HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ledarisolering på kat 5 kabel???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:48:07  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message


Skulle någon vänlig själ kunna informera mig om vilken det är? PVC, PE, mm, etc, el dyl...?




"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:21:57  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Det finns väl alla sorter. De som rekomenderas oftast har ptfe-isolering. (Belden 1585 eller vad det är.) De som finns på elfa har oftast ospecifierad isolering, så gissningsvis är det väl pvc (rätta mig om jag har fel). Dock har elfa kat 5 med polyolefin som ledarisolering. Hur bra detta är har jag ingen aning om.

Kalle
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:05:40  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
tjena... vet ente om de där mä nätverskabel verkligen e så bra.... lödda ihop en för ett tag sen, kan hända att de va mitt eget fel, men den lär inte så jätte mykke bättre än mina gamla lakritssnören...
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/17 :  06:44:31  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Lakrits har alltid varit underskattat i HiFi-kretsar :-)

Kalle

PS
Skulle vara intressant att veta var folk köper sina kat5 för kabellatjande.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/17 :  08:51:26  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag köpte min CAT5 kabel på biltema (300m för ca 1000:-)

Jag hade tidigare gjort en cat5 kabel av 3st ledare per kanal (2 till bas och 1 till diskant) som funkade men det var inte så märkvärdigt. Jag gjorde nyligen en med 6st ledare per kanal (4 till bas och 2 till diskant). Jag tycker att den låtar riktigt bra. Jag har inte jämfört med så bra kablar men helt klart mycket mycket bättre än vanliga lakritssnören...

Jag tycker det skulle vara kosntigt om du blev missnöjd med en kabel som enligt mig ger väldigt mycket för väldigt lite pengar (fast en del jobb är det ju förstås)

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/10/18 :  12:30:07  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
skitmykke jobb tykkte va, köppte osså på biltema, men de lura på maj sina dyraste rca osså.... SKITEN PASSA ENTE ENS... ja blev ganska förvånad när ja äntligen lykkats lödda ihop den, men sen fck ja ente i den i cd:en..(!!!)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/19 :  01:08:16  Show Profile Send bernu a Private Message
Det lilla jag provat att tillverka signal kablar av CAT5 har inte varit lyckat... Sedan kan det nog bero på en hel del olika saker... Jag använde också Biltemas "finaste" RCA och det misstaget lär jag inte göra om...


/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000