HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordat uttag, billigt för plånkan bra för ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/12 :  07:51:39  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag bor i ett hus byggt kring 80-talet, i mitt rum där jag har min än så länge lilla anläggning saknar jag jordat uttag. Jag har ganska mycket elektronik i detta rum (dator, tv, stereo). Frågan är då om det i regel blir någon ljudskillnad med jordade uttag eller om det bara är en fråga om säkerhet?
Hade tänkt att dra lite kablar och prova men än så länge har jag inte orkat det, så därför provar jag den lata vägen, dvs. forumet.

Om det nu gör någon skillnad så är jag intresserad av en förklaring.

---> Mitt system <---

Jonti
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:04:25  Show Profile Send Jonti a Private Message
Min sub till hembion hade ett brum som jag inte fick bort förrän jag bytte till en ojordad stickpropp, nån slags jordloop typ.

Allt som hördes var....knäpptyst.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/12 :  11:28:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jordat kan ställa till med problem, men är säkert säkrare!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/12 :  13:09:56  Show Profile Send niklas a Private Message
Men om man inte har något direkt problem med sina ojordade uttag (brum eller likn.), kan ljudkvaliteten då bli bättre om man grejar jordade uttag istället?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/12 :  17:34:39  Show Profile Send K-man a Private Message
Har oxå lite olika erfarenheter av jordat/ojordat... olika elektronik har haft olika resultat. (i samma uttag) så det är bara att prova pryl för pryl....

...på vissa ställen har jag dock upplevt att jordplanet haft mycket skräp i sig så den snarare tillfört skräp än hållt undan... men det beror väl på hur jordplanet ser ut där du bor...


\\K-man
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2003/10/12 :  18:25:07  Show Profile Send Dorven a Private Message
Finns det något enkelt sätt att skilja apparaterna åt när man jordar flera apparater?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:24:45  Show Profile Send Anders47 a Private Message
När dom drog in jordat i min lägenhet för en del år sedan blev ljudet bättre. Det var inget jag tänkte på förrän jag satte på anläggningen. Sedan kom jag ihåg att handlaren sagt att förstärkaren lät bättre jordat men på den tiden var jag så naiv att jag trodde att sånt hade väl egentligen ingen betydelse och om det gjorde någon skillnad var det säkert väldigt litet.
OBS att det är förbjudet och kan vara farligt att blanda jordat och ojordat i samma rum. En handen på en ojordad som läcker och andra på en jordad så blir man stekt!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:37:58  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Blir till att dra upp förlägningskabeln för utomhusbruk som hittas i källaren. Skall bli spännande om jag hör någon skillnad. Statusrapport kommer!

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:42:32  Show Profile Send CC a Private Message
Ojordade datorskärmar är inte trevliga

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:47:11  Show Profile Send CC a Private Message
Vad jag hittils lärt mig genom att lyssna o lyssna ännu mer är att även om man inte får problem med jordloppar så har det för mig låtit bäst med en enhet jordad (slutsteget då!) i anlägningen och låta de andra prylarna jordas via den!
Har aldrig hört en stereo som förlorat på att jordas förutsatt att det är riktigt gjort... Men å andra sidan har man inte hört allt än...;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/12 :  21:50:28  Show Profile Send Ipsen a Private Message
CC: På vilket sätt märker man på en datorskärm om den inte sitter i ett jordat uttag? Mer än att titta då?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:09:02  Show Profile Send CC a Private Message
Kolla med en sån där "elfix" som man kan kolla fasen med! Kostar en hundring i en elaffär. Den strålningen som kommer från en skärm är skrämmande så mycket större när den är ojordad än vid jordat läge!
För något år sedan fick jag problem med irritation i ögonen hemma när jag satt vid min pc o jobbade (spelade). Jag upptäckte efter någon vecka att min temporära jordning (hade jordat i elementet) hade släppt. Efter att jag flyttade ner datorutrustning till källaren där det finns jordat försvann problemet! Så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/14 :  11:28:36  Show Profile Send gcs a Private Message
CC: Men om man har en plattskärm då minskar väl strålningen.
Jag har inga jordade uttag i mitt hus förutom i köket. Min fråga är om jag skulle kunna höra någon skillnad i min stereo om jag drog en kraftig jordkabel mellan mina apparater och en vattenledning.
Detta skulle naturligtvis inte vara en permanent lösning eftersom det inte är tillåtet att göra så.

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/14 :  14:38:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
gcs, kan vara värt ett test. Anledningen är att jorden på elnätet sällan är riktigt ren och att det ofta finns en låg spänning på den.

Det bästa påstås vara att skaffa en egen jord genom att slå ner ett jordningsspett i trädgården etc. Man bör dock kolla att denna jord verkligen fungerar genom belastningsprov av säkerhetsskäl.
En vattenledning kan vara bra att testa på, jag jordade min skivspelare på värmeelementet och det blev bättre än mot förstärkaren.
Tror inte att man kan vara helt säker på vattenledningar och värmeelement längre eftersom de kan vara anslutna till plaströr numera.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:15:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har egentligen inga jordproblem man jag menar att man kan ju testa för att sedan konstatera att man har jordproblem.
Om man behöver en ny jord räcker det då med ett spett i backen eller ska man köpa en kopparplåt som man gräver ner? En sak till...mitt hus som är byggt 1962 saknar plaströr....skulle jag tro i allafall.

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/14 16:18:42
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/14 :  18:52:51  Show Profile Send Anders47 a Private Message
gcd, du har säkert jordproblem! Meningen med sådana här forum är ju att man skall bli medveten om problem man inte hade någon aning om och få kunskap om apparatar som inte visste att de finns.

Jag vet inte exakt vad det är vad man behöver i plåtväg. Russ Andrews i England säljer ett spett för audiofilbruk, jag har för mig att det har flera spetsar och är av koppar. Vad jag minns var det någon här som försökte med egen jord men att det inte gick eftersom det var mest berg på tomten och för liten jordmassa. Om det blir något fel så att en apparat blir strömförande så måste jordningen kunna leda bort stora mängder ström blixtsnabbt. Det är nog bäst att kolla med en behörig installatör.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/14 :  19:23:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Anders47: Jordproblem bettyder för mig att man har brum eller knäppar när man spelar. Om jag drar upp ljudet till max(+10dB)så hörs det inget brum...det som händer är att man hör lite brus om Dolby Pro Logic är inkopplad...annars inte. Jag gjorde just testet
med CD spelare som var kopplad digitalt till min TC Finalizer och sedan till min Rostec interface (uppsamplare till 96 KHz/24bit)och till sist in i min H-K 5000. Om man gör samma test men analogt från CD spelaren så kan man höra ett mycket, mycket svagt brum om man lägger örat tätt intill bashögtalaren...men inget brus.

gcs
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/14 :  21:34:55  Show Profile Send CC a Private Message
Hej igen gcs! Platta skärma strålar inte på samma sätt som vanliga crt-skärmar, så om de mår bättre av jordat vet jag ej...

Många testar detta med jord först när det "uppstår" hörbara problem, men som någon sade så vet man inte alltid om att man har problem förren man jämför
Om du kollar i ditt kylskåp så är du sannorlikt våldsamt rik jämfört med de flesta snubbar nere i Afrika och om du inte visste att Fabio var så mycket rikare (antagande av mig) så skulle du nog aldrig fundera över din egna ekonomi...? Äh nu e ja trött o virrig.. Men du fattar? Du får testa å se om du märker skillnad. En del hör det ögonblickligen, andra behöver några dagar på sig att urskilja skillnaden. En del kan inte höra skillnad mellan en klockradio o en...

Äh, nu går ja o lägger mig. Kn knappt stava..... Hej!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000