HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som byggt med sinus högtalarelement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/14 :  12:50:46  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Har tidigare frågat om någon har modifierat ett par Rauna Leira högtalare, men inte fått någon respons. Därför frågar jag nu om någon byggt några andra högtalare med Sinus (RAUNA) element.
Tydligen så sitter de i Watt puppy.

Åsikter är de bra eller inte?

Hjelm

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:10:55  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag har två par Opus 3 Chaconne (olika årgångar, mycket olika högtalare) och har haft andra Rauna och Opus 3 högtalare. De är alla mycket bra och innehåller Sinus-element specialbyggda (modifierade) för Bo Hansson. Så de är bra eftersom slutresultatet är utsökt.

Kalle
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:20:59  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jag har också goda erfarenheter av dessa element. De kan spela riktigt snyggt.
En liten varning dock! Kvaliteten på elementen kan variera ganska mycket. Dvs ibland kan ex. spindeln sitta löst eftersom den inte är limmad.
Men som sagt mycket bra element till bra pris.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:35:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
karlstorck: Har ett par rauna med seas element och undrar om du hört både med seas och med sinus?
Vilka rauna hade du för övrigt och varför inte längre?

Hjelm
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:45:04  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Nu är jag rädd att jag har förvirrat mig själv. Det var Rauna Njord och de hade jag till låns från en kamrat. När jag blev av med dem köpte jag ett par Opus 3 Capella (bokhyllemodell) och senare såldes dessa och inhandlades beggade Chaconne ur provserien. (Det var faktiskt ganska stor skillnad mot den modell som senare nådde affärerna.)

Men det var nog så att Njordarna hade Seas, och hur är det då med Opus 3, det är väl i alla fall Sinus hela vägen... man kanske skulle maila Bo Hansson direkt och fråga.

Nej, nu är jag bara förvirrad...

Kalle
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/10/14 :  15:28:31  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Hejsan Hjelm

Det finns en del Sinuselement som inte är upptagna på Raunas hemsida.



Konstruktionerna är, med vissa undantag, kolfiberdopad papper. Jag har inte byggt med dessa element men ljudmässigt är iaf 6,5" mycket bra ( den med ljusa träpluggen ).

Priser för dessa element ( är inte helt säker då det var ett tag sedan som jag erhöll prisinfon ):

4" bredband - 250kr
6,5" bas/mellan - 650kr
8" bas - 1000kr ( har jag för mig )
12" bas - vet ej
15" bas - 2500kr

Ps. Det satt seas element i puppyn och senare scanspeak.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2003/10/14 15:35:29
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:10:15  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tackar för svaren.

MVH
Hjelm

Hjelm
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:36:56  Show Profile Send gustav a Private Message
Hej,
har tolvtummaren som är ett välgjort och välljudande element.
Fungerar bäst i rätt stora lådor (typ 100liter basreflex)
/Jonas
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/15 :  01:03:30  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hej. Har haft en del kontakt med Bo Hansson, och kan bara säga att hans olika högtalare låter väldig bra. Ska bygge ett dipol-linesource-system när dom nya 4" är klara till leverans. Inte alla element finns på saiten.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:14:15  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej allihop.
För att förklara så är min diskant sönder på mina rauna leira. Jag behöver alltså inte byta basen men tänkte, och jag lär göra det nu med så positiva omdömen, byta bas i samma veva om den lät bättre. Min enda invändning mot Leirorna är att de var lite tråkiga i mellanregistret med seas elementen. Min (lilla) erfarenhet av element sade mig att fiberelement är lite varmare så det verkade vettigt att byta.

Hjelm
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/15 :  10:02:05  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Varför inte maila till Bosse Hansson direkt och höra om han har någon åsikt om detta. Du kan ju alltid linda in det lite snyggt för artighetens skull. Han brukar vara mycket tillmötesgående när man har frågor.
www.rauna.com

Kalle
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/15 :  10:53:22  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Hans åsikt har jag, jag har frågat lite ditt och datt, och egentligen är jag väl onödigt petig som inte bara tar hans åsikt som sanning men jag gillar att få en andra åsikt av någon annan än den som säljer saken i fråga.
Har nu bestämt mig och skall bara boka tid och pengar så kanske jag återkommer med resultatet, lite svårt att jämföra med en trasig diskant kanske men jag tycker mig komma ihåg hur de lät :-).

Hjelm
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:31:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Här säljs Sinus bl.a plus lite info förstås
http://www.obbit.se/~eilert/foretag.htm
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:37:02  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Men var hittar jag en komplettare produktlista. Till exempel bredbandaren som nämns ovan. Funderar på att bygga små monitorer som kan användas vid diverse tillfällen. Kollar alla märken jag kan komma på, men vill gärna ha en svensk återförsäljare.

Kalle
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/10/15 :  14:00:13  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Om du tittar lite nogare på länken jag gav
så har du både adress och telenr och mailadress
till såväl svenska fabriken och svensk återförsäljare.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/15 :  14:05:06  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jo, men sound center har ju inte så mycket på sin hemsida (visst jag kan maila dem) och fabriken har ingen sida... jag hoppades bara att det skulle vara någon annan som sålde också, typ hifi-(s)kit eller ljudia eller någon... nå ja...

Kalle
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/15 :  14:11:39  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
på soundcenters förstasida finns tel.nr till Sinus.. De lär väl veta var elementen säjls om inte annat
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:05:26  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hej. Jag ble lite förvirrat när jag så denna diskusion, och ringde till Bosse Hansson.
Bosse Hansson äger och driver numera hela Sinus fabriken sedan nångång 1999 där han köpta den av Eilert Nordlund. Den lå i Burås förut, men har flyttats till Degerfors vid Kralskoga där också Bo bor.(Bo bor i Karlskoga)

Bosses sait är som nämnt : www.rauna.com

Jag ska på jobbet, så jag hinnar inte mera just nu.

Hörs.

Edited by - Peter S on 2003/10/16 12:26:17
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:06:54  Show Profile Send Peter S a Private Message
Alla element kan köpas direkt från Bo Hansson.
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:09:20  Show Profile Send Dustman a Private Message
Ett litet tilläg bara.
Matte S. Sinus har inte haft några 15" högtalare i modellprogrammet. den högtalaren som är med på din bifgogade bild är en 12a. Den med det olackade alu chassiet dvs.
Peter S De heter inte Burås utan Bureå och ligger för övrigt 2mil söder om Skellefteå. Det enda som finns kvar där nu är själva Mät rummen.
Mvh / Micke
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/17 :  01:49:07  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack Dustman. Jag kommer nog aldrig ifrån att jag är dansk, vi lärte varken svensk stavning eller georgafi i skolan.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/17 :  06:42:42  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Och jag som var i Karlskoga igår och åkte igenom Degerfors två gånger... :-)

Kalle
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:44:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
Kalle. Det var synd
Bo har faktisk använt båda seas och vifa element, men föredrog väl sinus, och som du sa fick han specialgjorde element därifrån (Alla dom med fasepluggar). 8-tummaren med plugg är helt hans eget design.
Och som sagt väntar jag på en 4-tumm som snart går i produktion
Peter

Edited by - Peter S on 2003/10/17 10:46:31
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:10:44  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Ja, enligt Bosse går 4'' bredbandaren i produktion om cirka en månad. Jag funderar på att komplettera 2 st Chaconne från 70-talet med egna burkar för center och surround baserad på denna. Jag försöker fiska lite hos Bosse om vad det är för element i Chaconnarna så slipper jag skära loss elementen.

Om detta inte fungerar kan jag alltid bygga nåt praktiskt till källaren. Eller jobbet...

Sedan skulle jag vilja ha tag i 3'' bredbandare från tb också, men de svarar ju inte på mail. Inte Monacor heller... Funderar på en liten specialare för bakgrundsmusik... Skall gå i mono... stereo är snart passé ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.2 sekunder. Snitz Forums 2000