program som ska fylla upp dygnet så måste man köra med mycket repriser och man måste oxå förbilliga produktionen(som man har kunnat läsa i tidningarna den senaste tiden)vilket man gör genom att köpa ny billig produktions utrustning, ganska billiga DV-kameror som man sedan sätter i händerna på icke utbildad personal och freelansfolk. Allt detta enligt principen "det är ju så enkelt att göra program i dag med den nya tekniken."
Det här kan man ju få prov på om man lyssnar på någon av våra kommersiela radiokanaler eller tittar på TV3 eller 5:an. Jag är själv jäkligt trött på alla dessa oproffsiga DV produktioner som förekommer i dag...därför lyssnar och tittar jag numera aldrig själv på dom här radio och TVkanalerna. Har man lyssnat en heldag på ex.v. Vinyl 107 ja då har man nog hört hela deras skivarkiv.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000