HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundcare Superspikes, era erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:45:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Var i väg och köpte Superspikesen till mina Qln, och jag hade väll inte så stora förhoppningar om ljudförbättringar, utan ville ha dem mest för att det blir lättare att mixtra med placeringen. Men oj vad fel jag hade, nu har jag bara lyssnat lite efter jobbet, men det var klara förbättringar på basåtergivningen. Basen blev renare och fastare och jag undrar, hur kan olika spikes göra en sådan skillnad?
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:57:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kan tyvärr ej säga att jag upplever några större hörbara skillnader med dem. Men däremot är de väldigt praktiska att ha vid omöbleringar etc.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:59:45  Show Profile Send marbrink a Private Message
Skälet till att olika spikes kan göra olika skillnad är konstruktionen och materialen. Superspikesen är mestadels gjorda av zink som är väldigt resonansdött. Läs mer på www.soundcare.no
Jag kan bara instämma i dina erfarenheter!
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:07:32  Show Profile Send geten a Private Message
Jag säger precis som mangew...

// Johan
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:09:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hörde väldigt stora skillnader.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:18:47  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag har planer på att skaffa superspikes till mina högatalare..vet dock ej om det finns superspikes som passar till Definitive Technology BP 2000..någon som vet?
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:20:20  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Står inte med i deras listan men ta reda på vad du har för gänga.
http://www.superspikes.com/threads.htm


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:26:50  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tänkte göra det...har oxå tittat i listan och konstaterat att Definitive Tech inte finns med
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:34:21  Show Profile Send daja a Private Message
Märkte inte heller så stora skillnader. Högtalarna är iofs inte ordentligt inspelade än så jag får ta och göra ett test efter ett par 10-tal timmar till.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:37:10  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag tror att tyngden på själva högtalarna kan ge effekt på resultatet..på tyngre högtalare vinner man mer..

Edited by - Cyber on 2003/10/11 01:37:44
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:55:16  Show Profile Send niklas a Private Message
Det tror inte jag spelar så stor roll. Vikten alltså. Har testat både på tunga golvhögtalare samt på ett par små Dynaudio 42 med ofyllda Atacamastativ. Båda med mycket gott resultat! Framförallt är det basen som blir fastare och mindre mullrig.

Skillnaderna är såklart beroende på hur högtalarna var kopplade mot golvet innan. Det handlar ju om att INTE låta vibrationer sprida sig ner i golvet och det kan man säkert motverka på många olika sätt, Superspikes är ett enkelt sätt.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/11 :  12:58:52  Show Profile Send poman a Private Message
Får också hålla med att det bli skillnad med Soundcare precis som en
del av er skriver.


Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:13:55  Show Profile Send binmarv a Private Message
Testade tyvärr aldrig superspikes till mina audiovector då både tillverkare och säljare delgav att orginalspikes vart klart mycket bättre. Det skiljer säkert massor från högtalare till högtalare, men har du testat vanliga spikes rakt ner i golvet ?

/Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/11 :  19:06:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Innan superspikesen så hade jag vanliga spikes rakt ner i golvet. En kompis var över, och även han hörde att det hade blivit bättre. Klart mest prisvärda uppgradering som jag gjort.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/11 :  21:14:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag provade Superspikes till mina förra högtalare: Sonus Faber Electa Amator 2. Och i jämförelse med originalspiksen så ökade upplösningen och jag fick en fastare bas. Originalspiksen använde jag aldrig mer igen. Med Black Diamond Racing plattor under Superspiksen blev det hela så bra att jag satt och lyssnade en natt tills solen gick upp och det var dags att åka till jobbet
Rysligt bra blev det.
Så Superspikes är något jag kan rekomendera till högtalare.
Jag provade också Superspiksen under mina dåvarande förstärkare och cdspelare - Amplifix och CDfix. Men det var inte lyckat.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/11 :  21:22:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det låter ju trevligt Jorma!
Under min cd-spelare funkade superspikes bra.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/11 :  22:18:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag hade precis samma erfarenheter som du "FBK", men till ett par Sonus Faber Gran Piano home. Basen och det nedre registeret blev klart mycket bättre, rappare och snabbare. Det lät t.o.m. djupare även om det säkert inte var så, detaljprecisionen i ljudbilden blev klart bättre.
I förhållande till pris måste det vara en av de effektivaste uppgraderingar jag gjort, orginalspiksen blev liggande tills jag en dag uppgraderade högtalarna.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/12 :  08:52:39  Show Profile Send Poe a Private Message
En lite fråga om Superspikes, är det någon som vet om de finns en version som passar Hi-fi klubbens Blackfoot-stativ??

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/12/05 :  03:16:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Tja jag bytte till sc och enl ljudmakaren skulle det ge ett litet lyft men garanterat mkt lättare att flytta runt på mitt lenolium mattegolv:)


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:46:14  Show Profile Send jos a Private Message
Varför hålla på med olika gängor, det är väl bara att köpa de självhäftande superspikesen? (199kr på Netonnet) Eller är de inte lika bra som de man skruvar i?
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:53:50  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag köpte också mina först för det smidigare om man vill testa och flytta högtalarna och nu är det även ett komplement till min Audiovector superstands. Har inte testat mot hur det kunnat låta med orginalspikes men bara grejen med att slippa flytta puckarna etc är klart värd pengarna.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:05:54  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Hur funkar dessa under CD resp förstärkare??

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  11:47:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Varför hålla på med olika gängor, det är väl bara att köpa de självhäftande superspikesen?

Det är inte så bra med dessa självhäftande om man som i mitt fall har 4 st. Det går att justera dom gängade så att alla har kontakt med golvet. Dessa stativare som jag hade välte alltför lätt om man enbart använde 3 st då tyngdpunkten låg högt. Med högtalare som har baselement eller basreflex nedåt golvet kan det också vara nödvändigt att justera höjden.
Annars kan det kanske vara enklare med självhäftande.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:14:16  Show Profile Send jos a Private Message
ok. om man då använder tre, ska man ha två fram och en bak eller tvärtom?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:27:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Beror väl på vad tyngdpunkten ligger någonstans i apparaten.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:21:57  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag har Superspikes både till högtalarna och CD/Förstärkare.
Nu har jag lite DIY också Har en riktigt tung hi-fimöbel (60kg) som står på plast/filt fötter, på skivan har jag Superspikes och sedan en egengjord skiva där jag limmat ihop 2st 8 mm MDF med asfaltsmatta emellan. Därefter kommer CD och förstärkarens egna fötter.
Provade "vibrationstest" i går genom att lägga en av grabbens puttekulor på cd och förstärkaren. Drog sedan på stereon riktigt högt (Audiovector M3 Siganture och 2 st Celestion subbar) utan att kulorna rörde sig och då står subbarna på var sin sida, precis bredvid stereon.
Kan nämnas att det var riktigt svårt att få dom att ligga still, inte rulla i väg, när jag skulle lägga dit dom innan jag började spela.
Så jag är grymt nöjd med mina Superspikes.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000