HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Peerles XLS10" +HS200 frågor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/13 :  10:44:38  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Hej!

Nu har jag äntligen fått min Hypex HS200

Provade igår att bygga in den i min befintliga låda.

Dock lät det inget vidare, matchade inte alls mina frontar.

Iförsig så har jag inte letat efter nån optimal placering av subben.

Nu till frågorna:

(Har letat på forumet men inte riktigt hittat det jag söker)

Jag har planerat att bygga en ny låda till elementen eftersom den befintliga är för liten (knappt 20 liter) och inte så välbyggd.

Hur mycke spelar lådans form och elementens placering roll?

Jag har en XLS 10" + slav och båda är riktade mot golvet. Det tycker jag är en bra lösning, men det kanske gör den mycke svårare att placera? Finns det några generella regler?

Vad tycker ni om att bygga in förstärkaren i lådan? Är det bättre att bygga en egen kammare till förstärkaren?

Tacksam för svar!

/nikon

Heffo
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/10/13 :  12:28:24  Show Profile Send Heffo a Private Message
Med tanke på att konen till Slaven efter avstämning kommer att väga mellan 400 och 500gram och ha väldigt stora konutslag vid högre volymer så det i mina ögon helt förkastligt att placera slaven nedåtriktad. Upphängninge kommer att ta slut väldigt snabbt och dessutom så ökar risken för att både elementet och basen ska bottna och slå igenom. Pröva att montera det på motsatt sida av varandra på lådan så minskar du samtidigt lådvibrationerna.

Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/13 :  13:08:52  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message
Va bra att jag fick det bekräftat, det var ungefär så jag tänkte.

Lämpligt vore då kanske att bygga elementen på var sin sida mittemot varandra och förstärkaren på den tredje sidan.

Jag såg att ekpeng hade byggt i två närliggande sidor, kan det ha nån betydande inverkan på lådvibrationer jämfört med lösningen ovan?

/nikon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000