HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trasigt element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:40:44  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Vet inte riktigt om detta är rätt avdelning för detta inlägg, men jag testar...

För många år sedan lånade jag en baslåda av en kompis, tyvärr var resultatet inte så bra, det lät mest bara högt... Kompisen hade precis börjat studera och han hade inte plats för basen i rummet, där av lånade han ut den till mig. Jag testade givetvis att spela högt engång,engång för mycket tydligen. Nu låter det som elementet "skrapar emot" om man håller lite "klockan nio" på elementer, alltså på vänstre sida så slutar skrapljudet, så nånstanns däråt har elementet tagit skada. Är det talpolen som har fått en känga tro? Eller är det nått annat som har tagit skada? Elementet är mycket gammalt, det är ett tjockt Z tryckt mitt på elementet iaf. Om det nu är elementet som är trasigt, hur åtgärdar man det lättast?

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/12 :  13:14:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ondjultomte,

Centreringen av talspolen har nog rubbats en aning vilket gör att talspolen förmodligen skaver mot magnetgapet ... Därav skrapljudet.

Beroende på vad det är för element så kanske det går att kona om

P.S.
God Jul
D.S.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/10/12 13:15:16
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:15:49  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
AH okay, hm ja reparation eller utbyte, dock kanske det kan vara svårt att byta ut elementet, har har hört nu att ljudia hade detta element i sitt sortiment engång i tiden, Zachry skall det heta. Det kaninte kosta mer än nåra hundralappar tror ja ...lättast vore ju att köpa nått nytt, fast det kanske är lite svårt att få ett element som passar till en redan färdig låda ...


Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:38:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ondjultomte,

Jag skulle bli förvånad om det fanns någon omkoningssats till Ljudias Zachry-element ... Dessutom så är väl Zachry-elementen relativt billiga att det inte lönar sig att kona om dem. Enklast är nog som du säger att köpa ett nytt

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:25:32  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Problemet är att ljudia inte har kvar dem :) Aja .. jag får förklara saken för min kompis och erbjuda honom ett nytt element bara ... :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000