HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik i stil med Kari Bremnes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:05:56  Show Profile Send hifiman a Private Message
Hej

håller på att bygga ett par högtalare som har några veckor kvar i tillverkningsfas innan de skickas till lackering. vill ha lite bra skivor när dessa är klara för lyssning.

min fråga är om någon av er kan rekomendera musik i stil med Kari Bremnes, typ hennes skiva "Norwegian Mood". hela denna skiva är bara SÅ skön. perfekt inspelning på alla låtar.


tack!!

själv är bäste dräng!!

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:49:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Karis skivor Månestein och Svarta Björn är också bra.

Jag skulle vilja rekommendera "Mirrorball" av Sarah Mclachlan samt en drös skivor av Alison Krauss. Även gruppen Fourplay samt svenske bluesgitarristen Eric Bibb.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/10/18 :  23:13:52  Show Profile Send tompa a Private Message
Har ni hört "Salmer på veien hjem" (Kirkelig kulturverkstad 1991)? Jag köpte denna CD mest av en slump,för jag brukar definitivt inte lyssna på psalmer eller religiös musik. Men se, där fann jag ett riktigt guldkorn: Kari Bremnes´ version av den oehört vackra "Sorgen och glädjen". Resten på CD´n är inte i samma klass, men denna enda låt är tillräcklig för att CD´n ska snurra emellanåt och förgylla min tillvaro. Jag måste säga, att det är få vokalartister (alla kategorier) som lyckats göra någonting så vackert som Kari Bremnes.

tompa
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  19:49:16  Show Profile Send thompa a Private Message
Håller med om att Kari nästan står i en klass för sig. Svarta Björn har några spår som jag har som en slags referensmusik när jag testar nya prylar och tweaks...

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Th
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/12/30 :  13:15:04  Show Profile Send Th a Private Message
Gillar också Kari Bremnes, samlingsplattan Erindring är grymt bra. Om du inte har hört Mary Black innan så kan jag rekommendera att du lyssnar på hennes "The Collection".

//Tomas
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/03 :  18:32:26  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
När vi ändå snackar bra musik måste jag bara slå ett slag för Eva Cassidy. Köp "Songbird" och njutningen är total. Få inspelningar låter så äkta och okomprimerade som Evas.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:49:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
En annan norska som nästan har ännu bättre röst än Kari är Sissel, sitter och väntar på en skiva från USA just nu, ska bli kul och se hur pass bra insplead den är.. Annars är Kirkeligs alla skivor oftast väldigt bra i kvaliten, musiken.. ja den får man fråga sig själv om man gillar eller inte, jag gör det i alla fall...
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/19 :  01:26:26  Show Profile Send Babar a Private Message
Har själv inte hört Kari Bremnes, men att Sissel har en suverän röst håller jag definitivt med om. Jag och en vän bilade ner till Dalhalla utanför Rättvik i somras och såg de två konserterna med henne, och det var det mest fantastiska jag hört. Definitivt värt den långa bilresan. Nästan 2 timmar skönsång med bl a Koppången, Ave Maria, Shenandoah och Over The Rainbow för att nämna några höjdpunkter!
När hon inledde "Vestland, Vestland" a capella i ett knäpptyst Dalhalla fick man ståpäls. Det är underbar akustik på den arenan:-)

MartinH: USA-releasen(om det är den du beställt) kommer du nog att bli lite förvånad över, det blev i alla fall jag. Det är lite mer sparsmakade arrangemang, och man får en känsla att hon håller igen ibland när hon sjunger. Det lyfter några sånger, bl a Sarah's Song, men andra blir sämre tycker jag.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:03:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Prova skivan "Himmelskip" av Iven Kleive & Knut Reiersrud Från Kirelig Kulturverksted inspelning från 1996.....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000