HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör i CD Spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/14 :  12:50:45  Show Profile Send Monster a Private Message
Tjena. Lästa i senaste Hi... att det går en liten trend med att placera rör i cd spelare. Är det någon som hör på en dylig spelare? Är det en Aha upplevelse eller.

Mvh
Jonas

prim
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:44:33  Show Profile Send prim a Private Message
Hej!

Har en Unison Reaserch Unico, jämförde den själv med Primare 30.2 och Thule CD 150B med digit kort, och valde den själv på grund av att den var luftigare och mycket mer dynamisk, Primaren var mer kompakt i ljudbilden och sämre i placeringen. Valet beror nog mycket på musiksmak, primaren var lite bättre på vissa rösterklanger. Men det var nog framför allt dynamiken som fällde avgörandet. Thulen tyckte jag inte alls om.

/Per
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/10/14 :  18:29:53  Show Profile Send JohnB a Private Message
Det borde väl finnas en och annan forumdeltagare som har en Njoe Tjoeb, det vore roligt att höra vad ni anser om den.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:24:00  Show Profile Send mace a Private Message
Har en Tjoeb-99'a, köpt -00, helnöjd, men har ju inte jämfört hemma mot andra spelare sedan dess. Har inga planer på att uppgradera innan en annan spelare kommer o sparkar mig i arschlet

Ps. den har inte gjort ett felsteg sedan köpet

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:25:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är inte så att bara för att man sätter i rör så kommer det bli nirvana... Visst har rören en inverkan på ljudet, men det kan oxå ludda till det ibland och det är inte alltid som det blir till det bättre, men det är som alltid en smaksak..
Jag har lyssnat på cdspelare och daomvandlare med rör, och det kan vara svårt att bestämma om det är sämmre eller bättre, men det är anourlunda.. Sen finns det en del företag som gör spelare som har en rörkaraktär i sitt ljud, så det är inte alltid man behöver en rörspelare för att få rörkänsla...

/Martin
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:32:12  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Det finns en rörmodifierad Marantz 6000 OSE LE vid namn Heart.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:38:31  Show Profile Send Monster a Private Message
Tackar, man får väl maka sig ut och provlyssna helt enkelt

Cheers
Jonas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:56:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För mig är rör liktydigt med hög upplösning. Det är riktigt att rörkonstruktioner
ibland kan vara "luddiga", ha kass bas osv. Men då är de felkonstruerade!
Lösningen är mycket riktigt att lyssna och bilda sig en egen uppfattning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/15 09:57:10
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/10/15 :  10:23:08  Show Profile Send mus a Private Message
Jag kör med Sonic Frontiers CD-spelare med rör i. Jag är väldigt nöjd med ljudet men jag kan inte säga om det låter bra för att det sitter rör i eller för att det helt enkelt är en bra CD-spelare med bra DAC.
Annars har jag samma uppfattning som Bernt Jansson angånde rör: detaljerat, naturligt ljud med hög upplösning och en sprudlande mikrodynamik är egenskaper som präglar en välkonstruerad rörapparat.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:02:32  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Har en Opera Audio CD med rör och är ruggigt nöjd. För att uttrycka sig lite klumpigt får jag säga att det är det närmaste vinyl jag kommit med digital teknik.


Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/10/15 :  12:17:48  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Personligen skulle jag gärna lyssna på en Shanling CD-T100. Den har dubbla analogutgångar, rör och transistor, som gör att man kan välja mellan två olika ljudkaraktärer.

Att den dessutom, enligt min mening, är en av de snyggaste spelarna gör ju inte saken sämre!!

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:42:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Dynavox har precis släppt en cd spelare med rör, och drivenheten kommer från sony playstation. finns inga knappar utan gammla metallvippor. Knasig maskin som ska låta "gammaldags" rör.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/17 :  10:12:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag läste i Stereophile igår (ett nummer från 2001) att dom rekommenderade Ah! Tjoeb 99 under klass D i rekommenderat-listan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:40:25  Show Profile Send Monster a Private Message
Är inte Tjoeb 99 en "hottad" marantz?. Vilka är det som saluför denna i Sthlm?
/Jonas
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:46:17  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Monster,

gå till Hi End of Sweden på Hantverkargatan 59. Hos dem kan du lyssna till Njoe Tjoeb 4000, vilket är den modell som gäller nu. Det är en "ombyggt" Marantz 4000, där enda som är original är chassis och drivverk.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:06:48  Show Profile Send mace a Private Message
Jag lyssnade lite (för) kort på Tjoeb 4000 på mässan Vid Heathrow, lät mkt mkt trevligt (trevligare än min -99) men den var oxå utrustad med deras £££ E288CC £££ rör, men bra lät det tyckte JAG

Magnus

Släng till mig ett par E288CC rör för (£) så skall jag komma ihåg Dig vid Jul

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000