HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Grand
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/29 :  19:33:06  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Nån som har nån åsikt om dessa? Jag lyssnade på ett par häromdan och måste faktiskt säga att jag gillade dom. Inte överdrivet detaljerade men dom spelade vakert och med en len diskant. Vad tycker ni andra om dessa? Jag jämförde dom med B&W Nautilus 804, och även om jag tillsist tyckte b&w lät bättre så gav dali dom en hygglig match.

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/29 :  20:04:08  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Jag har lyssnat väldigt mycket på grand för något år sedan. En kompis köpte dessa och vi slet arslet av oss för att få till det.

Nu är mina iaktagelser som jag skrev runt 2år gamla och jag hade inte riktigt samma preferenser då som nu, detta gör också mina intryck lite mer oprecisa eftersom det inte är så färskt, men mina åsikter kanske är av nytta ändå.

Vi upplevde dem som väldigt svårplacerade, kräver mycket utrymme till bakvägg, mer än någon annan högtalare jag kan minnas. Lite mer utrymme vid sidan än vanligt också. Det funkade inte heller att sitta nära högtalarna heller, lyssningspositionen blev ganska "långt" bort, invinkling hjälpte föga.

Kräver mycket effekt. Till en början körde han med en rotel 991:a vilket lät bra, men efter en tid köpta han på inrådan från hifihandlare ytterligare ett till slutsteg. I och med bi ampandet blev allt väldigt mycket bättre. Jag vill minnas att det blev mer homogent och kropp i alla register. Den drog mer nytta av biamp än jag upplever att mina högtalare jag äger idag gör.

Med bra uppställning lät det alltså väldigt bra, men med fel så vill man bara gråta, slita sitt hår och sälja iväg dom illa kvick(min kompis egna ord). jag har sett flera grand begagnade långt under nypris, så de kan vara en bra affär. Dock vill jag inte uttala mig om hur de står i dag mot likvärdigt prissatta högtalare.

liten kuriosa, jag vill minnas att högtalaren fick väldigt fina recensioner i stereophile till ett högre pris än den betingar i sverige.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:13:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
man tackar för iaktagelserna!

När jag lyssnade på dom på hifiklubben i ett 40 kvadrat rum så tyckte jag dom lät väldigt bra. Enormt lättlyssnade och totalt befriade från all vasshet. Det enda jag hade att klaga på var att basen kunde kännas lite "blöt" ibland och att dom inte var lika detaljerade som t ex b&wna. Men detta är också positivt för mig då viss musik jag lyssnar på är ganska dåligt inspelad och mixad... Men då lyssnade jag på dom med en denon stärkare för ca 5 papp och med en denon cd för ungefär samma pris. Jag ska låna hem dom nu i helgen och köra dom tillsammans med nad silverline cd och stärkare. Jag fick liksom känslan av att dom hade lyft sig ordentligt, speciellt i basområdet, tillsammans med en rejäl stärkare biampat precis som du sa. Dom påminde mig en hel del om Infinity kappa 90 men det var dock ett tag sen jag lyssnade på dessa så jag kan ha fel. Säljaren ville sälja högtalarna, som är demo ex, för runt 20 papp till mig. Vilket inte verkade vara en helt dålig affär, men som sagt det återstår att se hur dom låter hemma i vardagsrummet..

Men just nu är dom tillsammans med b&w nautilus 804 och Audiovector m3 signatur de starkaste alternativet. Jag ska låna hem dessa tre högtalar par i helgen och försöka bestämma mig..

Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/08/30 :  15:22:50  Show Profile Send jajon a Private Message
Dali Grand är verkligen en högtalare jag kan rekommendera. Den spelar bra i alla register och blir aldrig tröttsam att lyssna på. Det svänger också!

B&W Nautilus 804 har något större stereobild och mer analytiska register, men låter tjockare och slöare i mellanregistret än Grand. Den är enligt mig inte lika lättlyssnad som Grand heller, men en mkt bra högtalare!

Låt öronen bestämma.

// Jacob
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/30 :  15:25:00  Show Profile Send ekman a Private Message
har bara hört den en gång men det lät å andra sidan BRAAAA den högtalaren svänger något grymt väldigt medryckande spelstil

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000